Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Husvandværks funktion?

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemmingth » 19 okt 2011 22:06

Flemming DJ » 16 Oct 2011, 13:19 skrev:Fin forklaring. :great:
Flemming> Vi har også en del jern, mangan og vistnok også fosfor, som naturligt forekommer i jernholdigt vand. Og okkeren farver, ja. Er der noget, udover luft, der kan mindske okkerproblemet - filtre, magneter el. lign. (okkeren er jo bundet til kalken, svjv)?
Jeg er ikke nogen ørn til kemi, men som jeg forstår det, er jern i vandet ikke noget problem. Det er først når det møder ilt (luft), at det udfældes som okker (en form for rust) og volder problemer, såsom tilstopning af rør, misfarvning af vasketøj, jernsmag vandet m.v. Tricket er at få det "frie" jern iltet til okker og okkeren filtreret fra inden vandet kommer ind i brugsvandssystemet.

Om man kan "binde" jernet i vandet så det ikke udfældes når det møder luft - på samme måde som det påstås man kan gøre med kalk - med magneter eller andre alternativer ? ?
Nogle sælgere vil måske påstå det, men jeg ville nu have konkret bevis for det på mit eget vand, inden jeg ville være villig til at slippe en eneste krone !!
Beluftning er velkendt og det virker - hvergang :great:

For ca. 15 år siden blev vi tilbudt tilkobling til offentlig forsyning. Pris:
Kr. 22.000,- for tilslutning.
+ kr. XX.XXX,- for nedlægning af vandledning fra off. vej til huset (ca. 100 meter)
+ moms
Derefter kr. xx,xx pr. M3 vand i al fremtid.

Jeg installerede et vandbehandlingsfilter. Pris:
Ca. kr.11.000,- + diverse fittings mv. Ialt ca. kr. 14.000,- (incl. moms)
+ ca. 150 kWh pr. år til vandpumpe og luftkompr.
+ kr. 646,- pr. år (vandledningsafgift til staten)
+ kr. 5.600,- + moms for ny pumpe for nogle år siden. Den gl. blev ødelagt af lynnedslag kombineret med defekt motorværn. El-nettet er sidenhen jordlagt.
+ udgifter til dolomitkalk. Jeg henter 500 kg ca. årligt til naboen som har stor kvægdrift. Han betaler og jeg får det jeg skal bruge, ca. 20 kg. Det er ikke kalken som koster - det er transporten.

Man har flere gange "tilbudt" at vi kan komme på off. vand, men jeg afslår. Vi har kvalitetsvand - BILLIGT :great: icon_cheesygrin.gif
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ » 19 okt 2011 22:27

Flemmingth » 19 Oct 2011, 22:06 skrev:
Man har flere gange "tilbudt" at vi kan komme på off. vand, men jeg afslår. Vi har kvalitetsvand - BILLIGT :great: icon_cheesygrin.gif
Jeg forstår dig fuldt ud. :wink:

Men, hvordan dælen kan du slippe med 646 kr. i "vandpris" - vi ligger omkring 1700, mener jeg. (Det er så ikke vandafledningsafgift, da vi ikke er tilsluttet kloak, men en fast pris på xxx m3 vand).

Hvad er det for et filter du har? Det der beluftning lyder som vejen frem - det er jo også det, de gør på vandværkerne i store "springvand" eller "trapper".

Måske kan et aktivt kulfilter hjælpe? Det har jo en overflade som en fodboldbane, så det kan fjerne grim smag - men, gu' ve' om det også napper okkeren?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemmingth » 19 okt 2011 23:21

Flemming DJ skrev:[quote="Flemmingth » 19 Oct 2011, 22:06"
Men, hvordan dælen kan du slippe med 646 kr. i "vandpris" - vi ligger omkring 1700, mener jeg. (Det er så ikke vandafledningsafgift, da vi ikke er tilsluttet kloak, men en fast pris på xxx m3 vand).

Hvad er det for et filter du har? Det der beluftning lyder som vejen frem - det er jo også det, de gør på vandværkerne i store "springvand" eller "trapper".

Måske kan et aktivt kulfilter hjælpe? Det har jo en overflade som en fodboldbane, så det kan fjerne grim smag - men, gu' ve' om det også napper okkeren?
Der er forskel på vandledningsafgift (vand ind i huset) og vandafledningsafgift (vand ud af huset) :P
Jeg udelod vandafledningsafgift, da den er det samme uanset hvad vand vi får ind icon_cheesygrin.gif
Vores vandafledningsafgift er som din, ca. kr. 1.000,-

Jeg er først hjemme om en uges tid, men så vidt jeg husker er det købt hos Kemic. Man kan også få det hos Silhorko. Det har naboen. Jeg har serviceret begge anlæg.
Mit indtryk: Kemic er "straight forward". Silhorko er en smule hovski-snovski overfor småfisk som os. De gør mest i store anlæg.

Jeg tror ikke aktiv kulfilter kan fjerne jern fra vand, men jeg ved det ikke.
Der må en kemiker til at svare på det, eller et firma der sælger kulfiltre.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ » 20 okt 2011 13:11

Okay.

Men, siger du, man med egen boring og ingen kloakering betaler både en vandlednings- og en vandafledningsafgift, ca. 1700 kr./år?

De skal sq da osse ha' penge for alt.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemmingth » 20 okt 2011 14:00

Flemming DJ skrev:Men, siger du, man med egen boring og ingen kloakering betaler både en vandlednings- og en vandafledningsafgift, ca. 1700 kr./år?
Yep ! :evil: :evil:
Flemming DJ skrev:De skal sq da osse ha' penge for alt.
Nej - de skal have penge for INGENTING :evil: :evil:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ » 20 okt 2011 23:55

Og her gik jeg og troede, vi kun betalte for at bruge 170 m3 af vores fælles ressourcer. :roll:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemmingth » 21 okt 2011 09:09

frølårsraketten » 16 Oct 2011, 14:12 skrev:Har osse overvejet at lade vandet passere en UV-C lyskilde, men hjælper det på kimtallet?
UV-lys er specifik til bekæmpelse af bakteriel forurening. Vi har det flere steder i firmaet og det virker :great:
UV-lys har ingen indflydelse på vandets kemiske sammensætning (jernindhold mv.).
Brug af UV-lys er at helbrede - ikke forebygge, idet forureningskilden opstrøms UV-lyset forbliver urørt, men kan man ikke få has på forureningskilden, er UV-lys en god og sikker metode til at eliminere kimtallene ved tappestederne.
Jeg har intet begreb om hvor man køber det eller hvad det koster.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemmingth » 21 okt 2011 09:51

Flemming DJ » 20 Oct 2011, 23:55 skrev:Og her gik jeg og troede, vi kun betalte for at bruge 170 m3 af vores fælles ressourcer. :roll:
De 170 M3 er det offentliges standardforbrug for en husstand der ikke har godkendt vandmåler, og så er det lige meget om der er tale om en enlig eller en familie med 4 børn.

Jeg ved ikke om vandledningsafgiften kan nedsættes, hvis man har lavt forbrug og opsætter en godkendt måler. Det er uaktuelt for mig, for jeg leverer jævnligt vand til naboens kreaturer, når de græsser på markerne på den anden side skellet. Opdræt (kalve, kvier, stude) er moderate forbrugere, men vandpumpen er på arbejde, når hans 120 højtydende malkekøer er derude. På en varm sommerdag bliver det til flere M3.

Jeg har undersøgt mht. vandafledningsafgiften. Den er baseret på direkte nedsivning eller udledning.
Hvis man etablerer rensningsanlæg (3-kammer TRIX-anlæg, pilerensning, og. lign.) kan man slippe billigere.
Da jeg undersøgte det (+10 siden) kunne man kommer ned på kr. 0,50 pr. M3.
Kommunens tekniske forvaltning kan sikkert oplyse dagens afgifter for de forskellige anlæg.
Jeg opretter dog ikke rensningsanlæg før det bliver tvunget eller tvingende nødvendigt, for priserne starter på den forkerte side af kr. 25.000,- :shock: :cry:
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af Flemming DJ » 21 okt 2011 23:59

Jeg klager ikke men synes bare, det er nogle "sjove" betegnelser på afgifterne. :lol:

Vandmåler? Nejnej, der skal vi sgunte hen - vi pøser da vand ud, når det er nødvendigt. (Sælger sagde osse, at der bare skal køres noget igennem, når man har egen boring - men, jeg ved jo ikke om, han bare mente: Fordi, det er betalt). :wink:

Sådan noget pile(flet)rens, som de har på Friland, f.eks., det ku' nu være meget smart, hvis man endelig SKULLE ha' et anlæg... eller noget andet rodzonehalløj.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Husvandværks funktion?

Indlæg af holberg19 » 22 okt 2011 06:56

Flemming DJ » 21 Oct 2011, 23:59 skrev: Vandmåler? Nejnej, der skal vi sgunte hen - vi pøser da vand ud, når det er nødvendigt. (Sælger sagde osse, at der bare skal køres noget igennem, når man har egen boring - men, jeg ved jo ikke om, han bare mente: Fordi, det er betalt). :wink:
Det er en god idé med et rimeligt vandforbrug så der er en udskiftning af vandet i brønden.


Besvar