Lys i værksted

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Lys i værksted

Indlæg af abn »

Hvis bare pæren kommer til at hænge frit tror jeg ikke du får særlig godt lys. Men hvis der er en parabol omkring, ligesom i en lommelygt får du jo noget genskind der i og det vil give noget mere. Men man kan jo altid bare sætte nogle flere op.
I mit værksted som er ca 20 m2 sidder der kun 2 lysstofrør og de lyser det hele fint op, men der er så også kun en loftshøjde på 2,2m
Mvh Anders

salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Lys i værksted

Indlæg af salemander »

hvordan kan i dog se i den belysning :shock: har selv 4 dobbelt 2*36W + 2 enkelt 1*36w til 36 m2 og det syntes jeg ikke er for meget når at der skal makkes noget bil.Dog kan de slukkes hver for sig :great:
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
selquist
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 86
Tilmeldt: 25 maj 2011 12:36
Mit fyr: BioSol med Iwabo S1X + 80 vakuumrør
Areal: 198
Brændsel: 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 7700
Årligt forbrug: 4½-5 t.
Geografisk sted: Thisted

Lys i værksted

Indlæg af selquist »

Sorry, skal lige siges at mine 4 enkeltrør er 58W og at det ER i underkanten. Snarest muligt bliver de skiftet til dobbelt 58'ere MED parabol i armaturet :-) Så kommer jeg heller ikke til at mangle mere... Skal man makke i motorrum osv. så ham man da en flytbar arbejdslampe til at give lyset dér hvor man skal bruge det, ikke?
Mvh Peter
Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 15 gange

Lys i værksted

Indlæg af Bjarne B. »

Tak for svarene. Jeg kan godt se at det nemmeste og billigste nok er at fremstille nogle reflektorer og så fjerne et rør i hver armatur. Og jeg kan også godt se, at det vil sænke forbruget fra 72w til 36w, men det er stadigvæk det dobbelte af to sparepærer på 9w = 18w til sammen, og de kan levere 96w, hvor det ene lysstofrør kun levere 36w. Hvis man kigger logisk på det, ser det jo sådant her ud:

Armatur med 2 rør af 36w = en effekt på72w og et forbrug på 72w.
Sparerpærer 2stk af 9w = en effekt på 96w og et forbrug på 18w.

Når man sætter det sådant op, ser det ud som om, at man både sparer strøm og får mere lys, men virker det nu også sådant i praksis??
At jeg spørger herinde frem for bare at prøve er jo fordi, at prisen på sparerpærer stadig er rimelig høj, og at det er et større arbejde at pille alle armaturene ned og sætte det nye grej op i 4 meters højde. Jeg har været inde at se på linket om led rør, men de er alt for dyre til min lille tynde tegnebog :(
Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
16
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Lys i værksted

Indlæg af Emborg41 »

Hej

Nu er det ikke fordi jeg ved en helt masse om belysning, men jeg mener ikke du kan sammenligne forbruget mellem lysstofrør og sparepærer som du gør. En sparepærer er næsten det samme som et lille lysstofrør. Du er nød til at se på hvor meget lys der kommer. Det der vist nok hedder lumen.

Check http://da.wikipedia.org/wiki/Sparep%C3%A6re

Peter

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Lys i værksted

Indlæg af Mike N »

Mit bud er at en alm pære(spare) kan lyse rummet op men ikke så godt at du kan arbejde ved det. Da deres lysoverflade er meget lille i forhold til et lysstofrør.
Så tvivler på at din ide vil blive effektiv og muligvis ikke så fiks at se på.
Det koster at lave om til noget virkeligt spare halløj indenfor lys. Men evt de lysstofrør med dioder ellers som alternativ nogle virkelig gode spots der spreder lyset godt og samtidig giver en god effekt.
Jeg valgte den sidste løsning i vores stald da lofthøjden ikke er for høj 2,3m og så er der sat 25 spots op. Elektrikkeren grinede af mig inden, men den der ler sidst ler bedst :-) Det virker! Der er tale om 90 kvm. Det kostede ca 4000kr at lave i alt og spare os for ca 4000kr om året i drift.
abn
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 762
Tilmeldt: 16 jul 2010 20:16
Mit fyr: Atmos 32
Areal: 180m2 + 25m2
Brændsel: bøg
Fremviser gerne i postnummer: 9575
Årligt forbrug: 30 m3
Geografisk sted: 9575 terndrup
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Lys i værksted

Indlæg af abn »

Mike N » 06 Jan 2012, 09:53 skrev:Mit bud er at en alm pære(spare) kan lyse rummet op men ikke så godt at du kan arbejde ved det. Da deres lysoverflade er meget lille i forhold til et lysstofrør.
Så tvivler på at din ide vil blive effektiv og muligvis ikke så fiks at se på.
Det koster at lave om til noget virkeligt spare halløj indenfor lys. Men evt de lysstofrør med dioder ellers som alternativ nogle virkelig gode spots der spreder lyset godt og samtidig giver en god effekt.
Jeg valgte den sidste løsning i vores stald da lofthøjden ikke er for høj 2,3m og så er der sat 25 spots op. Elektrikkeren grinede af mig inden, men den der ler sidst ler bedst :-) Det virker! Der er tale om 90 kvm. Det kostede ca 4000kr at lave i alt og spare os for ca 4000kr om året i drift.
Ja så kan den elektriker da bare grine alt det han har lyst til, når du tjener det hjem igen i løbet af et år
Mvh Anders
MNielsen
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Lys i værksted

Indlæg af MNielsen »

@Bjarne B
Citat:
"Armatur med 2 rør af 36w = en effekt på72w og et forbrug på 72w.
Sparerpærer 2stk af 9w = en effekt på 96w og et forbrug på 18w"

Dette er ikke helt rigtigt som Emborg41 skriver.

For almindelige dødlige menneskepenge får man ikke noget mere effektivt lysudbytte end et coolwhite lysstofsfør, som Emborg41´s link viser.

Et mål for en lyskildes virkningsgrad er Lumen/Watt.
Her ligger lysstofrør på (coolwite) ca 90 Lumen/Watt (warmwhite) ca. 75 Lumen/watt
Sparepære ligger på ca. 60 Lumen/Watt

Desværre er det jo sådan at jo bedre farver man vil have, jo dårligere bliver lysudbyttet.

@ Mike M
Jeg er bange for det er elektrikkeren der får lov til at grine sidst, hvis vi snakker rent rå lysudbytte. Så hvis du sparer noget strøm, så er det kun fordi du har fået meget mindre lys.
Når det er sagt, så ser spots da 1000x bedre ud en sådan nogle grimme lysstofrørs-kasser, så stod jeg selv i samme situation kunne jeg også godt finde på at bruge spots.

Nielsen
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Lys i værksted

Indlæg af Mike N »

Jeg vil nu sige at lysudbyttet er meget forskelligt fra pære/rør til pære/rør. Vi har opnået et meget godt lysudbytte, bedre end forventet. Men ingen tvivl om at lysstof er det bedste men også noget dyrer i drift. Så er det besparlsen man vil opnå i strøm så er det dioder enten i form af spots eller led lysstofrør.
Elektrikkeren var faktisk lige forbi i dag og viste hans nye led lysplanke i loftet på hans kassebil, det virker!! men også 550kr pr/m Men tilgengæld næsten gratis at have tændt.
I bund og grund handler det om hvor mange timer om året lyset er tændt. Så er det hurtigt at lave en beregning på hvad der er billigst.
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Lys i værksted

Indlæg af lille_smed »

du kunne jo også dele det om i 5 eller 6 grupper

og sætte nogle stykker op af disse

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =2684&n=10
spot.jpg
spot.jpg (10.96 KiB) Vist 1954 gange
http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp ... =2755&n=10
2755gggdg.jpg
2755gggdg.jpg (12.32 KiB) Vist 1954 gange

Besvar