Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Laddomat eller Thermovar

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Laddomat eller Thermovar

Indlæg af Tom_AT » 07 feb 2011 17:23

Hej dav
Kan nogen fortælle mig om der er nogen reel forskel på disse ladeventiler ?
Jeg kan se at Laddomaten har en 72c indsats fra fabrikken hvor Thermovarens er på 60c. Har dette nogen praktisk betydning ?


levi

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af levi » 07 feb 2011 18:31

Det betyder der kommer varme i akkutanken/huset hurtigere, - jo lavere termostat der er i ladeventilen.

Laddomat er lavet i jern.

Termovar er lavet i helstøbt messing.

Termovar er normalt den "dyre" model.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af Tom_AT » 07 feb 2011 18:53

Okay hehe.
Pudsigt nok er laddomaten oftest dyrest, hvis man kigger på priser på nettet :-)

Måske du så kan forklare mig hvad fordelen ved 72c thermostaten er, i forhold til 60c thermostaten ?

levi

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af levi » 07 feb 2011 19:24

Tom_AT » 07 Feb 2011, 18:53 skrev:Okay hehe.
Pudsigt nok er laddomaten oftest dyrest, hvis man kigger på priser på nettet :-)

Måske du så kan forklare mig hvad fordelen ved 72c thermostaten er, i forhold til 60c thermostaten ?
Ja det er mystisk, - for Termovar er noget dyrere i kostpris end Laddomaten er :shock:

Fordelen ved en 60 graders termostat, - er at du får varmen over i akkutanken hurtigere, - det er IKKE nødvendigt med 72 grader i bunden af kedlen, - hvorfor så sende så varmt vand derned ?

Jo mindre termostat, - jo hurtigere kommer varmen ind i huset, - derfor bruger vi primært 60 graders termostater.

En anden lille ting er også at disse termostater bliver "slappe" med tiden, - dvs. en 72 graders termostat efter 1-2 år måske først aktiverer ved 76 grader - og man risikerer derved at kedlen modulerer ned i drift før akkutanken er blevet varmet ordentlig op.

Ved brug af 60 graders termostater, - så er der lidt mere "spillerum", - og man er sikker på at kedlens drift ikke bliver forstyrret af for høj returtemp. :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af Tom_AT » 07 feb 2011 19:51

okay, det giver selvfølgelig mening :-)
Jamen så kan jeg vel ligeså godt snuppe en Termovar når jeg får købt mig en kedel.


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af tomfisch » 08 feb 2011 17:53

Jeg har en Termovar ladeventil og jeg kørte i halvanden sæson med 72 graders termostaten. Med denne termostat kom jeg aldrig over 70 grader i kedeltemperatur, undtagen til sidst når akkumuleringen var blevet varmet igennem. Jeg havde bemærket, at når returen til kedlen var godt varm, dvs. 60 grader eller derover, så kørte kedlen bedre. Kedeltemperaturen steg også en anelse, til omkring 75 grader. Jeg bestilte en 80 graders termostat for at undersøge kedeltemperaturens betydning for forbrændingen. Min konklusion er, at min kedel har mere stabil forbrænding og højere effekt og/eller højere virkningsgrad ved en højere kedeltemperatur. For mit vedkommende fungerer det rigtigt godt med en kedeltemperatur på omkring 80 grader. Returen til kedlen ligger ikke højere end den gjorde før, det er kedeltemperaturen, der er højere (returen ligger på 60-70 grader afhængigt af kedlens effekt på det givne tidspunkt). Det tager måske nok 5 minutter mere at komme op i kedeltemperatur i forhold til før, men varmeforsyningen er meget mere stabil i opstarten. Summa summarum: Det er mere kompliceret end som så, når det gælder fyring med fastbrændsel i en moderne, automatisk kedel.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af EKP » 08 feb 2011 18:48

Jeg må tilslutte mig Tomfisch.

Jeg har en Ladomat og har for øjeblikket liiidt bøvl med at få hurtig gang i underforbrændingen. Der går et stykke tid før jeg kan få den stabil underforbrænding og jeg har en teori om at kedlen skal være tilpas varm. Om kedlen skal være 60, 70 eller 80 skal jeg ikke gøre mig klog på men jeg tror bestemt at temperaturen har en betydning.

levi

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af levi » 08 feb 2011 19:55

Kedlens temp. følger akkutankens temp. støt stigende, - der er ingen grund til at holde 80 grader i kedlen, - når akkutanken er f.eks 40 grader..

Hvad styrer jeres anlægspumpe ?, - de systemer jeg normalt laver, - bliver anlægspumpen styret af akkutank. top, - og starter ikke før denne er oppe på min. 60 grader - på den måde bruger man først varme, - når den er der, - og man holder på varmen i akkutank imens den oplades.

Jeg forstår ikke I siger kedlen kører mere jævnt ved 80 grader, - der kører den jo ikke fuld knald, - hvilket den gør ved f.eks 60 grader ?

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: Laddomat eller Thermovar

Indlæg af tomfisch » 09 feb 2011 07:46

Ladepumpen styres af mig - den tænder jeg for, når jeg starter med at fyre. Den slukker automatisk, når ilden er gået ud og kedeltemperaturen er faldet til under eksempelvis 80 grader (kan indstilles efter eget ønske/behov).

Kedlen kører altid for fuld knald - der er ingen modulerende effekt afhængigt af andre parametre som fremløbstemperatur eller temperatur i akkumuleringstank.

Min grund til at holde 80 grader i kedlen har jeg redegjort for i mit foregående indlæg.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar