Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle »

Efter et par år på piller, står jeg stadig som Moses ved Det røde Hav. Jeg fatter ikke en meter, men jeg må konstatere, at jeg må kunne varme elefanthuset i Zoo op med alle de træpiller jeg bruger.

Jeg har gennem tiden fået mange velmente råd om hvilken kedeltemperatur jeg bør køre med, senest fra VVS-installatøren, som anbefalede MINDST 60 grader. Før kørte jeg med 50-55 grader.

Nu har vi lige været bortrejst i to dage, fra morgen den ene dag til aften den næste. Jeg satte "ret" på kedlen til 35 grader (cirka - den er ikke præcis). Da vi kom hjem, havde fyret brugt 3 poser = 48 kg. og det kørte stadig og der var dejlig gulvvarme over hele huset. Havde vi været hjemme og havde kørt som vi plejer, skulle jeg have hældt 15 poser på.

30-40 grader er altså nok til at varme huset op, men det giver naturligvis ikke varmt brugsvand. Min store varmtvandsbeholder har el-patron. På et tidspunkt målte jeg, at det koster ca. 30 Kw i døgnet at lave varmt vand med el-patron alene.

Der er to ting i det her: Hurtig hovedregning fortæller mig, jeg jeg med fordel kan køre med lige nøjagtigt den kedeltemperatur der skal til, for at fodre gulvvarmen og lave varmt vand med el-patronen langt billigere end med fyret alene.

Den anden ting er kedlen. Der er nogen der siger, at kedeltemperaturen skal være på MINIMUM 60 grader og andre der siger, at den skal være på MAXIMUN 60 grader. Hvem har ret? Det skulle have noget med tæring af kedlen at gøre, men også noget med bakteriedannelse i brugsvandet.

Anlæg: Roca-kedel og TP-mini.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Bigfoot »

dit returvand skal jo være omkring 60 grader. så derfor skal dit fremløb være højere end det....

har du en shunt på dit anlæg???? hvordan er temperaturen på dit returvand???
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle »

Bigfoot » 07 Jan 2011, 05:55 skrev:dit returvand skal jo være omkring 60 grader. så derfor skal dit fremløb være højere end det....
Hvem siger at mit returvand skal være 60 grader og hvorfor skal det det?
Vi har gulvvarme over i hele underetagen, samt et par små radiatorer, som vi sjældent bruger.
har du en shunt på dit anlæg????
Fisk! Aner det ikke. Hvor skulle den sidde og hvordan ser den ud?
hvordan er temperaturen på dit returvand???
Fisk! Kedeltemperaturen er nu 58 grader og så har jeg to termometre: en i fyrrummet på et tynd trør, der går i i kedlen for neden (36 grader) og en på (fremløbet til?) gulvvarmen i baggangen (30 grader). Hvad der er til hvad, aner jeg ikke.
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Ollii »

Shunt blander frem og retur så du for en ønsket temperatur på retur strengen.
Den kan være lavet simpel med kuglehane eller med en decideret termostat shunt.

lyder som om du ville have stor gavn af en shunt på fremløb også så du kan holde fremløb nede på 35 grader. Og så have vvb på før så den holder sig oppe i temp.

Jeg mener din roca er af støbejern og derfor skal du ikke være så angst for retur temp, men hold øje med skorstenen at den ikke er hvåd inden i.

er kedel renset godt?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Hangaard »

Nu skriver du jo selv at du ikke ved så meget om det her og så tænker også lige på om du renser kedlen ? og om den er indstillet ordenligt ?
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle »

Yes, kedlen er nyrenset og skorstensfejeren var her i sidste uge.

Jeg uploader et billede. Det ser ud som om der er en hane/kugleventil mellem frem og retur: Billede

Det lodrette rør med pumpen, må jo være fremløb og det med termometret må være retur.
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af holberg19 »

Towle » 07 Jan 2011, 05:08 skrev: Nu har vi lige været bortrejst i to dage, fra morgen den ene dag til aften den næste. Jeg satte "ret" på kedlen til 35 grader (cirka - den er ikke præcis). Da vi kom hjem, havde fyret brugt 3 poser = 48 kg. og det kørte stadig og der var dejlig gulvvarme over hele huset. Havde vi været hjemme og havde kørt som vi plejer, skulle jeg have hældt 15 poser på.

30-40 grader er altså nok til at varme huset op, men det giver naturligvis ikke varmt brugsvand. Min store varmtvandsbeholder har el-patron. På et tidspunkt målte jeg, at det koster ca. 30 Kw i døgnet at lave varmt vand med el-patron alene.

Der er to ting i det her: Hurtig hovedregning fortæller mig, jeg jeg med fordel kan køre med lige nøjagtigt den kedeltemperatur der skal til, for at fodre gulvvarmen og lave varmt vand med el-patronen langt billigere end med fyret alene.
Interessant betragtning. Jeg har samme anlæg som dig, men varmer kun små 120 m2 op + vand - de 30 m2 af dem er "isoleret" med celutexplader. Jeg bruger mellem 25 og 30 kg dagligt i den seneste periode hvor det har været RIGTIG koldt. På styringen har jeg i perioden kørt på program 3-4 med mellem 2 og 3 til luft. I de seneste dage har jeg kunne køre på program 2 med en væsentlig besparelse.

Men indtil andre siger andet omkring anlæggets temperatur, er det vel tydeligt for enhver (som du også nævner), at det ikke kan betale sig at fyre med 15 poser a 16 kg (240 kg) til ca. 1,8 dages forbrug bare for at have 60 grader for "det skal man have" - hvis vi vel og mærket ser bort fra brugsvandet.

En tanke: 30-40 graders varmt vand i cirkulation tænker jeg næppe er nok til at holde huset "varmt" (20-22 grader) men jeg har dog absolut ingen erfaring med det. Kan det tænkes at kedlens termostat er SÅ upræcis, at en indstilling på 35 grader i virkeligheden betyder i nærheden af 45-50 og en indstilling på 60-65 grader i virkeligheden reelt resulterer i en temperatur mellem 75-80 grader? Og et setpunkt i den højere ende af 70 grader koster vel virkeligt mange piller. Kan du følge mig?
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Flemming DJ »

Towle » 07 Jan 2011, 05:08 skrev: På et tidspunkt målte jeg, at det koster ca. 30 Kw i døgnet at lave varmt vand med el-patron alene.
Det lyder, undskyld mit fransk, satensparkeme af meget!

Enten har du et kæmpe varmetab fra den beholder, eller osse bestyrer du en middelstor feriekoloni. :twisted:

Eller MÅSKE har du sendt dejligt elopvarmet vand i en lind strøm ud i centralvarmeanlægget fra din VVB??? (Læs: cirkulationen til VVBen bør afbrydes/afskæres, hvis elpatronen har højere setpunkt end centralvarmen).

Vi bruger vel max. ca. 10 kWt/døgn, når vi varmer vores vand med el-patron. Ca. 115 ltr (endda med cirkulation af brugsvandet). Vi er to voksne og et 2-årigt blebarn.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle »

holberg19 » 07 Jan 2011, 11:20 skrev: Interessant betragtning. Jeg har samme anlæg som dig, men varmer kun små 120 m2 op + vand - de 30 m2 af dem er "isoleret" med celutexplader. Jeg bruger mellem 25 og 30 kg dagligt i den seneste periode hvor det har været RIGTIG koldt. På styringen har jeg i perioden kørt på program 3-4 med mellem 2 og 3 til luft. I de seneste dage har jeg kunne køre på program 2 med en væsentlig besparelse.
Vi har omkring 130 m3 i underetagen, alt med gulvvarme. Førstesalen er ikke opvarmet, men der er lidt varmespild via den åbne trappe i en mellemgang. Desuden har vi cirkulation på det varme vand til badet ovenpå, idet rørene ellers fryser i skunken (det gjorde de sidste år).
Men indtil andre siger andet omkring anlæggets temperatur, er det vel tydeligt for enhver (som du også nævner), at det ikke kan betale sig at fyre med 15 poser a 16 kg (240 kg) til ca. 1,8 dages forbrug bare for at have 60 grader for "det skal man have" - hvis vi vel og mærket ser bort fra brugsvandet.

En tanke: 30-40 graders varmt vand i cirkulation tænker jeg næppe er nok til at holde huset "varmt" (20-22 grader) men jeg har dog absolut ingen erfaring med det.
For mig at se ligger der en udfordring i at finde ud af hvilken kedeltemperatur der er tilstrækkelig til at køre med gulvvarmen. Den jeg kørte med i de to dage havde ingen mærkbar negativ effekt; det var normal rumtemperatur, da vi kom hjem. Om den havde holdt over flere dage, vide jo ikke.

Hvis jeg med andre ord kan spare 15-3=12 poser à 16 kg = 400 kroner på to døgn (det lyder for godt til at være sandt), er der noget himmelråbende galt. Okay, det var så uden varmt brugsvand og lad gå med at mit poseantal er behæftet med lidt usikkerhed, men der antydes et voldsomt energiforbrug for at have varmt vand til morgenbadet.
Kan det tænkes at kedlens termostat er SÅ upræcis, at en indstilling på 35 grader i virkeligheden betyder i nærheden af 45-50 og en indstilling på 60-65 grader i virkeligheden reelt resulterer i en temperatur mellem 75-80 grader? Og et setpunkt i den højere ende af 70 grader koster vel virkeligt mange piller. Kan du følge mig?
Jeg er ikke i tvivl om, at mine termometre med viser er unøjagtige. Hvor meget, kan jeg jo ikke vide.
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af holberg19 »

Jamen, hvis ikke der er nogle, der kan komme med deciderede negative indvendinger mod at køre med eksempelvis 35 grader i systemet, så har du jo sparet en hulens masse danske kroner :shock: :shock: :shock:

Besvar