Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

elinstallation 16 til 13A

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af lamborg » 23 maj 2018 18:37

Nu er jeg ikke triker men jeg tror alligevel at de meget kloge herrer måske vil give mig ret i at hvis du kommer op på et effekt forbrug der får dine 1,5 kvadrat ledinger til at blive så varme at de kan tænde ild så er din 16a sikring sprunget. Eller hvad .?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Knaldperlen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 414
Tilmeldt: 29 mar 2013 20:20
Mit fyr: Woody
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6862
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 7 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af Knaldperlen » 23 maj 2018 19:24

Måske jeg har misset noget, men hvorfor skifter du ikke bare kablet fra udtaget og ud til dine forbrugsenheder?

Typisk så sidder udtaget i umiddelbar nærhed af kogeplade/ove, hvilket vil gøre det til en smal sag at skifte...

Det med to forskellige sikringer efter hinanden er vist noget der skal regnes på... kan ikke huske hvordan det præcist er, men der er noget med de forskellige sikringers karakteristik, samt hurtighed der spiller ind...

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 23 maj 2018 20:03

lamborg skrev:
23 maj 2018 18:37
Nu er jeg ikke triker men jeg tror alligevel at de meget kloge herrer måske vil give mig ret i at hvis du kommer op på et effekt forbrug der får dine 1,5 kvadrat ledinger til at blive så varme at de kan tænde ild så er din 16a sikring sprunget. Eller hvad .?
muligvis. jeg vil tro der er en sikkerheds margin der nok er ligesom for elevatorer dvs de kan bære tre gange det der står.
men over tid hvis der mange gange løber over 13 A i 13 A kabler fordi der er en sikring der tillader det og et apparat der trækker det, så tror jeg godt det kan skade.
Vigtigst er sikkerheden, og så det med forsikringen...

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 23 maj 2018 20:12

Knaldperlen skrev:
23 maj 2018 19:24

Måske jeg har misset noget, men hvorfor skifter du ikke bare kablet fra udtaget og ud til dine forbrugsenheder?

Typisk så sidder udtaget i umiddelbar nærhed af kogeplade/ove, hvilket vil gøre det til en smal sag at skifte...

Det med to forskellige sikringer efter hinanden er vist noget der skal regnes på... kan ikke huske hvordan det præcist er, men der er noget med de forskellige sikringers karakteristik, samt hurtighed der spiller ind...
jeg har selv haft den tanke.

Men tag nu ledningen der sidder på en opvasker. Den er jo måske 0.75 mm2 eller 1.5 mm2. Hvis der sker en fejl i sådan en forbrugsenhed så vil der kunne løbe pænt meget mere strøm end den er beregnet til.

I princippet handler det jo om elektrisk modstand som giver varme.


Så der er nødt til at være en sikring der ikke tillader at der løber for meget. Sådan ser jeg på det.

problemet er simpelthen at man kun har tænkt 230 V og koblet alt til kraft udtaget, men så bare en fase til hver 230 V ting, uden at skele til den levervare strømstyrke.


Vil meget gerne høre mere om det sidste du skriver. Og hvis nogen andre ved noget...

Men jeg kan ikke helt forstå hvad problemet skulle være. Som det er nu i mit hurlumhejhus så har jeg en tavle i udhus der får strømmen fra vejen. Der sidder diverse sikringer, men særligt een på 20 A hvis udgang går til den næste tavle inde i huset, hvor der sidder omtalte 16 A sikring, og derfra kablet hen til udtaget.

Der er jo altid en sikring foran en anden sikring fx. 32 A -> 20 A -> 16 A / 13 A... oder was?

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2514
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 28 gange
Modtaget likes: 231 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af Hjemme teori » 23 maj 2018 22:05

Nu skal jeg lige høre du snakker kabler til kraftudtaget er 2,5mm2.
Og derfra 1,5mm2 til kogeø?

Det fra udtaget til kogeø er det kabel eller ledning?

For er 400V forlænger ledning må gerne laves med 5*1,5mm2. så derfor går jeg udfra at de 2,5mm2 på kabler er fordi de kan være pakket ind i vægge og isolering og derfor ikke kan komme af med varmen. Derfor skal den ohmske modstand være mindre for at have tilstrækkelig sikkerhedsmargen mod brand. jeg har set flere komfurer og kogeø'er som fra fabrikken er monteret med 1,5mm2 ledning, så det går jeg også ud fra er lovligt. De havner jo heller ikke inde i en tyk isolering, da der ikke er tale om fast installation.

Herudover fik jeg af elektrikeren at vide at når der sad flere enheder på asmme gruppe skulle de sidde med egen afbryder. Sider de alene kan du monteres i udtag, da man så kan slukke i tavlen. Men det er lidt ude af kontekst. (det kunne vist også sidde i stikpropper, så de kunne afmonteres).
Men al det må en elektriker herinde kunne beskrive med sikkerhed.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af Zarge » 23 maj 2018 23:50

Som nogen er ikke på skelnes der mellem fast installation, og tilledning... Som tilledning, fra udtaget og til brugsgenstand må bruges bløde ledere, og en 5x1,5 må bære 3x16a.
Er det haft installation skal det være 5x2,5 massivt kobber til 3x16a.
Grunden til at jeg skriver 15,5a er fordi der så vidt jeg husker er det der maksimalt må trækkes gennem en 1,5... Da der ikke er en sikring der hedder det, så er det en Max 13a der skal bruges...
Men som sagt, hvis det er en "løs" blød ledning der går fra kraftudtaget og til brugsgenstanden, som er 5x1,5 så er det fint nok, er det et fast installeret kabel, så er det ikke...
Men så vil jeg umiddelbart ikke mene der er noget i vejen for at montere en undertavle ved udtaget, med en 3x13 a gruppe, og så kørte videre derfra...

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 24 maj 2018 12:55

Hjemme teori skrev:
23 maj 2018 22:05
Nu skal jeg lige høre du snakker kabler til kraftudtaget er 2,5mm2.
Og derfra 1,5mm2 til kogeø?

Det fra udtaget til kogeø er det kabel eller ledning?

For er 400V forlænger ledning må gerne laves med 5*1,5mm2. så derfor går jeg udfra at de 2,5mm2 på kabler er fordi de kan være pakket ind i vægge og isolering og derfor ikke kan komme af med varmen. Derfor skal den ohmske modstand være mindre for at have tilstrækkelig sikkerhedsmargen mod brand. jeg har set flere komfurer og kogeø'er som fra fabrikken er monteret med 1,5mm2 ledning, så det går jeg også ud fra er lovligt. De havner jo heller ikke inde i en tyk isolering, da der ikke er tale om fast installation.

Herudover fik jeg af elektrikeren at vide at når der sad flere enheder på asmme gruppe skulle de sidde med egen afbryder. Sider de alene kan du monteres i udtag, da man så kan slukke i tavlen. Men det er lidt ude af kontekst. (det kunne vist også sidde i stikpropper, så de kunne afmonteres).
Men al det må en elektriker herinde kunne beskrive med sikkerhed.

Udtagene fra kraftudtaget er alle hårde kobber kabler.

Jeg tror jeg vil få sat gummikabler på i så fald.

God pointe med separate afbrydere. Endnu en ting der skal gøres.

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 24 maj 2018 13:00

Zarge skrev:
23 maj 2018 23:50
Som nogen er ikke på skelnes der mellem fast installation, og tilledning... Som tilledning, fra udtaget og til brugsgenstand må bruges bløde ledere, og en 5x1,5 må bære 3x16a.
Er det haft installation skal det være 5x2,5 massivt kobber til 3x16a.
Grunden til at jeg skriver 15,5a er fordi der så vidt jeg husker er det der maksimalt må trækkes gennem en 1,5... Da der ikke er en sikring der hedder det, så er det en Max 13a der skal bruges...
Men som sagt, hvis det er en "løs" blød ledning der går fra kraftudtaget og til brugsgenstanden, som er 5x1,5 så er det fint nok, er det et fast installeret kabel, så er det ikke...
Men så vil jeg umiddelbart ikke mene der er noget i vejen for at montere en undertavle ved udtaget, med en 3x13 a gruppe, og så kørte videre derfra...
Super, endnu bekræftelse på tilledning med 5x1.5 bløde.

15.5 A: ok det giver fint mening.

undertavle: alle tiders. Tror jeg køber en byggeplade tavle selvom det bliver meget dyrere. Men det er lettest. Jeg har desuden set dem i offentlige/statslige bygninger som permanente løsninger, så omend det måske ikke ses typisk i en familieshuse så kan jeg næsten ikke tro det er ulovligt.

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af Rakjaer » 24 maj 2018 18:06

madssakre skrev:
23 maj 2018 10:50
Tak:


kvadratrod 2: jeg gættede(!) (men er åben for korrektion) at
Vp = kvadratrod 2 * Vrms
I = 13 A
P = Vp * I

reaktiv: en notation jeg ikke kender. kan du uddybe. cos pi er som bekendt -1. du må gerne slå dig løs med fysik/matematikken. jeg prøver at lære hvad du helt matematisk mener.
Fangede du den med den reaktive effekt? (ses på s. 16 af det dokument du selv linker til).
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

madssakre
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 295
Tilmeldt: 11 dec 2013 13:53
Mit fyr: BlackStar+ 16 kW
Areal: 240
Brændsel: piller
Givet likes: 142 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: elinstallation 16 til 13A

Indlæg af madssakre » 25 maj 2018 09:52

Rakjaer skrev:
24 maj 2018 18:06
Fangede du den med den reaktive effekt? (ses på s. 16 af det dokument du selv linker til).

Ja, så altså faseforskellen mellem U og I er pi radianer fordi vi regner med at strømslugeren er ren Ohm'sk modstand.

Så er der det med hvordan strømslugeren (kogepladen) er koblet til. Det ved jeg ikke endnu.
Og hvilken konfiguration stjerne/trekant/andet (?) vi har med at gøre.

Men hvis jeg uforsvarligt prøver at bruge formlerne på side 18 for Tilsyndeladende og Virkeeffekt (P) får jeg, hvis vi ser bort fra cos(pi) = -1, uanset konfiguration:

P = 3 * U_fasefase * I_nulfase = kv.rod(3) * U_nulfase * I_nulfase = kv.rod(3) * 230 V * 13 A = 5.2 kW

Men strømslugeren kunne jo tænkes at på en eller måde at være koblet til nul-lederen (eller?) og ikke sidde i trekant eller stjernekonfiguration, og skal regnestykket så være som du skrev tidligere

P = kv.rod(3) * U_fasefase * I_nulfase

??


Besvar