Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Danfoss RA-N ventil forindstilling

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
benson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 mar 2010 19:54
Mit fyr: Twin-Heat M20 i - TH 2006 m/ ilt
Areal: 200kvm+40kvm garage
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 6 -7 tons
Geografisk sted: Kjellerup

Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af benson » 01 mar 2011 14:26

Hej

Er der nogle her der ved hvad gavn det gør at bruge forindstilling på sine RA-N ventiler ?

http://dk.varme.danfoss.com/PCMPDF/Fori ... gskort.pdf

Mvh
Bent


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af BWJ » 01 mar 2011 19:40

Hej.
Det er for at sørge for, at alle radiatorer får samme vandmængde (groft sagt)

Det svarer lidt til hvis du har 20 meter vandslange i haven, og du vil bruge den som havevander, så skal der først på slangen være små huller, og efterhånden større der hen ad, for at der skal komme lige meget vand ud.
-Har i princippet ingen større betydning i mindre varmeanlæg.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

benson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 mar 2010 19:54
Mit fyr: Twin-Heat M20 i - TH 2006 m/ ilt
Areal: 200kvm+40kvm garage
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 6 -7 tons
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af benson » 01 mar 2011 20:47

@ BWJ : Okay på den måde - så er jeg med på det, tak for dit svar. ;)

/Bent

levi

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af levi » 01 mar 2011 20:48

BWJ » 01 Mar 2011, 19:40 skrev:Hej.
Det er for at sørge for, at alle radiatorer får samme vandmængde (groft sagt)

Det svarer lidt til hvis du har 20 meter vandslange i haven, og du vil bruge den som havevander, så skal der først på slangen være små huller, og efterhånden større der hen ad, for at der skal komme lige meget vand ud.
-Har i princippet ingen større betydning i mindre varmeanlæg.
Naaahhh det er vist ikke helt korrekt.

Hver radiator skal IKKE have samme vandmængde, - hver radiator skal have den vandmængde der passer til rummets størrelse - vi snakker her tilføjelse af energi til varmeafgiveren.

En radiator der er 60 x 60 pk2 - skal ikke have samme mængde vand som en radiator der er 60 x 2500 pk2.

I tabellen fra Danfoss kan man se at forudindstillingen skal indstilles efter rummets størrelse, - HVIS radiatoren er dimensioneret korrekt herefter.

Derfor skal de største radiatorer have mest energi/vand, - da de også sidder i de største rum, - som har behov for mest varme.

Nøjagtig efter samme princip som hvis en gulvvarme slange er længere end en anden, - den længste slange ligger i det største rum, - og skal derfor have mest energi/vand.

benson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 mar 2010 19:54
Mit fyr: Twin-Heat M20 i - TH 2006 m/ ilt
Areal: 200kvm+40kvm garage
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 6 -7 tons
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af benson » 01 mar 2011 20:50

@ levi : meget godt beskrevet til en der skal forstå, tak for det gode svar. :)

/Bent


levi

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af levi » 01 mar 2011 20:55

benson » 01 Mar 2011, 20:50 skrev:@ levi : meget godt beskrevet til en der skal forstå, tak for det gode svar. :)

/Bent
Forøvrigt.

Forudindstilling bruges meget i boligbloke etc.

Men kan OGSÅ bruges i større huse, - f.eks hvis man har problemer med at de fjerneste radiatorer ikke får "nok" varme, - så kan man regulere flowet i de første radiatorer (Efter danfoss tabellen) - på den måde får de første radiatorer typisk mindre energi, - og der er mere "energi overskud/pumpetryk" til de fjerneste radiatatorer.

Mange skifter bare pumpen til en større i disse situationer, - men HVIS man har radiatorventiler med forudindstilling, - så kan man starte med at regulere flowet til hver radiator, - og herefter se om det ikke fordeler varmen bedre til alle radiatorerne :)

benson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 mar 2010 19:54
Mit fyr: Twin-Heat M20 i - TH 2006 m/ ilt
Areal: 200kvm+40kvm garage
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 6 -7 tons
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af benson » 01 mar 2011 21:32

levi » 01 Mar 2011, 20:55 skrev: Forøvrigt.

Forudindstilling bruges meget i boligbloke etc.

Men kan OGSÅ bruges i større huse, - f.eks hvis man har problemer med at de fjerneste radiatorer ikke får "nok" varme, - så kan man regulere flowet i de første radiatorer (Efter danfoss tabellen) - på den måde får de første radiatorer typisk mindre energi, - og der er mere "energi overskud/pumpetryk" til de fjerneste radiatatorer.

Mange skifter bare pumpen til en større i disse situationer, - men HVIS man har radiatorventiler med forudindstilling, - så kan man starte med at regulere flowet til hver radiator, - og herefter se om det ikke fordeler varmen bedre til alle radiatorerne :)
@ levi : Nu når du snakker flow, så har jeg et problem med min gennemstrømnings vandvarmer(Metrotherm) der bliver styret af dens termostat og derfra en magnetventil - når Metroen så åbner og kalder på vand, så kan Alpha2 pumpen når den køre på auto, kan den ikke pumpe vand op til førstesals 3 radiatore.

Håber det er til at forstå , håber du har et svar

/Bent

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af Jens » 01 mar 2011 21:42

Skyldes at vandet er dovent, så det suser lige den korte vej gennem vandvarmer i stedet for den lange vej op gennem radiatorerne på 1.sal.
Løsningen, hvis det er et reelt problem, - er at sætte pumpen på en anden indstilling end auto, men må desværre erkende jeg ikke ved hvilken af mulighederne, der er den rigtige i dit tilfælde.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

benson
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 11 mar 2010 19:54
Mit fyr: Twin-Heat M20 i - TH 2006 m/ ilt
Areal: 200kvm+40kvm garage
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Årligt forbrug: 6 -7 tons
Geografisk sted: Kjellerup

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af benson » 01 mar 2011 21:46

Jens » 01 Mar 2011, 21:42 skrev:Skyldes at vandet er dovent, så det suser lige den korte vej gennem vandvarmer i stedet for den lange vej op gennem radiatorerne på 1.sal.
Løsningen, hvis det er et reelt problem, - er at sætte pumpen på en anden indstilling end auto, men må desværre erkende jeg ikke ved hvilken af mulighederne, der er den rigtige i dit tilfælde.
@Jens : Indtil videre har jeg valgt den "nemme" løsning, og det er sætte pumpen på 3 dvs mellem 20 - 22 watt i timen.
Jeg ved ikke om det bliver den permanente løsning.

/Bent

levi

Re: Danfoss RA-N ventil forindstilling

Indlæg af levi » 01 mar 2011 22:31

Jens » 01 Mar 2011, 21:42 skrev:Skyldes at vandet er dovent, så det suser lige den korte vej gennem vandvarmer i stedet for den lange vej op gennem radiatorerne på 1.sal.
Løsningen, hvis det er et reelt problem, - er at sætte pumpen på en anden indstilling end auto, men må desværre erkende jeg ikke ved hvilken af mulighederne, der er den rigtige i dit tilfælde.
Enig :great:


Besvar