Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Inderfuge til vinduer

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Inderfuge til vinduer

Indlæg af EKP » 15 dec 2011 21:51

Hej.

Jeg skal have monteret mine nye træ/alu vinduer fra Velfac. Jeg er med på de mange muligheder mht. yderfuger men mit valg falder på en fleksibel fugemasse. Det skyldes at min ejendom er hvidkalket og murhullet er ujævnt og fugen bliver alt fra 0,5 - 2,0 cm.

- Fugebånd kan ikke fås i hvid og kan ikke spænde over så ujævnt et murhul. Desuden hælder min karm med mere end 7 grader hvilket gør at fugebåndet ikke kan bruges på det nederste stykke.

- Der er pt. en mørtelfuge men det anbefaler Velfac ikke til deres aluvinduer...desuden er det ikke noget man byggeteknisk bør bruge til denne type opgave.

Nå, men det får så konsekvenser for den indvendige fuge at den udvendige ikke kan blive åndbar. Hvad bruger jeg på indersiden til hhv. træ/gips lysninger og de steder hvor der er pudset helt ud til de nuværende vindueskarme?

- Det er jo et krav at indersiden er åndbar når ydersiden ikke er!

V.h. Emil


Brugeravatar
Havmand
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2315
Tilmeldt: 17 mar 2010 21:08
Mit fyr: Atmos DC25 samt Scotte v.10 comfort 10KW
Areal: 190
Brændsel: Blandet træ og piller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: 30 kg
Geografisk sted: Næstved, Sydsjælland
Modtaget likes: 2 gange

Inderfuge til vinduer

Indlæg af Havmand » 18 dec 2011 14:40

Jeg vil til hver en tid rige med mørtel inde og ude...

Jeg har de seneste 3 huse, hvor jeg har monteret døre og vinduer brugt krakaværk (hampefibre med ægte trætjære) og mørtel

Jeg er blevet fortalt at grunden til at man ikke bruger mørtelfuger er at det tager for lang tid at montere...
Bo Sarup-Havmand
Mit interface
Min Stokerlog

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Inderfuge til vinduer

Indlæg af Skiveren » 18 dec 2011 15:16

Jeg vil bruge malbar acryl fuge indv. og anvende Illmod bånd udvendig, således sikre du at evt fugt fra murværk kan komme ud - og ikke mindst komme ud på den rigtige side... Hvis du lukker på den udv. side vil fugten ikke kunne komme ud... Prøv at tænke hvad der så sker med mine fine nye vinduer...
Men du kan se mere på: http://www.dafa.dk/produkter/fugeproduk ... endocument
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Inderfuge til vinduer

Indlæg af ibsoerensen » 19 dec 2011 08:52

den indvendige fuge skal danne dampspærre derfor brug silikone den udvendige skal kunne ånde og derfor er værk og en mørtelfuge ihlandet fæhår den bedste løsning

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Inderfuge til vinduer

Indlæg af Flemming DJ » 19 dec 2011 09:12

Vil I dermed sige, at alle håndværkere, der fuger med byggesilicone udvendig og acrylfugemasse indvendig (eller en "moderne" multifugemasse) ikke aner, hvad de foretager sig og i øvrigt ødelægger folks nye vinduer og døre?

Jeg køber den ikke, men jeg kan godt se fidusen i, at fugen skal være en del af den indvendige dampspærre og dermed tæt. Ja, jeg kan da også se fidusen i, at den udvendige fuge kan ånde - men kommer der ikke noget ind, skal der jo heller ikke noget ud. 8)

I vådrum eller andre steder med mulighed for megen fugt i luften, har jeg brugt vådrumssilicone. Man kan ikke male på det, men det indeholder til gengæld svampedræbende middel, så man undgår skimmel på fugen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Inderfuge til vinduer

Indlæg af ibsoerensen » 19 dec 2011 10:17

ja til det første, til det andet hvis der fuges med silikone udvendigt vil fugt fra murværket kun kunne trænge ud i vinduet med afskalning af malingen og råd til følge, derfor også tjæret værk det virker svampedræbende, men brug du bare silikone og for at gøre det fuldendt brug plastikmaling udvendigt. så vil du skulle skifte vinduer hvert femte år, og således altid have nyeste model vinduer, i stedet for mørtelfuge kan der bruges ILMOD bånd der kan ånde. dem der bruger silikone udvendigt er ikke håndværkere. der er en årsag til at gummifuger udvendigt ved vinduer er forbudt i Sverige og at alle gummifuger på nuværende skulle være skiftet
Ilmod bånd er lidt vanskellige at bruge men kan udmærket bruges ved fuger af forskellig bredde idet de ekspanderer
man kan iøvrigt købe silikone der kan overmales men andre vand og fugttætte fugemasser kan også bruges indvendigt

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Inderfuge til vinduer

Indlæg af Flemming DJ » 19 dec 2011 13:46

Hvor er du dog sjov.

Jeg er nu ret sikker på, vores gode ven, som er selvstændig tømrer, ikke ville foreslå os en lorteløsning til vore nye yderdøre, bare fordi den er nemmere eller hurtigere at udføre. Så jeg er overbevist om, at hans forslag er lige så godt og håndværksmæssigt forsvarligt. Men, jeg går ham lige på klingen en dag.

Det er nok muligt, det er bedst med en diffusionsåben fuge udvendigt, hvis man har nyt murværk, som ikke får lov at tørre ordentligt igennem, men her i tråden er der så tale om en (gammel) hvidkalket mur (som vores).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Inderfuge til vinduer

Indlæg af ibsoerensen » 19 dec 2011 14:03

han burde kunne få refunderet nogle skolepenge
og du er sikker på at der er sokkelpap og at det er i orden på dit gamle hus

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Inderfuge til vinduer

Indlæg af Skiveren » 19 dec 2011 14:17

Flemming DJ » 19 Dec 2011, 13:46 skrev:Hvor er du dog sjov.

Jeg er nu ret sikker på, vores gode ven, som er selvstændig tømrer, ikke ville foreslå os en lorteløsning til vore nye yderdøre, bare fordi den er nemmere eller hurtigere at udføre. Så jeg er overbevist om, at hans forslag er lige så godt og håndværksmæssigt forsvarligt. Men, jeg går ham lige på klingen en dag.

Det er nok muligt, det er bedst med en diffusionsåben fuge udvendigt, hvis man har nyt murværk, som ikke får lov at tørre ordentligt igennem, men her i tråden er der så tale om en (gammel) hvidkalket mur (som vores).
Vedr om det er en ny eller gammel ydervæg, er det især vigtigt at der er en åndbar fuge på udvendige side, da gammel mursten har nemmer ved at "suge" fugt til sig - og det glæder både indv. og udv...
Så derfor har man brugt kalk på udv.overflade pga to ting, kalk trækker fugten ud af ydervæggen samt at den beskytter ydervæggen, og det har man vist siden tip-tipoldefar var dreng, og om man hvilker arcyl el silicone indv. er efter min mening totalt ligemeget NÅR man snakker om gammel hus/ydervægge - og hvorfor skulle man bruge tjæret-værk det virker svampedræbende, når man kan spille for det... Jeg ville personligt ikke proppe det skidt i. Og om den indvendige fuge skal danne dampspærre - jaa måske men nu skal vi alle huske at det er et gammelt hus, så spørgsmålet er om den overhovedet har nogle virkning i denne type hus....
Mvh.
Ole Veksø, Bygningskonstruktør M.A.K
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

ibsoerensen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 236
Tilmeldt: 27 aug 2007 18:19
Mit fyr: BIOMAX16 og biomax15
Areal: 200 og 245
Brændsel: træpiller
Årligt forbrug: 2 x 6 ton
Geografisk sted: nordjylland

Inderfuge til vinduer

Indlæg af ibsoerensen » 19 dec 2011 15:45

prøv at studere Raadvads pjecer, jeg har i de 43 år jeg har arbejdet i faget, aldrig set et vindue stoppet med værk , der var råddent i sider og top i bunden kun glasfalsen og det skyldes dårlig vedligeholdelse (vand der trænger ind ved glasset) eller ved et vindue der kan åbnes vand der kan stå i bundfalsen fordi den ikke er skrå så vandet kan løbe af med hensyn til værk så har det i hundreder af år været brugt til at tætne skibe med så mon ikke det er godt nok til et vindue.
vinduerne i mit hus er fra 1918 det år huset blev bygget, dannebrogsvinduer med koblede ramme,r tætnet med værk og mørtelfuge og de fejler absolut intet skal bare gåes efter hvert år og males hvert 5-6 år (Linoliemaling)


Besvar