Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
FlemmingM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 mar 2010 09:04
Areal: 175
Brændsel: olie + brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5492
Geografisk sted: Vissenbjerg / Fyn

Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af FlemmingM » 25 feb 2011 12:42

Hej
Jeg er rimelig ny i dette forum, har "luret" lidt i den seneste tid om stoker mm

Vi har købt et nedlagt landbrug m stuehus(175m2) forbundet til stald(285m2) via mellemgang(15m2).
Stuehus er dårligt isoleret, men renoveres over en ca 5 års periode til mere moderne standard.
Der er et udtjent centralvarmesystem (oliefyr i kælder), som vi har besluttet at fjerne helt.

Planlægger nyetablering af fyrrum i afgrænset del af stald (afgrænset efter brandtekniske regler, ny skorsten gennem armeret etageadskillelse og gennem tagryg).
Nyetableret gulvvarmesystem i stuehusets stueplan, fordeling placeret i kælder.
Nyetableret radiator varmesystem på 1.sal, fordeling op fra kælder og fremført i skunke på begge sider.
Nyetableret VVB kombineret centralvarme og elpatron, placeret i kælder.

Fyrrum tænkes udstyret med stoker + alternativ varmekilde(oliefyr ?) mod samme skorsten. Stokeren(primært til træpiller) tænkes at være primær varmekilde, den alternative er kun hvis stoker ikke virker eller er løbet tør.
På fyrrummets 1.sal (støbt etage adskillelse) tænkes placeret en silo til indblæsning af træpiller og med mulighed for at lede træpiller ned i stokerens forbrugs-silo vha et manuelt sluse system (et 100-120 mm stålrør med et par kniv-lukkere ?).

VVB tænkes placeret i kælder (ca 10m fra fyrrum) og der tænkes anvendt præ-isolerede rør 28-32mm mellem fyrrum og kælder, hvor gulvvarme fordelings system og fordeling til 1.sal tænkes samlet i et knudepunkt.

Stuehuset har hul-stens etageadskillelse til kælder.

Jeg har læst en del om de brandtekniske regler, der skal overholdes (tak til forum medlemmer for links mm)

Hvordan mener i planerne lyder ?


På forhånd tak
Flemming Mortensen
Flemming V Mortensen
Andebøllevej 310
5492 Vissenbjerg
27191060


tvivleren
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Modtaget likes: 1 gang

Re: Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af tvivleren » 25 feb 2011 13:01

du går bare igang, det lyder fornuftig :great:

joejjoej
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 20 okt 2010 16:20

Re: Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af joejjoej » 25 feb 2011 13:16

hejsa

jeg er meget interesseret i din "sluse" fra loftet og ned i fyrrummet. har du evt en skitse eller lignende evt. et billede

det lyder noget billigere end en cellesluse

hilsen jørgen vj

FlemmingM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 mar 2010 09:04
Areal: 175
Brændsel: olie + brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5492
Geografisk sted: Vissenbjerg / Fyn

Re: Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af FlemmingM » 25 feb 2011 13:26

joejjoej » 25 Feb 2011, 13:16 skrev:hejsa

jeg er meget interesseret i din "sluse" fra loftet og ned i fyrrummet. har du evt en skitse eller lignende evt. et billede

det lyder noget billigere end en cellesluse

hilsen jørgen vj

Hej
Jeg har ikke lavet en skitse endnu, men inspireret af tråden viewtopic.php?f=23&t=805 mente jeg man kunne lave noget selv.

Tænkte på noget ala en korn-sluse mod kværnen forbedret med en fjeder belastet kniv-lukker øverst og en almindelig kniv-lukker nederst (ved ikke om det hedder en kniv-lukker, men lidt ala en plade der skydes ind i røret for at lukke)

mvh
Flemming
Flemming V Mortensen
Andebøllevej 310
5492 Vissenbjerg
27191060

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af Bigfoot » 25 feb 2011 13:28

skal du ud og etablere et oliefyr i dag, så SKAL det være kondenserende, og derfor kan det ikke køre på samme skorsten som en stoker.

men hvorfor overhovedet spilde penge på at etablere et oliefyr også???? det er da bare en yderligere udgift til at have det sat op.

Sørger du for at din stoker er fyldt, og passet, så går den sku aldrig ud. Jeg har kun haft et stop på min, i det halve år vi har haft den nu, og det var udelukkende min egen skyld, fordi jeg havde indtillet den forkert.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af Keld » 25 feb 2011 14:33

ved at lave en silo på 1.salen i længebygningen til indblæsning af piller, bør du vælge en stoker med cellesluse da der skal opfyldes krav om en teknisk adskildelse mellem fyr og siloer i denne størelse, siloen kan du så selv lave, da den ikke er en enhed sammen med fyret. Angående oliefyr. drop det. hvis det er at du vil have det, skal du flytte det gamle ud i det nye fyrrum, det skal gøres uden nævneværdige omkostninger, ellers kan det ikke betale sig.
Problemet med et manuelt spjældsystem er at det skal overholde de samme brandtekniske krav som der er til loftet i fyrrummet, ved at anvende cellesluse slipper du også for en forbrugssilo, da du føder stokeren direkte igennem celleslusen fra din store silo.
Last edited by 1 on Keld; edited 25 times in total

FlemmingM
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 30 mar 2010 09:04
Areal: 175
Brændsel: olie + brænde
Fremviser gerne i postnummer: 5492
Geografisk sted: Vissenbjerg / Fyn

Re: Nyetablering af fyr+fyrrum i tidligere stald

Indlæg af FlemmingM » 25 feb 2011 14:38

FlemmingM » 25 Feb 2011, 13:26 skrev:
Hej
Jeg har ikke lavet en skitse endnu, men inspireret af tråden viewtopic.php?f=23&t=805 mente jeg man kunne lave noget selv.

Tænkte på noget ala en korn-sluse mod kværnen forbedret med en fjeder belastet kniv-lukker øverst og en almindelig kniv-lukker nederst (ved ikke om det hedder en kniv-lukker, men lidt ala en plade der skydes ind i røret for at lukke)

mvh
Flemming
Kom til at tænke på, om ikke man blot kunne sætte en snegl under siloen på loftet og så lade den "føde" røret ned til forbrugs siloen ved stokeren (evt krydret med en kniv-lukker) ?

Grunden til at jeg nævner oliefyret er at jeg gerne vil have et system med 2 uafhængige varmekilder (hvis man nu skulle tage på en længere ferie). Måske der findes andre bedre alternative varmekilder ?.

mvh
Flemming
Flemming V Mortensen
Andebøllevej 310
5492 Vissenbjerg
27191060


Besvar