Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Combi-vandvarmer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Zizzi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Combi-vandvarmer

Indlæg af Zizzi » 10 feb 2011 23:44

Hej og jeg håber der er nogle her, der kan hjælpe mig med et godt råd.
Jeg fik sidste vinter installeret en ny Metro-Combi-vandvarmer på 110 l, samtidig med et nyt gasfyr. (Gasfyret fælles med en medejer). Jeg fik ingen brugsanvisning udleveret til vandvarmeren, men en kort instruktion om hvordan man indstiller, tænder og slukker.
Jeg forlod huset i forsommeren for at flytte i mit kolonihavehus, og min medejer lovede at slukke fyret og tænde for stikkontakten til min vandvarmer.
Alt fungerede fint og jeg flyttede hjem igen i september, hvor jeg konstaterede at jeg hen over sommermånederne havde brugt ca. 5-6 gange så meget el som normalt....
Alle undersøgelser tyder på, at fyret fejlagtigt har kørt hele sommeren samtidig med at vandvarmeren har været tændt på el, og det har medført det enorme overforbrug.
Nu har jeg fået fat i en brugsanvisning til Combi-vandvarmeren og i den står der i afsnittet om TILSLUTNING:
"Opvarmning med el om sommeren kan starte en selvcirkulation i radiatorkredsen. Husk derfor altid at sætte en afspærringsventil på til eller afgang til spiraler i combivandsvarmeren, så man kan lukke om sommeren."
Nu er jeg i tvivl om det er min medejer jeg skal gøre ansvarlig for overforbruget eller om VVS firmaet som stod for installationen kan gøres ansvarlige for IKKE at montere den nævnte afspærringsventil. Jeg vil lige nævne at det er et beløb på over 9.000 kr alene i el-overforbrug der er tale om, så det er et uoverskueligt stort beløb for en folkepensionist.
Hvad mener I ??


Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Keld » 10 feb 2011 23:59

jeg tro også det er dit ptoblem med selvcirkulation se at få ventilen monteret, Det er dårligt arbejde af instalatøren, prøv først at vøre sød ved han, det kan jo være at det er en fornuftig fyr der gerne vil hjælpe. Den ekstra regning på strøm skal du nok ikke regne med at få dækket, Men der er jo mulighed, hvis alt går i hårknude, for retshjælpen kan hjælpe dig.

Zizzi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zizzi » 11 feb 2011 00:37

Hej Keld
Tak for dit svar. Jeg mener bare, at en autoriseret installatør bør følge anvisningerne i fabrikantens vejledning vedr. tilslutning. Eller, hvis man mener, det er noget kunden kan vælge til eller fra, informere om risikoen ved ikke at installere denne afspærringsventil.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zarge » 11 feb 2011 07:43

Umiddelbart må det som du siger være den manglende ventil der gør at vvb prøver at varme hele huset op... Men du skriver også at fyret ikke har været slukket... Hvis det er tilfældet skulle elpatronen jo gerne ikke ha kørt, og så skulle det jo være gassen der varmer vandet...

Zizzi
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zizzi » 11 feb 2011 09:51

Hej Zarge og tak for svar.
Elpatronen HARmed sikkerhed kørt hele sommeren, men min medejer er i tvivl om han har haft slukket fyret korrekt.
Jeg lavede en prøve for nylig og tændte for el'en samtidig med at fyret kørte.
Elmåleren susede rundt og jeg brugte over 50 kwh på det døgn, mod de sædvanlige 10. Jeg talte med MetroTherm om det og fik en længere teknisk redegørelse (som jeg desværre ikke forstod så meget af) for at det ville ske, når begge dele kørte samtidig. Det er derfor, den manglende afspæringsventil skal være der, for at forhindre det og selvcirkulation.
Derfor synes jeg, at VVS-firmaet må være ansvarlig for IKKE at have monteret den, eller fortalt mig om problemet ved evt. at fravælge den, hvilket jeg ALDRIG ville have gjort, hvis jeg havde kendt til risikoen.


Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af majland » 11 feb 2011 10:08

Jeg er ikke jurist ...

Men VVS'en har lavet noget klamp. Det bør han rette uden beregning (En henvendelse i en høflig tone burde løse det i en fart - det er jo småpenge for ham i forhold til den solgte installation med både nyt fyr og vvb'er)

Men mhs til elregningen så tror jeg du får svært ved at tørre den af på VVS'eren. Du burde have opdaget det store forbrug noget før. Den store elregning skyldes primært din egen passitivitet - du burde have opdaget forbruget efter maks en måned - tror elselskabet vil være lydhør for en afdragsordning ellers må du i banken.

Mhs til ventil var det måske en ide med noget automatik. Således at den altid er lukket når der tændes for elpatronen. Det kan gøres på mange måder.
HVIS centralvarmen ikke skal igennem VVB'en kan det gøres meget nemt. Metro'en har en 230V udgang der styres af termostaten når den står til centralvarme. Og forbliver lukket når der skiftes til elvarme.

Med en aktuator http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=6 ... cts_id=450 og en ventil http://vvfs.dk/product_info.php?cPath=6 ... cts_id=447 så er man sikker på at der er lukket for centralvarmen når elpatronen kan køre.

Idag har termostaten ingen effekt på din vvb, ovenstående vil gøre at den også bruges når du kører på gas fyret.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zarge » 11 feb 2011 16:30

Vvb kan da kun bruge strøm når fyret kører hvis fyret ikke varmer vandet højt nok... Altså må enten vvb stå for højt eller fyr for lavt...

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Fer » 11 feb 2011 16:43

Zarge » 11 Feb 2011, 16:30 skrev:Vvb kan da kun bruge strøm når fyret kører hvis fyret ikke varmer vandet højt nok... Altså må enten vvb stå for højt eller fyr for lavt...

Hvis du slukker dit fyr, og din El patron tager over. Kan der skabes selvcirkulation i centralvarmespiralen, der så trækker varmen ud til centralvarme anlægget. Det er et kendt problem. Derved vil din el patron står og forsøge at varme hele husets centralvarmekreds op til f.eks. 55grader.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af anderswitt » 11 feb 2011 18:10

er der ikke en termostat ventil på central varme vandet til vvb så den lukker når vvb bliver varm for så vil den også lukke
for centralvarmen når den kører på el og hvis el termostaten står højere så kan den traike central varmen med
så hvis central vermen løber med så skrue el termostaten ned så den slår fra når fyret kører så er problemet løst

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af majland » 11 feb 2011 19:25

anderswitt » 11 Feb 2011, 18:10 skrev:er der ikke en termostat ventil på central varme vandet til vvb så den lukker når vvb bliver varm for så vil den også lukke
for centralvarmen ...
Nej, det er jo det der er hans problem. Der er ikke nogen ventiler mellem gasfyr og VVB ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar