Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dårlig sug i skorstenen

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Nikolaj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 feb 2011 20:02

Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af Nikolaj » 08 feb 2011 21:28

Jeg har i nogle år fyret med energikoks i en Rocakeddel 35kW. Den blev med vilje underdimensioneret da vi købte den, da den bare skulle yde max og så skulle der supleres med et gammel oliefyr.Det gik fint nok, indtil den indendørs olietank ikke længere var lovlig og blev skrottet. Nu har vi så i et par år kørt kun med koks i Roca'en, men på vindstille dage, som i frost perioden i december har der ikke rigtig været noget træk i skorstenen og det eneste sted der har været godt varmt har været omkring elmåleren pga af alle varmeblæserne. Skorstensfejeren har renset alt igennem uden det har hjulpet ret meget og nu tænker vi på om der skal en røgsuger som den fra Smedegården til, da jeg kan se at når det blæser kraftigt kan den sagtens varme. Er der nogen der har erfaring med det?


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af snubbi » 08 feb 2011 23:01

hvor høj er skorsten den skal helst være over 4.5 meter .har du skrotte olie fyret hvis ikke kunne det være at det være lidt af trækket i skorstenen gik den vej så din reka fik for lidt du skal regne med at skorstenen er krumtappen i motoren angående fyring.
der stå i instrutions bog /manual hvor meget træk rekaen skal have .og skorsten fejeren kan måle det du kan måske låne udstyret så du kunne måle nå det var vindstille og se om der var træk nok så kunne du prøve stoppe trækken i oliefyret med tot isolering i røg afgangen for at se om det hade en virkning :great:

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af Aussieboy » 09 feb 2011 08:23

jeg har haft en exhausto suger på min tidligere skorsten, den var meget effektiv, har den stadig liggende da jeg ik har fået sat brændefyr til den nye skorsten.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af John Skov Jensen » 09 feb 2011 09:35

Jeg har også en Exhausto på den skorsten hvor min masseovn er tilkoblet. Den er virkelig effektiv.
Men den har et par klare ulemper.
Den er temmelig dyr i indkøb og den bruger over 100 watt i drift.
Men i mit tilfælde måtte jeg se stort på disse ulemper da masseovnen ellers ikke fungerede ordentligt.

Men måske ville det være bedre at bruge pengene på evt forhøje skorstenen eller montere en røgsuger på røgrøret. Den vil også kunne drosles ned så trækket ikke bliver unødigt højt.

Men som Snubbi siger skal du selvfølgelig sikre at det træk der nu engang er, også ender i din Roca kedel. Dvs tætne alle røgrørssamlinger osv og ad den vej prøve at opnå et tilfredsstillende træk

/John

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af Aussieboy » 09 feb 2011 10:38

min er der variabel hastighed på, den skruer man op og ned og den tager omkring 60 watt mener jeg, man kan jo desværre ik altid forhøje skorstenen.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af snubbi » 09 feb 2011 23:00

har du haft børsten i genem røret melem fyret og skorsten ( har oplevet en gang at røret var halv lukket)
og alle røg kanaler i kedel er ren gjort .kik evt.i manul
sidst forår hade jeg en alke red i skorsten det gav lidt røg i stuen da der røg en pind i brænde ovnen
fruen var noget utilfreds ,så chek lige at der er hul/lys igenem
og pakninger i divs låger er ok .

Nikolaj
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 08 feb 2011 20:02

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af Nikolaj » 10 feb 2011 20:32

Først mange tak for nogle gode forslag og kommentarer. Jeg vil lige præcisere at skorstenen er ca 10m høj fra røgrørret og op. Skorstensfejeren har tjekket, at der ikke er røgede alliker eller andet godt, og røgrør og fyr er grundigt renset.
Nu starter jeg med at tætne røgrørret fra oliefyret og tjekker for andre utætheder. Det er gratis. Evt. få fat i noget måleudstyr for at tjekke om der sug i skorstenen. Hvis det ikke rigtig giver noget, må jeg jo nok have pungen af lommen.
Jeg vender tilbage med resultater senere.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Dårlig sug i skorstenen

Indlæg af snubbi » 13 feb 2011 18:05

en så høj skorsten skulle ikke skabe problemer ,det er ikke rummet fyret stå der er for tæt? der skal være mindst skorsten lysning´s diameter = ventilation hul
skorsten fejeren har måle udstyr til at måle træket i skorstenen ,hov du har jo olie fyr der skal oliefyr´s manden skrive på seddelen han sætter på olie fyret bla.hvor meget træk der er i skorsten så kan du sammen ligne med manualen til fyret hvad trækket skal være


Besvar