Ombygning af 1200 liter olietank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Manden50
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 12
Tilmeldt: 30 jun 2008 09:15
Mit fyr: Salamander brændefyr
Areal: 350
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Dianalund

Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af Manden50 »

Hejsa,

Skal i gang med at ombygge en 1200 liter olietank (den firkantede type) til buffertank. Har så læst mig frem til at der skal laves nogle afstivninger af beholderen. Hvor mange er nødvendige? Har tænkt på bare at bore nogle huller i tanken, skubbe en rundstang igennem og så svejse den udvendig, duer det?. Tanken skal bruges som buffer til et brændefyr.
De andre tilgang/afgangsrør har jeg også tænkt mig at monterer udefra.
Eller skal man ind i beholderen for at lave alle de beskrevne ting?

Ville blive glad hvis der var en der havde bare en håndskitse på hvordan man kan lave det


Henrik

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af Landbo »

Hej.

Fire stænger burde kunne gøre det, sat op i en firkant så de er fordelt ligeligt over sidefladen. Personligt ville jeg dog bruge noget 1/2" sort vandrør da det er mere stift. Dvs. det kan også optage et tryk.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af themasterdk »

Det er fint med nogle 10 til 12 mm rundjern.. og ang. tryk, så meget kommer der hellere ikke i den tank til at ødelægge de rundjern om så de er 8 mm tyk
--------- ;-) ---------------
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af anderswitt »

hvis du laver og svejser det hele indvendigt så kan du ikke komme ud af tanken smiley_crocodile.gif
og der ligger flere billeder i galleriet om hvordan andre har gjort
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af kaptajnen »

Landbo » 05 Mar 2011, 19:36 skrev:Hej.

Fire stænger burde kunne gøre det, sat op i en firkant så de er fordelt ligeligt over sidefladen. Personligt ville jeg dog bruge noget 1/2" sort vandrør da det er mere stift. Dvs. det kan også optage et tryk.
Det turde jeg ikke da der er risiko for kondens tærring af vandrøret (med mindre du tilslutter vandrøret til varmeanlæget).... :shock:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af Zarge »

Humm har selv brugt 1/2" sort... Forstår ikke helt hvad du mener problemet er Kaptajn?
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af kaptajnen »

Jeg blev gjort opmærksom på problemet da jeg tog min egen 1200L tank i brug. Heri sidder der 2 radiatorer, som anvendes som varmevekslere til solvarmen. pelle gjorde mig opmærksom på at hvis ikke jeg fik tilsluttet solvarmen inden for rimelig tid ville radiatorerne med tiden blive gennemtærede på grund af kondenstærring.
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af Zarge »

Fordi der kan "løbe" luft igennem rørene, eller hvordan at forstå?
Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
15
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af Keld »

Kære kaptajn. Ved at bruge et vandrør som afstivning ser jeg ikke som et problem, da tempraturen vil være den samme på indersiden som på ydersiden, det hele pakkes jo ind i isolering, hvis der er tæringsproblemer vil det også gælde tankens udvendige overflade, men man må naturligvis ikke svejse rørenderne til, og derved skabe et lukket rum inde i røret.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Ombygning af 1200 liter olietank

Indlæg af pelle »

Keld » 05 Mar 2011, 22:31 skrev:Kære kaptajn. Ved at bruge et vandrør som afstivning ser jeg ikke som et problem, da tempraturen vil være den samme på indersiden som på ydersiden, det hele pakkes jo ind i isolering, hvis der er tæringsproblemer vil det også gælde tankens udvendige overflade, men man må naturligvis ikke svejse rørenderne til, og derved skabe et lukket rum inde i røret.
Jo, det er rigtignok. Jeg har fortalt kaptajnen det med kondens og faren for tæring over tid..
Jeg havde jo i god tid inden solvarmen svejst en lille radiator af ældre model ind i lagertanken..Således der stak et par åbne rør med gevind fra denne radiator ud fra tankens bund. Hele tanken isoleredes godt, også de rørender der stak ud af tanken.. Efter et år begyndte det at dryppe vand ud af det nederste rør fra radiatoren. Sådan et dryp i minuttet...Jeg var sikker på radiatoren var gået læk.Proppede de rørender af.. Noget tid senere skar jeg tanken op og tog radiatoren ud og skiftede med en anden..
Nysgerrig som jeg er, ville jeg trykprøve den lække radiator. Pustede lidt overtryk ind i den og lagde den ned i noget vand, for at se hvor det ville boble.
Til min forbløffelse kom der bare ingen bobler. Radiatoren, dykket helt under vand, var fuldstændig tæt også ved pakgarnet der hvor rørene går ind i radiator.... :shock: Hvis den ikke var utæt, så måtte det jo være fugtighed i luften der havde fortættet sig derinde i den, der helt nede ved bunden af lagertanken..Var min konklusion.
Kunne ikke komme i tanke om andet at det måtte være noget kondensvand der havde dryppet ud..
Men, tror nu ikke et rør igennem tanken vil give det store problem, da der er en meget lille overflade i forhold til en radiator og fugten vil jo kunne fordampe fra det rør når tanken er varmet op, så det når ikke at sætte sig som dugdråber.
Hvis min teori da er rigtig, vel og mærke..

Men, jeg ville da bare bruge noget 10-12 mm rundjern og så ellers som Landbo foreskriver.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar