Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alcon L25 / L40

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Alcon L25 / L40

Indlæg af Tom_AT » 07 feb 2011 15:14

Hej hej.

Overvejer om jeg ikke skal igang med noget brændefyring som supplement til pillerne. Det bliver jo kun dyrere og dyrere med de piller :-)

Er godt klar over Atmos kedlerne og kvaliteten af dem, så dem vil jeg ikke spørge ind til.

Men jeg er faldet over et godt tilbud på en Alcon L25 kedel, men kan ikke rigtigt finde noget erfaringer med sådan en.
Det jeg kan læse mig frem til er at den er ganske identisk med Atmos 25 Kw kedlen, dog er virkningsgraden en smule lavere 84,5% - Hvilket ikke afskrækker mig, da jeg synes at have erfaret mig at Atmos kedlerne sjældent kommer op på de 89% i virkningsgrad, og de fyrer da stadig fint med god økonomi.

Nå men, er der nogen af jer derude der har erfaringer med Alcon L25 eller L40 kedlerne ? :-)

Tom


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af Tom_AT » 09 feb 2011 23:17

Update
Har bestilt mig en L25 kedel. Den bliver først installeret senere på året, men vender tilbage når jeg ved mere :-)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af Tom_AT » 10 feb 2011 22:26

Nå,
Har lige fundet ud af at Alcon L25 kedlen er identisk ned en 25kw Vigas kedel. Er der nogen der har erfaringer med Vigas, bør jeg vælge en Atmos i stedet, som måske er lidt dyrere ?

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af Flemmingth » 11 feb 2011 22:42

Vi der har Vigas sværger til Vigas, og Atmos fyrene sværger sikkert til Atmos :)
Vigas arbejder med overtryk i forbrændingen og Atmos med undertryk.
Med en Vigas må man forvente (lidt) røg i fyrrummet, specielt når man genfylder brændsel. Jeg forestiller mig at det undgår Atmos folkene ved at have røgsugeren kørende under genfyldning.
Mener Vigas har en anelse bedre virkningsgrad, og den er rimelig nem at optimere på med f.ex. hjemmelavede turbolatorer i røgrørene.
Du må ud og se nogle i drift og vælge derudfra. Jeg viser gerne min Vigas 25 frem og kender én i nærheden som gerne viser sin Vigas 40 frem, men mon ikke du kan finde nogle nærmere din bopæl - se listen over brugere af forumét.
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af Tom_AT » 11 feb 2011 23:25

Jeg må indrømme, er stadig lidt i tvivl, selvom jeg nok mest hælder til en Atmos. Det er ligeså meget pga diverse gruhistorier omhandlende styringen på sådan en Vigas kedel. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan styringen er på ALcon modellen. En bekendt snakker også om at finish på en Vigas ikke er helt på højde med Atmos kedlen. Men du har ret, måske jeg må ud og kigge på en Vigas kedel. Atmos kender jeg :-)


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af Landbo » 11 feb 2011 23:42

Hej Tom.

Er vist kommet til og sige engang, at man vist skal være fugleven for og ville investere i en Atmos. Det grundet at røgtemperaturen godt kan runde 350 grader på en Atmos. Vigas kedlen fås vist ikke mere som ny. Kan ikke blive klog på om en Vigas bare er en ældre udgave af en Orlan eller om de er lavet på to forskellige fabrikker. Pyt, det er vist sjældent at en Orlan kommer over 200 grader i røgtemperatur og dermed må jeg formode at en Orlan har en bedre virkningsgrad end en Atmos.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

levi

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af levi » 11 feb 2011 23:45

Landbo » 11 Feb 2011, 23:42 skrev:Hej Tom.

Er vist kommet til og sige engang, at man vist skal være fugleven for og ville investere i en Atmos. Det grundet at røgtemperaturen godt kan runde 350 grader på en Atmos. Vigas kedlen fås vist ikke mere som ny. Kan ikke blive klog på om en Vigas bare er en ældre udgave af en Orlan eller om de er lavet på to forskellige fabrikker. Pyt, det er vist sjældent at en Orlan kommer over 200 grader i røgtemperatur og dermed må jeg formode at en Orlan har en bedre virkningsgrad end en Atmos.
Det er 3 forskellige fabrikater :)

Vigas kan godt fåes fra ny - www.altra.dk

Røgtemp. på de 3 kedler vil jeg vove at påstå er næsten ens, - de 3 kedlers virkninsgrader ligger meget tæt på hinanden :)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af Tom_AT » 12 feb 2011 00:02

Den højre røgtemperatur på Atmos-kedlen ser jeg også som eneste problem ved kedlen.
Hvad virkningsgrad angår ligger de vist ret ens. Dog er Alcon L18 kun opgivet til 76% hvilket jeg synes er for lavt. Alle Atmos kedler er mig bekendt opgivet til 89%.

Men siden der er så mange der taler for Vigas, uanfægtet af en del fejl omtalt her på siden, så vil jeg da give den en chance :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af John Skov Jensen » 12 feb 2011 08:19

Tom_AT » 11 Feb 2011, 23:25 skrev:Jeg må indrømme, er stadig lidt i tvivl, selvom jeg nok mest hælder til en Atmos. Det er ligeså meget pga diverse gruhistorier omhandlende styringen på sådan en Vigas kedel. Men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan styringen er på ALcon modellen. En bekendt snakker også om at finish på en Vigas ikke er helt på højde med Atmos kedlen. Men du har ret, måske jeg må ud og kigge på en Vigas kedel. Atmos kender jeg :-)
Din bekendte har ret. Finish og svejsninger syntes jeg også er noget pænere på en Atmos end på både Orlan og Vigas. Ikke at det gør dem til dårligere kedler, de er sikkert helt på højde med en Atmos eller andre mærker for den sags skyld hvad angår holdbarhed.
Alle styringer kan gå i stykker, derfor var mit personlige valg af Atmos også påvirket af at styringen kun består af en trækregulator og 2 termostater, det er så simpelt som det kan blive.

/John

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Alcon L25 / L40

Indlæg af John Skov Jensen » 12 feb 2011 08:21

Landbo » 11 Feb 2011, 23:42 skrev:Hej Tom.

Er vist kommet til og sige engang, at man vist skal være fugleven for og ville investere i en Atmos. Det grundet at røgtemperaturen godt kan runde 350 grader på en Atmos. Vigas kedlen fås vist ikke mere som ny. Kan ikke blive klog på om en Vigas bare er en ældre udgave af en Orlan eller om de er lavet på to forskellige fabrikker. Pyt, det er vist sjældent at en Orlan kommer over 200 grader i røgtemperatur og dermed må jeg formode at en Orlan har en bedre virkningsgrad end en Atmos.
Min kammerat har en Orlan 25. Den kører med lavere røgtemperatur end min Atmos, men den ligger dog stadig mellem 250-300 grader under fuld ydelse.

/John


Besvar