Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt køkken og larmende kogeplade.

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Besvar
Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af Kalechen » 01 mar 2024 16:09

Renoverede køkken og købte noget midlertidigt discount induktions kogegrej, der larmede som bare pokker. Tænkte at, når jeg fik monteret en Siemens Studio Line induktion, så ville det bare være fint, men...

Jeg har aldrig haft et konfur/kogeplade, der har støjet før. Den her er nærmest irriterende og den overdøver min emhætte, når der bliver sat et par "blus" på høj indstilling. :shock: Jeg skal dog nævne, at emhætten, som er monteret i loftet, har ikke mindre end fem dæmpere samt en klimaventil og et støjniveau noget lignende et køleskab.

Nå ja, når vi er der, så skulle de to køl/frost, sørme da osse have teknikerbesøg pga. hylelyde. Jeg har endda sørget for aftræk til ventilationsanlægget, så de ikke skulle "svede" i indbygningskabene.

Jeg kunne ikke forstå, hvorfor at kogepladen lå skævt på en eller anden måde og havde fat i køkkenfirmaet, som bedyrede, at bordpladen da lå fuldstændig vandret og plant. Det var for mig overraskende, at kogepladen buede, men den blev da udskiftet på stedet en med ny plade og jeg forsatte med underdelen.

I siderne er der to plastskinner, som nok formentlig skal afbøde slag fra div. køkkengrejer, men nu er den ene plastskinne nu løs, så jeg skal have reparatør igen.

Jeg ville have to opvaskemaskiner og køkkenfirmaet, kan desværre ikke få dem til at blive på plads. Den ene maskine rykker lidt rundt og de kæmper da tappert for at finde en løsning. Hvorfor to, jo tanken var, at den blev fyldt mens den blev tømt, men som så mange planer, man har en før man man møder fjenden og en må lave en ny, når man møder fjenden. Det endte med, bruge dem, når der er sol, så solceller kan forsyne med strøm.

Men ellers er jeg meget glad for mit nye køkken. :)


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af kivi » 01 mar 2024 19:38

Er det blæserne på kogepladen du kan høre eller er det kogegrejet der larmer.
Mvh. Ole

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af Kalechen » 02 mar 2024 14:41

Gryder og pander giver en typisk transformer brummen i varierende niveauer og det går da nogenlunde.

Blæser/varmeafledning er klart under dimensioneret. To af de fire "blus" op på 75%-80% og jeg bliver mindet om en mindre Vesterhavsstorm. Det kan Siemens gøre meget, meget bedre. Større diameter og kvalitet på ventilator og større og bedre afledningsmateriale.

Uden at vide specielt meget om, hvordan teknikken fungerer, har jeg indtryk af at pulser og eller moduleringen er med for store trin...

Jeg vil klart vende problematikken med tekniker fra Siemens. Hvis det ender resultatløst, som det jo ofte gør, vil jeg som minimum tjekke DB/støjniveau på den næste kogeplade. Og det kan da blive snart for ikke engang vores gyder med en diameter 21,5 cm, er ordentlig der plads til.

Jeg er heller ikke imponeret af løsningen med en næsten løs kogeplade, som bruger en tynd tætningspakning - synes faktist det er grimt. En gang imellem koger der jo et eller andet jo over og bordpladen er bare en slags spånplade, så... Dog vil ikke grave så dybt lommerne og få en planlimet kogeplade, men flot er det.

Som kuriositet kan jeg nævne, at har jeg et ældgammelt og list rusten Voss gaskomfur, som faktisk virker fortrinligt i baghuset. :o)

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af kivi » 02 mar 2024 20:05

Jeg har også en Siemens studio line, men jeg synes ikke blæserne er generende, højest en svag vislen.

Kan det have at gøre med hvad du har under pladen, hvis det er et tomt skab runger det måske mere, jeg har en skuffe under min.
Mvh. Ole

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af triumph » 03 mar 2024 11:18

Jeg har et Voss Induktionskomfur.
Jeg kan normalt kun lige ane støj fra kogpladen, dog bliver lyden lidt højere hvis jeg bruger en skæv stegepande


Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af vilhapiller » 03 mar 2024 12:35

Vi havde en kogeplade fra IKEA vi købte alle hvidevarer hos dem da vi satte nyt køkken op i 2016. Den gang var det Elektrolux der stod bag. Kogepladen og opvaskemaskinen blev udskiftet i slutningen af 2023. Vores nye opvaskemaskine er en AEG den kører indtilvidere super godt og bruger meget mindre strøm. Kogepladen er også en AEG samme forbrug som den gamle men støjen er meget mindre den gamle Elektrolux kunne sende nogen lyde ud så man nærmest ikke kunne holde ud at være i nærheden af den, den nye kan vi for det meste ikke høre, i starten var vi engang i mellem helt i tvivl om den var tændt 😊

Kalechen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 01 jan 2018 16:39
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Nyt køkken og larmende kogeplade.

Indlæg af Kalechen » 13 mar 2024 20:59

Siemens tekniker var forbi to gange. Plastkant på keramisk plade var løs på ene side og blæser larmede.

Fik udskiftet keramisk plade og fik ny ventilator og har nu brugt kogeplade nogle gange uden at bemærke ventilator, så indtil videre er det super.


Besvar