Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udvendig isolering med puds.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
poul jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 1 gang

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af poul jensen » 14 okt 2011 16:41

Min søn har købt et betonhus fra 1960 i Valby. Der er stort set ingen isolering og det fornuftigste er nok at isolere det udefra med Rockwool og pudse det op bagefter. Jeg har set at mange nybyggerier er lavet på den måde, men aldrig prøvet det. Er der nogen som har prøvet det og kan fortælle hvor svært det er???
Poul


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af Bigfoot » 14 okt 2011 20:54

vores staldvært til hestene, fik det gjort på sit hus... det er noget underlig noget. De der isoleringsmåtter, er helt hårde, og så skruer man dem fast med sådan nogle lange karmskruer ind i muren.
Ovenpå kommer der noget fibervæv som man så pudser over med ca 5mm puds (ja ikke mere end det)

Det ser sådan set fint ud, men jeg kan ikke rigtig komme fra tanken om de kun 5mm puds. For det er udelukket at montere noget på væggen, medmindre man bruger 150mm lange skruer ind i muren indenunder.
Spænder man så for hårdt, så brækker pudset.
Så man skal lige vurdere igen, om det er den løsning man vil have, i forhold til en skaldmur udenpå... Selvom den er dobbelt så tyk.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

CRHansen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 324
Tilmeldt: 14 jan 2011 18:23
Mit fyr: Scotte 10kw med 6,76 chip
Areal: 110+40
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Årligt forbrug: 3-4 ton
Geografisk sted: Lidt uden for Aabenraa
Givet likes: 3 gange

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af CRHansen » 14 okt 2011 21:42

Man kan jo også beklæde udvendig med træ eller andet f.eks. fiber cement eller noget i den stil. Så skal der dog sætte noget op på vægen som dette kan fastgøre i.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af Lintz » 14 okt 2011 22:06

Bigfoot » 14 Oct 2011, 20:54 skrev:vores staldvært til hestene, fik det gjort på sit hus... det er noget underlig noget. De der isoleringsmåtter, er helt hårde, og så skruer man dem fast med sådan nogle lange karmskruer ind i muren.
Ovenpå kommer der noget fibervæv som man så pudser over med ca 5mm puds (ja ikke mere end det)

Det ser sådan set fint ud, men jeg kan ikke rigtig komme fra tanken om de kun 5mm puds. For det er udelukket at montere noget på væggen, medmindre man bruger 150mm lange skruer ind i muren indenunder.
Spænder man så for hårdt, så brækker pudset.
Så man skal lige vurdere igen, om det er den løsning man vil have, i forhold til en skaldmur udenpå... Selvom den er dobbelt så tyk.
Og hva så om man skal bruge nogle lange skruer for at fastgøre noget udvendig - det er jo nok mest sansynlig at der bliver hængt mest op indenfor....
Kender en som har bygget et hus af et par knippel halm - der er problemet både ud og indvendig, men det fungerer udmærket
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hans
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 210
Tilmeldt: 11 feb 2010 22:06
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3
Areal: 140+70 (+300L vvb)
Brændsel: savsmuld, træpillesmuld
Fremviser gerne i postnummer: 4100
Geografisk sted: Tvindelstrup v. Ringsted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af Hans » 22 okt 2011 10:18

Et sted jeg var ude at arbejde ved søerne i Kbh. havde de isoleret udvendigt med Rockwool og pudset ovenpå. Det så fint ud, men der hvor ungerne havde spillet bold op ad muren smuldrede det.
Jeg har nogle venner, der har isoleret udvendigt med ca. 200 mm. flamingo-bats (Sundolitt, Thermisol eller hvad det nu hedder). Batsene blev skruet fast. Der skulle noget specielt klæber og net udenpå og til sidst puds. Det ser meget fint ud, isolerer godt, revner ikke, reducerer ikke det indvendige areal, indvendige installationer skulle ikke flyttes. Indetemperaturen er mere jævn idet murstensvæggene holder på varmen, eller sagt med andre ord murstensvæggene har langt højere varmekapacitet end en gipsvæg.
Jeg har selv overvejet denne løsning, MEN er lidt nølende da det er meget sart. Mine omtalte venne kom til at snitte husvæggen med et redskab på en traktor og rev hul i puds og isolering. Og det er ikke sådan lige at reparere. Et alternativ kunne jo være at beklæde med træ som CRHansen foreslår.
Man bruger vist udvendig isolering i stor udstrækning i bl.a. Tyskland, Østrig og Polen
Mvh.
Hans


Tgun
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 59
Tilmeldt: 14 jan 2007 10:22
Mit fyr: BlackStar 10 KW Semirens
Areal: 180 m² + 30 m² udhus
Brændsel: 8 mm træpiller
Geografisk sted: Sorø

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af Tgun » 22 okt 2011 10:33

Kig på http://www.skalflex.dk/side5230.html, hvis du er til pudsede vægge. Det er et gennemtestet koncept.
Du kan også kigge på http://www.cembrit.dk/Produkt_visning-3 ... pID=GROUP2, hvis du vælger facadeinddækning.
_____________________
Torben G.
Eks. Servicemontør

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af Lintz » 22 okt 2011 10:52

Hvordan er det lige med dampspærrer så, har hørt et sted at puds virker som sådan, men er ikke helt sikker.
Man skal tihvertifald være sikker på at isoleringen ikke havner mellem to lag dampspærrer ellers er ideen god nok med at isolerer udefra.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af triumph » 22 okt 2011 13:47

roockwool er dyrere end andre systemer

lenni65
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 08 feb 2012 16:22
Mit fyr: biomax 16
Areal: 180
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6630

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af lenni65 » 09 feb 2012 10:39

hej,
er ny her og arbejder tilfældigvis på rockwool. den nemmeste og billigste løsning er nok at få det hulmursisoleret med rockwool.
vi fik det lavet for 4 uger siden og er meget tilfreds. mvh lennart

poul jensen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 53
Tilmeldt: 30 dec 2006 10:05
Mit fyr: Benekov 25 silver m/ Tornado
Areal: 350
Brændsel: roefrø og andet sært
Dagligt forbrug: 65 kg pt.
Årligt forbrug: 18
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 1 gang

Udvendig isolering med puds.

Indlæg af poul jensen » 11 feb 2012 16:10

lenni65 » 09 Feb 2012, 10:39 skrev:hej,
er ny her og arbejder tilfældigvis på rockwool. den nemmeste og billigste løsning er nok at få det hulmursisoleret med rockwool.
vi fik det lavet for 4 uger siden og er meget tilfreds. mvh lennart
Tak Lenni, helt enig. Problemet er dog at der ikke er nogen hulmur, kun en betonvæg med lidt leca støbt ind.
mvh
Poul


Besvar