Combi-vandvarmer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zarge »

Det er vi helt enige om, det jeg påpeger er at når fyret kører så skal vvb altså ikke bruge el til at varme op, højest når der bliver brugt så meget varmt vand at fyret ikke kan følge med, eller ikke, der er altså noget der er justeret forkert.

Zizzi
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zizzi »

Hej alle
Mange tak for jeres indlæg. Jeg er nu blevet det klogere, at jeg ved jeg hurtigst muligt skal have installeret en ventil, som jeg kan lukke om sommeren, når jeg tænder for VVB og slukker for fyret.
Resten af det tekniske forstår jeg desværre ikke så forfærdeligt meget af, men jeg er også kun en "dum kvinde" som aldrig har haft noget med fyr-VVB-installation at gøre.

Og så en lille bemærkning til dig Majland m.h.t. min passitivitet overfor det store el-forbrug.
Jeg tror virkelig ikke at gennemsnitsdanskerne tjekker deres el-måler hver måned. Mener du det seriøst? Jeg tjekker da kun min ind imellem fordi jeg har en logerende og derfor godt vil følge lidt med i forbruget. Men jeg tager så ikke hjem fra mit kolonihavehus, hvor jeg bor om sommeren, for at gøre det. Men det vil jeg huske fremover, hvis der skulle ske andre uventede "cirkulationer" e.a. i mit nye varmeanlæg.
Mange hilsner Zizzi
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zarge »

Tja ang at tjekke elmåleren, så mener jeg at man bør tjekke den jævnligt, om man så gør det er noget andet...;-)
Men du er jo lige netop selv kommet med et glimrende eksempel på hvorfor det kan være en go ide...:-)
Se på de lyse sider, det kunne ha været vandmåleren, og et utæt rør der havde lukket vand ud i længere tid, med pris og skader til følge...B-)
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af majland »

Og så en lille bemærkning til dig Majland m.h.t. min passitivitet overfor det store el-forbrug.
Jeg tror virkelig ikke at gennemsnitsdanskerne tjekker deres el-måler hver måned. Mener du det seriøst?
JA

Selskaberne har også forsøgt i årtier at få os til at interessere sig for forbruget. Dels for at vi selv kan opdage at der er noget galt, men også fordi de er blevet pålagt at bruger penge på at få os til at spare. Og mange undersøgelser har vist at bevistheden om forbruget får forbrugerne til at spare ....

Jeg aflæser el og vand hver måned (selvfølgelig sker det også jeg glemmer det) http://majland.org/blog/?page_id=9 (ikke alle grafer er opdaterede online)

Men f.eks kører Seas kokurrencen http://maalerjagten.dk/ hvor de forsøger at få os til at lave ugentlige aflæsninger

Mhs til EL kan en defekt fryser, køleskab eller gulvvarme også hurtigt bruge for rigtigt mange penge. Det sammed med vand. Et toilet der løber koster også mange penge - Og det opdager man eller ikke nødvendigvis hvis man ikke holder øje med sit forbrug
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
kongsted
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af kongsted »

Daglig aflæsning...
Jeg får en mail hver middag fra SydEnergi, hvor de oplyser sidste døgns forbrug, fordelt på timer i døgnet. Man kan lige pludselig se hvornår konen går og bruger vaskemaskinen :-)

//Simon

Zizzi
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zizzi »

Hej igen

Hvor lærer man dog meget godt i dette forum. Jeg vil straks undersøge om DONG energy har samme service som SydEnergi, for det ville da være fantastisk, hvis jeg kunne klare aflæsningen via en mail daglig. Tak for info Kongsted

Zizzi
Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 34 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Flemmingth »

Jeg har også fået mail fra SydEnergi, men jeg tror det er en form for kampagne, for det er hørt op igen.
MEN - på SydEnergi's hjemmeside kan man se sit forbrug på utallige måder.
Kan forestille mig, at DONG har samme service.
Time
Time
Døgn
Døgn
Måned
Måned
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af majland »

EnergiMidt skiftede i december min måler til en elektronisk type med fjernaflæsning. Der kan jeg også se forbruget online og lidt sjovere exportere f,en hel måned på timeniveau så jeg selv kan lege med det i et regneark. Så kan man i en 3D graf se fordelingen på både dage og tid på døgnet på en gang. Men der er stadig store huller i deres aflæsning.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe
Zizzi
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 10 feb 2011 21:40

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af Zizzi »

Hvor er I heldige. Jeg har lige modtaget svar fra DONG på min forespørgsel om daglig aflæsning, men NEJ.... De vil dog godt modtage aflæsninger fra mig og føre ind i deres system, men så kan jeg ligeså godt føre mit eget system, når jeg alligevel skal tage hjem om sommeren for at aflæse måleren.

Zizzi
calle

Re: Combi-vandvarmer

Indlæg af calle »

På min Metro combi VVB 110 ltr., er der en lille rød trykknap, hvor man kan skifte fra el til fyr. Hvorfor er den der egentlig. Jeg skruer jo termostatknappen ned på nul , når jeg tænder fyret. Jeg har iøvrigt ingen ventil på for at undgå cirkulation om sommeren, men jeg kan ihvertfald ikke mærke varme på fremløbsrøret. Cirkulationspumpen er naturligvis slukket om sommeren. Det virker tilsyneladende tilstrækkeligt på mit anlæg.

Venlig hilsen

Besvar