Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Vangsgaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 547
Tilmeldt: 10 nov 2010 18:41
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 269
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6600
Årligt forbrug: 7-8
Geografisk sted: Kolding
Blevet takket: 1 gang

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Vangsgaard »

15 poser lyder også helt vanvittigt for at varme huset op i 2 døgn. Jeg bruger vel i ekstrem kulde 50 kg /døgn for at holde 270kvm inkl. varmt vand kørende.

Jeg ville tjekke isoleringen, og se om der er steder hvor varmen bare fiser ud.

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af themasterdk »

Må godt blive noget koldt i den anden inde, hvis det kun er 35 gr ind i huset.. men hvis det virker, kan jeg ikke se noget galt i det. Men var det ikke gulv varm? Der går jo mange dage, før varmen går af det og bliver koldt
--------- ;-) ---------------
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Ollii »

citeret
En skrev, at min Roca-kedel er af støbejern og dermed ikke så udsat for tæring, som hvis det havde været en pladejernskedel.

Ja din kedel er af støbejern og derfor ligeglad med tærring. dog kan rensning være træls hvis der kommer klister i kedel.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Fer »

Hvis du har en retur temperatur til dit fyr der er under 60/55 grader, er der ret stor chance for at der kan opstå kondens i den kedel, i denne kondens vil den smule svovl du har i træpillerne kondensere, så det er ikke kondensvand, men kondens-svovlsyre du har dig i din kedel.

Dette kan give tærringer. Det skulle ikke være så udtalt på en støbejernskedel, men på en pladekedel skal man have det.

Den rigtige måde at gøre det du vil på er at have en anlægs shunt. Dvs du har 2 forskellige kredsløb. 1 til kedlen der har 65 grader i fremløb, og 60/55 på returen. Sammenkoblet med denne kreds har du så din VVB, så du kan varme den. Derudover har du en anlægs shunt, der tager den varme den har brug for fra dit kedel kredsløb til at holde en indstillet fremløb. F.eks. 40 grader hvis det er nok.

Dette vil kræve lidt ventiler og en ekstra cikulationspumpe.

En anden vej var der bestemt også at isolere sin fremløb og retur. Virker som om du har meget stort varmetab der.

Jeg kan ikke helt se hvad dit normal forbrug er, men du har brugt 48kg på 1½ døgn. Tænk også over hvor meget forskel der er i kulden for tiden, det er ikke længe siden vi havde minus 10 i døgnets gennemsnit, nu ligger vi omkring 0 grader...
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Klaus »

Af en eller anden grund brænder piller ikke godt i en Benekov under 65grader og korn brænder ikke godt under 75grader.
Hvorfor ved jeg ikke men nu fik i da oplysningen :great:
Ang. returvand i en pladejernskedel selvom der er delte meninger om kondens, grader og hvorfor den kommer, er det altid ved returen den tærer gennem hvis den ikke er shuntet. Så kan i jo selv konkludere :wink:

Brugeravatar
Towle
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 29
Tilmeldt: 17 dec 2008 16:11
Mit fyr: Roca P30 med TB Mini
Areal: 235
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 50 kilo
Geografisk sted: Viborg

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Towle »

Fer » 07 Jan 2011, 20:10 skrev:Jeg kan ikke helt se hvad dit normal forbrug er, men du har brugt 48kg på 1½ døgn. Tænk også over hvor meget forskel der er i kulden for tiden, det er ikke længe siden vi havde minus 10 i døgnets gennemsnit, nu ligger vi omkring 0 grader...
Tjah, hvad er et normalforbrug? Et gennemsnit over hele året? Et gennemsnit over en hård vintermåned? Under alle omstændigheder er mit forbrug for højt.
men du har brugt 48kg på 1½ døgn
Det slår ikke til Jeg skrev at jeg normalt ville have brugt ca. 15 poser = 240 kg. I år, mens det var koldest, kom jeg 4, nogle gange 5 poser på om morgenen og ditto om aftenen ... i døgnet!
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af Fer »

Towle » 07 Jan 2011, 20:54 skrev: Tjah, hvad er et normalforbrug? Et gennemsnit over hele året? Et gennemsnit over en hård vintermåned? Under alle omstændigheder er mit forbrug for højt.
Det slår ikke til Jeg skrev at jeg normalt ville have brugt ca. 15 poser = 240 kg. I år, mens det var koldest, kom jeg 4, nogle gange 5 poser på om morgenen og ditto om aftenen ... i døgnet!
Du skrev i første indlæg
Nu har vi lige været bortrejst i to dage, fra morgen den ene dag til aften den næste. Jeg satte "ret" på kedlen til 35 grader (cirka - den er ikke præcis). Da vi kom hjem, havde fyret brugt 3 poser = 48 kg. og det kørte stadig og der var dejlig gulvvarme over hele huset. Havde vi været hjemme og havde kørt som vi plejer, skulle jeg have hældt 15 poser på.
Derfra får jeg de 48kg på 1½ døgn. Hvis vi skal kunne andet end at komme med vilde gæt eller basere det på tarok kort, bliver du nød til at kommer med et forbrug i en sammenlignelig periode hvor du har har din kedeltemperatur oppe.

Som jeg kan se det har jeg 48 kg på 36 timer ved ukendt temperatur og 240 kg pr døgn når det er rigtigt koldt. (Det er dog også helt vildt) Det er jo igen som at sammenligne pære og bananer. De tal er så langt fra hinanden at jeg foranledes til at tro at din isolering af dine varmerør er helt i skoven. Hvilket du ikke har givet et klart svar på.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Kedeltemperatur - fordele og ulemper?

Indlæg af holberg19 »

Status, towle? Hvad er du evt. kommet frem til?

Besvar