Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

radiator dunk, igen, igen

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
pendec

radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 16:52

Nu har jeg fundet ud af, at 2 af mine radiator kører i selvsving, og rum bliver utrolig varme (25g+) og jeg kan slet ikke se de slukker.
Så har jeg pillet mine danfoss termostater af, og prøver nu de gamle manuelle, så sker dette igen, og det er kun et spørgsmål om temperatur, så dunker den. Og ja, nu går mit pillefyr sgu ud hele tiden og starter op igen, for den når 80g+ og kan slet ikke komme af med varmen, det er helt nyt men jeg har da også haft det varmt den sidste uge.

Her er en kort video af oplevelsen, og jeg synes at hvis jeg skubber lidt til siderne så stopper de funk men den kan altså ikke strammes? eller sidde meget anderledes.
Nogen som har et godt råd, skal jeg skifte stifterne? Skal jeg luft ud igen? (Det skulle være gjort når jeg fik nyt pillefyr for lidt over 1 uge siden.
Skal man bare pille stift ud og rense?

Jeg egentlig kun maseret stift indtil nu, og så skiftet fra danfoss auto til de gamle manuelle termostater. Så lidt råd ønskes, hvis der er nogen som kender problemet.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pelle » 10 nov 2018 17:37

Har du pumpe på Returen ? Det kan godt være det der er skyld i det dunken..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af BWJ » 10 nov 2018 17:40

Det er ganske enkelt, der er byttet om på frem og retur, det er ikke bare sikkert, det er 112% sikkert.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 10 nov 2018 17:56

pelle skrev:
10 nov 2018 17:37
Har du pumpe på Returen ? Det kan godt være det der er skyld i det dunken..
Den var der også sidste år, og nu har jeg fået fjernet pumpe, og bruger den indbyggede i pillefyr, så må formode Karsten/MGM har gjort sit arbejde korrekt, og da problemet også var der sidste år og jeg så skruede op for temp, så gik det væk. Nu er jeg træt af 23-24 grader når jeg synes den skal være mellem 20-22, desværre så er den i dunketilstand der i lavere temp ;(

Jeg måtte også ind og rode med parametre, for den kunne ikke komme af med varmen, så helt nyt for mig, og håber jeg har rodet de rigtige steder :) Den er i hvert fald blevet stabil, og pillefyr slukker ikke hele tiden nu.

Det må være svar til BWJ også :)

Skal lige sige, at Karsten nævnte kort at stiften nok skulle skiftes men så sagde han ikke mere, da jeg nævnte sidste års erfaring/oplevelse.
Tænker, han ikke var der for at løse det problem :) Så han ville nok ikke gøre mere end han betales for.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 12 nov 2018 20:00

Nå,
Jeg må slukke 2 termostater som sidder på sin egen streng om natten, for er det ikke den som er længst væk, så er den anden som dunker, og det sker kun når den mener temp er opnået, så jeg kan næsten dreje termostat til at dunke, så den når sit "dunke" punkt.

Røv irriterende, jeg må vel ringe til en vvs'r? For det går ud over pillefyr, som konstant slukker, og har nu erfaret at 2 tændinger i timen, altså også koster penge, når det bliver 48 gange i døgnet. Tænk at tænd/sluk skulle blive mindre godt :) Var så spændt på at det var muligt, som bio18 ikke kunne, den døede og smed en masse pille i snegl når det skete.


JClausen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 87
Tilmeldt: 17 jan 2013 22:25
Mit fyr: Hoval Biolyt Comfort 10 kW
Areal: 100
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4,5 tons (forventet)
Geografisk sted: Himmerland
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af JClausen » 13 nov 2018 08:03

Uden at have ret meget erfaring med vvs osv, så vil jeg tilslutte mig BWJ's melding: De af pendec beskrevne bankelyde beskriver nøjagtigt vores oplevelse dengang vi fik nyt fyr og der blev byttet om på fremløb og retur. Inden jeg fandt ud af hvad problemet var, drejede jeg også på termostater og fandt deres "dunkepunkt".

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 13 nov 2018 08:25

JClausen skrev:
13 nov 2018 08:03
Uden at have ret meget erfaring med vvs osv, så vil jeg tilslutte mig BWJ's melding: De af pendec beskrevne bankelyde beskriver nøjagtigt vores oplevelse dengang vi fik nyt fyr og der blev byttet om på fremløb og retur. Inden jeg fandt ud af hvad problemet var, drejede jeg også på termostater og fandt deres "dunkepunkt".
Så må jeg jo prøve at skifte de danfoss termostater på den anden streng, da de aldrig har larmet, og se om jeg kan finde samme punkt på dem nu, så må jeg udlede noget fra at alle 4 gør det. som kun 2 altså gør nu :)
Hvis så de 2 andre IKKE gør det, hvad konkluderer jeg så?

Jeg mener engang sidste år, fandt jeg en tråd som beskrev at det var hele elementet ved stiften som skulle udskiftes som var slidt? Måske skal jeg finde tråden igen.

Det har jo kørt i 13 år, og dunke lyde kom først for en 2-3 år siden. Og der skete der ingen ændringer, måske ny vvb engang for 10 år siden. Første år skruede jeg ned og meget op henholdsvis for at den radiator som larmede kunne undgå lyden i starten :)

Nå, undersøgelse fortsætter.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pelle » 13 nov 2018 08:37

Prøv når du piller termostaten at skru stiften ud. Giv den en gang fedt. Det gør jeg ved alle vores radiator ventiler hver tredie år.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

pendec

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pendec » 13 nov 2018 08:46

pelle skrev:
13 nov 2018 08:37
Prøv når du piller termostaten at skru stiften ud. Giv den en gang fedt. Det gør jeg ved alle vores radiator ventiler hver tredie år.
Tak, det er i hvert aldrig prøvet :) Måske har jeg ødelagt mine, jeg bruger en hammer og giver den et par georg gærløs slag, og så popper den fint lidt til næste sæson. måske....

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: radiator dunk, igen, igen

Indlæg af pelle » 13 nov 2018 08:53

Det er simpelhen så let. Du skal ikke slukke pumpen eller noget. Der kommer højst et par dråber vand. Jeg gør det hver tredie år. Så, er der aldrig problemer. Termostaten er der aldrig problemer med. Jeg lurer jo lidt over der intet er ændret hos dig. måske kan det være noget så simpelt der skal til for det virker.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar