Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi » 12 jan 2011 21:13

EKP » 12 Jan 2011, 21:09 skrev:Det er jeg også helt med på Søren.

Jeg forstår bare ikke hvordan man overhovedet kan bruge en akkutank så (med mindre den kun er en meter høj). I akkutanken sidder fremløbet altid i toppen og så skal det af gode grunde ned igen for at nå en radiator eller gulvarme. Da mange herinden kører med både akkutank og åben ekspansion havde jeg ikke forventet at dette ville volde mig problemer. Jeg har imidlertid også fundet en udluftningsventil på min oliefyr så måske jeg får det til at virke hvis jeg får luftet lidt mere ud over det hele.
I de tilfælde hvor man har en akkutank, - så kører man "ned" så hurtigst som overhovedet muligt (For at undgå luftlommer) - derudover sørger man for at der hvor røret er "oppe", - at der er monteret ordentlige udluftningsforhold på strengen så man er sikker på at lave anlægget så optimalt som muligt.

Anlægget kan sagtens køre på denne måde naturligvis, - men hvis man kører op og ned, - så gør man varmevandringen vanskeligere, - og det skal man kompensere for.


EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 12 jan 2011 21:23

Okay - lige nu går min fødeledning på loftet sådan ca. vandret hen til oliefyret hvor det falder lodret 2,5 meter. Kunne det optimere min installation at lave en svag stigning hen over loftet og så lade det falde f.eks. 2,8 meter. Kan godt forstå på din mail at det er bedst hvis det store fald kommer så tidligt som muligt men tror du jeg vil få en gevinst ved at lave en svag stigning på det lange stykke selvom det "straffes" der hvor det så skal falde lodret?

Det er muligt at det er noget jeg er nødt til at afprøve for at få afklaret.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af Aussieboy » 12 jan 2011 21:26

ja ok, det er logisk nok det med op til hver radiator, og jeg sætter også udluftere hvor jeg har de højeste punkter og efter et evt dyk, har kun gulvvarme så jeg sætter normalt også en god udlufter inden shunten, syntes dem der sidder i shunten ik altid er for gode. når men jeg har lidt et dobblt system, har mulighed for at sende varmen ned først men så skal det løbe 10 meter i jorden først, og jeg tror der er lidt varmetab selvom det lægger i fjernvarmerør. når men det er i hvert fald vigtigt at få alt luift ud diverse steder.
takker for hjælpen søren :)

mvh matti

levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi » 12 jan 2011 21:27

EKP » 12 Jan 2011, 21:23 skrev:Okay - lige nu går min fødeledning på loftet sådan ca. vandret hen til oliefyret hvor det falder lodret 2,5 meter. Kunne det optimere min installation at lave en svag stigning hen over loftet og så lade det falde f.eks. 2,8 meter. Kan godt forstå på din mail at det er bedst hvis det store fald kommer så tidligt som muligt men tror du jeg vil få en gevinst ved at lave en svag stigning på det lange stykke selvom det "straffes" der hvor det så skal falde lodret?

Det er muligt at det er noget jeg er nødt til at afprøve for at få afklaret.
Det ville være en fordel at lade røret stige (10 cm er rigeligt), - og så sætte en luftpotte på det højeste punkt på strengen, - derfra kan du så gå nedaf.

På den måde genererer du al luft til det højeste punkt på strengen, - og har optimale udluftningsforhold vha. luftpotten :)

Det vil være en stor fordel både at sætte en luftpotte på fremløb og retur.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af Aussieboy » 12 jan 2011 21:28

EKP » 12 Jan 2011, 21:23 skrev:Okay - lige nu går min fødeledning på loftet sådan ca. vandret hen til oliefyret hvor det falder lodret 2,5 meter. Kunne det optimere min installation at lave en svag stigning hen over loftet og så lade det falde f.eks. 2,8 meter. Kan godt forstå på din mail at det er bedst hvis det store fald kommer så tidligt som muligt men tror du jeg vil få en gevinst ved at lave en svag stigning på det lange stykke selvom det "straffes" der hvor det så skal falde lodret?

Det er muligt at det er noget jeg er nødt til at afprøve for at få afklaret.
sådan jeg forstår du har lavet det så der hvor du har dit lodrette fald, der vil jeg sætte en udlufter da det jo er det højeste punkt inden det falder igen.


levi

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af levi » 12 jan 2011 21:29

Aussieboy » 12 Jan 2011, 21:26 skrev:ja ok, det er logisk nok det med op til hver radiator, og jeg sætter også udluftere hvor jeg har de højeste punkter og efter et evt dyk, har kun gulvvarme så jeg sætter normalt også en god udlufter inden shunten, syntes dem der sidder i shunten ik altid er for gode. når men jeg har lidt et dobblt system, har mulighed for at sende varmen ned først men så skal det løbe 10 meter i jorden først, og jeg tror der er lidt varmetab selvom det lægger i fjernvarmerør. når men det er i hvert fald vigtigt at få alt luift ud diverse steder.
takker for hjælpen søren :)

mvh matti
Der er et meget begrænset varmetab i fjernvarmerør, - så hvis du kan sende varmen den vej istedet, - så er det helt klart at foretrække :great:

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 17 jan 2011 21:15

Jeg kommer lige med en update for en god ordens skyld. Jeg monterede automatudluftere på frem og retur lige der hvor røret går ned til kedlen. Tilsluttede, luftede grundigt ud alle steder og så kunne jeg mærke at varmen begyndte at komme ned bag i oliefyret. Tanken var på 50-60 grader.

Jeg fyrede op i banditten til fremløbet fra omkring 90 grader og så stoppede cirkulationen. Luftede ud men intet skete :-/

Nå, men jeg havde flere teorier:

1, Fremløbet var blevet for højt så der kom et "springlag" mellem føderøret på loftet og temperaturen på centralvarmen nede i huset. Varmet kunne måske ikke presse sig gennem dette springlag.

2, Luft i systemet

Jeg luftede ud og skruede fremløbstermostaten ind til huset ned til 60 grader. Så startede jeg oliefyret for at banke centralvarmen op i temperatur. Da oliefyret blev slukket igen var det dog tydeligt at der stadig ikke var cirkulation
:-/

Jeg kiggede tingene igennem igen og så så pludseligt at cirkulationspumpen ikke kunne blande returvand i fremløbet da der sidder en kuglehane der var lukket. Det betyder jo at pumpen "hiver efter vandet" gennem en meget lille åbning i termostaten på fremløbet - især hvis fremløbstemperaturen er meget høj. Den åbnede jeg og SÅ SKETE DER NOGET :great:

Nu kører det bare derud af. Har haft oliefyret slukket de sidste 3 dage og fyrer 2 kedelfulde en gang i døgnet. Den holder fint varmen i 24 timer trods dårligt isoleret akkutank (10 cm. Rockwool og et par dyner) og dårligt isolerede rør.

Hvad det præcist var der gjorde udslaget eller om det var en kombination er lidt svært at sige men tak for alt jeres hjælp. Der er ingen tvivl om at jeg ikke havde fået det til at virke uden de automatudluftere...

V.h. Emil

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af Zarge » 17 jan 2011 23:07

Kan du så godt holde din fremløbstemperatur oppe, jeg mener hvis der er helt åben mellem frem og retur genbruger den så ikke for meget af vandet så det bliver afkølet for meget? (det har jeg nemlig lidt problem med...:-(

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af EKP » 17 jan 2011 23:15

Jo det har jeg faktisk lidt problemer med. Jeg kan ikke få mere end ca. 65 grader ind i oliefyret. Måske jeg skulle dreje kuglehanen en smule så den ikke står helt åben. Har du nogle gode tips Tonni?

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: HJÆLP - lav fremløb fra akkutank

Indlæg af Zarge » 18 jan 2011 10:20

tja ikke rigtigt, jeg har monteret en kontraventil på stykket melem rørene, den gir lidt modstand, så vandet ikke helt så nemt løber den vej... Men jeg mener stadig at det mest optimare ihvertfald på mit anlæg ville være at regulere på "kortslutningen" istedet for fremløbet... Men min watts vendte jo desværre forkert til dette, derfor kom den på fremløb som man jo normalt gør, og det varker da også til dels, men desværre ikke meget bedre end forventet/ frygtet...
Men, hvis du kører med nogenlunde stabil fremløbstemperatur, så bør du sagtens kunne prøve at lukke lidt for hane, og se om det ikke hjælper :-)


Besvar