EL prisen stiger også...

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af svanggaard »

Bemærk dog at elafgiften faldt pr. 1/7 fra 90,3 til 76,3 øre + moms/kWh. Afgiften falder yderligere til (over et par omgange) til 62,9 øre + moms/kWh i 2030.

Mht. transport er min forståelse, at når du sælger 1 kWh til nettet, skal du ikke transport tarif når den sælges. Omvendt skal der ikke betales transport tarif når du køber den tilbage senere. Transport tariffen kan dog være højere i vinterhalvåret for nogle forbrugere (oktober-marts, 17.00-20.00) ... hvordan det lige håndteres i opgørelsen har jeg ikke gennemskuet.

Mht. batterilager eller ej skal den også gennemtænkes. Nogle elbiler understøtter V2G - en mulighed for at bruge elbilen som batteribank. Det burde endda være muligt at sælge strøm fra bilen til nettet. Hvis bilen holder hjemme i de dyre timer, er det måske bedre at bruge bilen som batterilager, fremfor at anskaffe et fastmonteret/dedikeret batteri. Hvordan det styres i praksis, eller hvordan myndighederne vil forhindre at bilen lades med flatrate abn. inden den tilsluttes derhjemme, ja det står også hen i det uvisse.

Det er meget kompliceret at lave en beregning på lønsomheden, hvis alle faktorer skal medregnes.

SneglMJ
Stoker II
Stoker II
4
Indlæg: 38
Tilmeldt: 12 dec 2019 09:28
Blevet takket: 2 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af SneglMJ »

Super! Tak for udpenslingen :D Det lød jo som en af de der ting, som er for gode til at det er sandt. Ved du, om det i praksis kommer helt automatisk, eller om man skal søge om at få det igangsat?

Jeg er faktisk i gang med at kigge på økonomien i solceller med udgangspunkt i vores forbrug, og det her gør da, at jeg skal ændre i et regneark - men på den gode måde.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af svanggaard »

Næsten 30kr/kWh i en enkelt time i Estland i morgen - før moms/afgifter
Skærmbillede fra 2022-08-16 19-13-50.png
Her hjemme havner vi i 5,5kr/kWh + afgifter, transport og moms af det hele. Dvs. omkring 8-9 kr alt inkl.

Måske man sku' anskaffe sig en nødstrømsgenerator - just in case. :roll:
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 16 aug 2022 19:21 Næsten 30kr/kWh i en enkelt time i Estland i morgen - før moms/afgifter
Skærmbillede fra 2022-08-16 19-13-50.png
Her hjemme havner vi i 5,5kr/kWh + afgifter, transport og moms af det hele. Dvs. omkring 8-9 kr alt inkl.

Måske man sku' anskaffe sig en nødstrømsgenerator - just in case. :roll:
Det er sindssyge priser.... dæleme vildt :shock:. Tænker med de priser vi runder i dag herhjemme omkring 6-7 kr. pr. kwh,
og eksperter siger prisen vil stige, vil der være nogle som kommer i problemer, når alt andet også bliver ved med og stige.
Værste inflation i over 40 år. Det bliver mega hårdt..... :cry:
Det er jo snart lige meget hvilken varme type man har til hus, så er man ramt. Meget tæt på, at en oliebrænder bliver det billigste
opvarmning. Oliebrænder er bedre end Gas pt.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af svanggaard »

Hvis først virksomhederne for alvor begynder at kaste håndklædet i ringen bliver det for alvor slemt. En kiosk, købmand eller bager kan ikke "bare" hente et ekstra dækningsbidrag på 20-30.000 ekstra om måneden, til dækning af stigende omkostninger til lys/køl/varme. Og med stigende renter hører jeg, at det tynder ud i håndværkernes ordrebøger.

Og mht. varme er min fornemmelse, at opbakningen til varmepumper er faldende. Det er sikkert billigere end gas, men svært at have indflydelse på de løbende omkostninger. Kender det selv fra sommerhuset- vilde el-priser og høje vedligeholdelsesomkostninger.

Fjernvarmekunder bliver delt i A og B hold - dem som tilhører varmeværker og dem som tilhører kraftvarmeværker. De varmeværker som kan producere strøm ligger vist rimeligt lunt i svinget - næsten uanset brændselstype.

Politikerne burde fokusere på at få energipriserne ned. Det giver mere mening end at føre valgkamp - for et valg som ikke engang er udskrevet endnu. Hvis energipriserne forbliver høje vil samfundsøkonomien, solidariteten og den grønne omstilling blive sat over styr.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af BWJ »

Er der nu nogen der er kede af, at de ikke købte solceller, not.
:boss:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af Fiffer »

BWJ skrev: 17 aug 2022 17:37 Er der nu nogen der er kede af, at de ikke købte solceller, not.
:boss:
Så er det da godt du er glad for dine solceller, men hvor vil du hen med din kommentar? Altså andet end at fryde dig lidt på andres bekostning. Usympatisk kommentar, i bedste fald.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 200 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af BWJ »

Fiffer skrev: 17 aug 2022 17:42 Så er det da godt du er glad for dine solceller, men hvor vil du hen med din kommentar? Altså andet end at fryde dig lidt på andres bekostning. Usympatisk kommentar, i bedste fald.
Rolig nu, jeg er med til at holde kWh nede for alle andre, og der er vist ikke meget at fryde sig over, faktisk kun til glæde for andre.
Morale: indsigt er bedre end gætteri. :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af lamborg »

MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: EL prisen stiger også...

Indlæg af Dunas »

Det er ikke kun strøm, hvor de skovler penge ind. Er sikker på, hvis man søger i CVR register regnskab til næste år.
Så vil rigtig mange træpiller forhandler have et overskud som aldrig før. Jo højere pris på en vare, jo højere fortjeneste. Thats business.
Ligeledes ved Gas og olie.
Mærsk gjorde det ligeledes efter corona, og fik et historisk overskud med deres skibsfragt.
Kan se strøm prisen kommer næsten op og kysse de 10 kr pr./kwh på torsdag. Tror den runder de 10 kr/kwh i slut næste uge,
når Putin meddeler at Nord stream 1 ikke bliver åben igen. Den vil forbliver helt lukket. Det er hans våben med EU. Desværre.https://www.bt.dk/forbrug/rammer-vores- ... 1661003712

Besvar