Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Centralvarme pumpestørrelse

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
munkf2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 nov 2009 10:33

Centralvarme pumpestørrelse

Indlæg af munkf2 » 19 jan 2011 10:56

Hej Stoker Pro folk

Jeg overtog et hus for ca. 1 år siden med uudnyttet 1. sal. Nu er der etableret gulvvarme på 1. sal og nu kniber det med at få varme fra fyret til begge gulvvarmesystemer samt spiralen i varmvandbeholderen.

Jeg har vedlagt en skitse over anlægget.

en kort beskrivelse

Fyret er placeret i udhuset hvor der er ca. 10 meter over til - rørene er gravet ned (1-1,5m vil jeg gætte på)

i udhuset ved fyret sidder 60graders shunt og cirkulationspumpen (en gammel sag, men som klarede det indtil 1. salen kom med)

inde i huset bliver den varme fremgang så delt i tre - én til spiralen -én til gulvvarmen i stueplan og én (med ca. fire meter højde til gulvvarmen på 1 sal.

Hvis jeg kobler spiralen i vvb fra kan jeg ved næsten helt åben termostat i gulvvarmeshunten lige holde varme på gulv systemerne.

selvom spiralen i vvb er koblet til kommer der ikke varme i vvb..

Jeg har den gamle pumpe mistænkt.. men men hvor stor skal erstatningen være? er det en tabsberegning systemet igennem der skal til?

Mvh Christian M
Vedhæftede filer
centralvarmesystem.pdf
(382.02 KiB) Downloadet 183 gange


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Centralvarme pumpestørrelse

Indlæg af Bigfoot » 19 jan 2011 11:35

Det forstår jeg da godt, hvis det kun er en 15-35 pumpe.... Det du skal bruge er nok en 25-40 eller som min nabo ville sige, så køb bare en 25-60-180 alpha2. (han er VVS mand. Han gider ikke montere 25-40 pumper i store huse, det kan ikke svare sig)
Det er lettere at have en for stor pumpe, end en som er for lille. Det er jo netop dit nuværende problem, at du har en alt for lille pumpe på anlægget, til at klare alle de rør.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Centralvarme pumpestørrelse

Indlæg af madsen12345 » 19 jan 2011 12:43

Hej Christian.

Jeg satte en ny pumpe på da jeg skulle have nyt fyr, i samråd med smeden blev vi enig om, at montere en Alpha2 25-60-180,og den kører fint ( kører på auto ,6-9 watt ) den er lidt dyrer i indkøb end 25-40, men så er du også sikker på at den er stor nok.

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Centralvarme pumpestørrelse

Indlæg af Landbo » 19 jan 2011 18:56

Hej Christian.

Efter dit diagram vil dine to gulvvarmepumper trække returvandet baglæns gennem din vbb. En simpel kur er at sætte en klapventil i serie med vbb så returvandet ikke tager genvejen. Ulempen er så, at der ikke kommer opvarmning af vbb når begge gulvvarmestrengene kalder på varmt vand. Alternativet er en betydelig større pumpe på kedelkredsen. Hvor stor tør jeg desværre ikke gætte på.

Prøv lige først klapventilen på vbb. :wink:
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Centralvarme pumpestørrelse

Indlæg af Bigfoot » 19 jan 2011 19:34

Landbo » 19 Jan 2011, 18:56 skrev:Hej Christian.

Efter dit diagram vil dine to gulvvarmepumper trække returvandet baglæns gennem din vbb. En simpel kur er at sætte en klapventil i serie med vbb så returvandet ikke tager genvejen. Ulempen er så, at der ikke kommer opvarmning af vbb når begge gulvvarmestrengene kalder på varmt vand. Alternativet er en betydelig større pumpe på kedelkredsen. Hvor stor tør jeg desværre ikke gætte på.

Prøv lige først klapventilen på vbb. :wink:
det problem havde jeg faktisk med mit anlæg, og da var løsningen at jeg kørte med to pumper.... en på fremløb og en på returløb... det hjalp på hele skidtet.
Når alle anlæg så kalder på varme på samme tid, så er det pumpen på returen der stiger i tempo. Når fremløbspumpen selvfølgelig er oppe i fart. Det er altid returen der kører langsomt.
Det vil dog kræve en klapventil/kontraventil i fremløbet på vvb.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


munkf2
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 17 nov 2009 10:33

Re: Centralvarme pumpestørrelse

Indlæg af munkf2 » 20 jan 2011 07:55

Hej alle og mange tak for alle svar..

Det lyder interessant med klap ventilen, kan godt se at det potentialt kan lade sig gøre. jeg kan foholdsvis nemt montere klapventilen.. Så det prøver vi... Opdatering følger.


Besvar