Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N » 14 feb 2011 14:33

Jeg har fået installeret et komplet nyt fyrrum med TwinHeat M20i, Denvino 1000L Akku, Thermovar Ladeventil, Automixer, Der skulle bygges Denvino Solvarme på med 300l varmtvandsbeholder og 2.5m2 solfanger.

Tilbudet lød meget godt og med teknisketegninger osv. Virkede rigtig prof.

De startede i starten af december, lidt forsinket og tog sig god tid da der kun kom 1 mand til hele opgaven.
Men de fik det op at køre trods flere fejl og flere ombygninger af systemt. Det er nu endt med at der er brugt 40m rør i fyrrummet og tanken står lige over kedlen 2 meter oppe. Anlæget er ikke bygget op som tegningen fordi den var forkert. De fik en ny og lavede om men stadig med små selvvalgte justeringer.

Mit 1. problem er at når jeg fyre om morgenen går der noget tid (en halv dag ca) før mit fremløb når op på de ønskede 60c. Når så akkuen når de godt 80c til aften og anlægen brænder ud. Næste dags morgen er der så 16c i huset i stedet for 21c og tanken er på under 40c. Det er godt nok et ældre hus på 110kvm men med hulmurs isolering, ikke den bedste isolering, men heller ikke det dårligste. VVS manden har opgivet at hjælpe mig for han mener det virker som det skal. Har haft et par stykker ude at kigge på det som alle siger det er noget rod. Ham der har lavet tegningen siger det virker ikke som på tegningen.

Så det slogs vi om for tiden hvordan det skal løses fysisk og økonomisk.

Solvarme delen er ikke lavet, og det bliver ikke ham der skal lave det. Har den sidste uges tid snakket med nogle andre vvs'ere om at få det lavet om og få solvarmen bygget på. Men ingen er enige om hvordan det skal laves. Hvem skal man stole på?
Snakkede men en der ville bygge en 2500l tank på med 12,5kvm solfanger og så droppe automixer og ladeventil.
En anden menste at 1000l Akku var mere end nok og så 10kvm solfanger, det samme mærke.
Hvordan finder man så ud af om det skal være den ene størrelse eller den anden der har ret.

Det skal lige siges at huset skal total renovers og 1. sal skal udnyttes i alt 180kvm. Der kommer 70kvm udenfor der skal holdes på ca 15c (isoleret) til efteråret. Vi bor 2 i huset nu pt.

Jeg håber i kan forstå mine spørgsmål selv om det er en lidt rodet problematik.

Mvh
Mike


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Keld » 14 feb 2011 14:56

har du kun 1000 liter varmt vand på 80 grader og radiatore der fordeler varmen, radiatore = høj fremløbstempratur. er der ikke meget varme at hente når returtempraturen er 40 grader, det er jo kun den varme der er over de 40 grader der kan udnyttes.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N » 14 feb 2011 16:01

JA der er kun gamle rediator, og nej der er ikke meget varme at hente fra dem når først temeraturen falder. Det er en aut. vvs'er der har lavet det hele og har kendt alle faktorene inden han gav tilbudet og begyndte arbejdet. Jeg sagde fra starten det virkede som lidt med 1000L men han forsikrede mig for at det ville virke. Nu løber han så fra det. kontaktede ham i dag ang hvad han nu ville gøre med den manglede varme, eneste svar var at der var et brev på vej. om den så er så tyk at jeg kan brænde den og holde varmen indtil sommer, jeg tvivler.
Men forstår stadig ikke at en anden vvs'er siger at 1000L er alt rigeligt, næsten i overkanten. og en anden siger at 2500l vil passe til de krav jeg stiller.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Bigfoot » 14 feb 2011 16:32

Hvor er du fra i landet? Jeg kender en VVS'er her ved Varde, som har 100% styr på den slags, for netop det anlæg du omtaler har han selv hjemme. Han har en M20'er på en Reka kedel, og solvarme med akkutank på hele anlægget.
Så hvis du er herfra egnen, så var han måske en egnet person til at kigge på det.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N » 14 feb 2011 16:34

Jeg bor 20km nord for Viborg så der er et stykke vej. men måske jeg kunne tage mig en lille snak med ham og få nogle råd og fif´s for ham der har lavet det er ikke i høj kurs hos mig længere. Tjek evt. mine billeder.


5771
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 18 dec 2010 09:29
Mit fyr: Benekov R 25 Linux
Areal: 495
Brændsel: korn
Fremviser gerne i postnummer: 5771
Dagligt forbrug: 20
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af 5771 » 14 feb 2011 16:38

Hej Mike
Skal du bruge din akk tank her om vinteren ? er det ikke bedre at lade din stoker køre hele tiden og så bruge akk tank når dit forbrug ikke er så stort. De 1000 l er jo kun ca 100 kw hvis der er 80 gradere i hele tanken.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Bigfoot » 14 feb 2011 16:46

han vil sikkert gerne hjælpe dig.... desværre er det lidt langt væk. Men vil du betale ham for det, kommer han sikkert og kigger dit anlæg igennem. Det virker meget uoverskueligt med de rør der....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N » 14 feb 2011 17:27

Jeg fyre med fastbrændsel når jeg går hjemme (hver 2. uge) og så fyre jeg med piller + combi den uge jeg arbejder. Det er derfor jeg valgte at få akku på anlæget. og så skulle solvarmen gerne bruge tanken om sommeren når varmtvands beholderen er varm. Sådan fik jeg forklaret at det ville virker.

Bigfoot. Ja det virker vildt forvirende med så mange rør for har på fornemmelsen at det hele cykler rundt i hver sin verden, istedet for at give mig varme i huset.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af anderswitt » 14 feb 2011 21:54

jeg har også 1000l akku og lade ventil og automix og 180m2 og isulering har jeg ikke set noget til
og jeg har slet ikke så mange rør tror jeg kan lave mit anlæg to gange hvis jeg fik dine rør
jeg kan lige holde en nat på akku men den ku nok godt være på 1800l akku
men når der bliver isuleret så går det nok har ikke sol på endnu men haner er sat af til det
så det skal virke men din automix står lukket så det får du ikke noget varme af
min står 3/4 åbent ca 45c frem

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Opbygning af TH M20i, Akku og solvarme??

Indlæg af Mike N » 14 feb 2011 22:32

Om Automixeren står korekt eller ej ved jeg ikke, men kan se den næsten altid står samme sted, som om den gerne vil have mere varme. Den har svært ved at opnå den ønskede temp.

Vil også sige at 1800L eller måske endda 2500L ville være rart for kedlen kan hurtigt varme de 1000L op. Så når jeg fyre om morgenen skal jeg ikke fyre den helt varm men vente med at give den det sidste træ til inden jeg går i seng for at den kan holde varmen. Der for vil jeg tro at resultatet blev bedre hvis kedlen kunne køre 100% hele dagen og så evt. holde "fri" dagen efter. men om det kan lade sig gøre og være økonomisk korrekt?

Men mangler stadig et svar omkring solvarme delen hvad der passer bedst sammen. Især når to fagfolk, der sælger det samme, siger to vidt forskellige ting.

Det er da stor forskel på 1000L akku og 2500L. den ene siger at 1000L er mere end nok, men som anlæget er nu holder 1000L alt for kort. Om det så er fejl i opbygningen eller ej.


Besvar