Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ny VVB (hvilken er bedst)

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af Jordsmeden » 25 dec 2010 17:56

Så skete det juleaftens dag klokken ca. 14.00 lugter det brændt i baggangen.. :evil: .. VVb er stået af, vandet løber ned over varmelegemet og det medfører en del røg og grim lugt.

Nu skla der så opsættes en ny vvb på 110L (den gamle var 150L) denne gang en kombi så vi kan udnytte pillefyret til varmt brugs vand.

Hvilken beholder skal man så vælge? en Metro til ca. 4400.- eller en discount til ca.1800.

Nogen med gode forslag og evt. svar på hvor den største forskel er. Jeg regner medat der skal skiftes hurtigst og gerne den 27.

God jul til alle

Lars


levi

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af levi » 25 dec 2010 17:57

En Metro ved man hvad er, - der er en grund til at en "discount" kun koster 1800 kr!

Man får hvad man betaler for :)

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af Fer » 25 dec 2010 18:40

Holder en metro så 2,5 gang længere ?

Varmelegemet kan der være en umiddelbar forskel på, men selve beholder og spiral tror jeg næppe der er den store forskel på.. Dette er klart en formodning fra egen side. Jeg smider en billig op når min 110l. metro dør. Den er på 8 år gammel. Så der skulle da gerne være lidt tilbage endnu.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 25 dec 2010 19:53

Men hvorfor købe en beholder med elvarmer?

Pillerne er jo en del billigere end el'en, og Woody/Scotten'en har indbygget automatisk gradvis omskiftning til sommerdrift på varmvandsbeholderen alene (urstyring med vejrkompensering på varmvandsprioritering og evt. sol-/sommer-stop)

Men det er selvfølgeligt rart at have elpatronen, hvis uheldet skulle være ude..

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af Bigfoot » 25 dec 2010 20:06

jeg monterede en metro 160 liters i mit anlæg.... af den grund at, en metro er ALTID med forskruninger det samme sted.
Så hvis jeg skulle risikere at om 15 år, da flækker lortet, så kan jeg bare smide en 160'er op igen eller hvad den nu hedder til den tid. Så vil forskruningerne altid sidde samme sted, så jeg ikke skal lave rørene om. en 110'er ville også passe i mit anlæg, jeg skulle så bare lave ophænget på væggen om....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af snubbi » 25 dec 2010 20:21

hej jordsmed
jeg ville vælge en metro med den begrundelse at en god el puscer kan rive en resedel ned af hylden varmelegme, thermostat ect .hvis du soufer lidt rund hos vvs / el hjemme sider kan du helt sikker finden til den rigtig pris.
jeg skiftede min kombi for 6 månde siden jeg fandt den til 3200 kr lev på adr.
mvh elektrikeren

levi

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af levi » 25 dec 2010 20:44

Fer » 25 Dec 2010, 18:40 skrev:Holder en metro så 2,5 gang længere ?

Varmelegemet kan der være en umiddelbar forskel på, men selve beholder og spiral tror jeg næppe der er den store forskel på.. Dette er klart en formodning fra egen side. Jeg smider en billig op når min 110l. metro dør. Den er på 8 år gammel. Så der skulle da gerne være lidt tilbage endnu.
Prøv at løft en Metro beholder, - og løft så en billig beholder, - skal vi vædde med du kan mærke forskel i vægten ?

Vægten i en beholder er primært kendetegnet på hvor god og tyk en emaljering beholderen har, - en Metro holder helt klart længere end en "billig" beholder, - om den holder 2,5 gange - ja det tror jeg faktisk på den gør i 80 procent af tilfældende!

Derudover er elektrikeren inde på noget meget korrekt, - reservedele etc. er meget meget nemmere at få fat i alle steder til en Metro :)

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af Jordsmeden » 26 dec 2010 08:36

Tak for svarene, tror det bliver en metro.

Vi vælger nok en kombi fordi jeg ikke er sikker på det kan betale sig med pillerne om sommeren, vores fyr står 25 meter fra vvb, så der skal varmes mange liter vand hver gang den "kalder" på varme.

Bonus info: den gamle beholder har holdt i 18år, og kan nok godt rep. men den er jo desværre kun med el patron, så der er jo nogle mønter at spare ved at skifte den, selv om dedt koster noget mere end at lave den gamle.

Har støvet lidt på nettet,men kan ikke finde en ny til under 4400.- så nu venter jeg lige til imorgen, så kan jeg få fat i B.D. dem handler vi gennem jobbet.

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af snubbi » 26 dec 2010 09:15

hej jordsmed
er det kun flangen med varme legme der er utæt .den koster et 1/2 kilo du skal bare lægge steatit varmelegme ind på fyret og tørre men den har alder til at køre på lånt tid min kombi blev 15år
mvh elektrikeren :skiing:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ny VVB (hvilken er bedst)

Indlæg af Frank_Rasmussen » 26 dec 2010 10:44

Jordsmeden » 26 Dec 2010, 08:36 skrev: .. jeg ikke er sikker på det kan betale sig med pillerne om sommeren, vores fyr står 25 meter fra vvb, så der skal varmes mange liter vand hver gang den "kalder" på varme.
Tja, det er vel næsten op til et forsøg.

Vi har et svømmebassin, så folk skyller sig ofte her om sommeren. Alligevel kører fyret typisk 2 gange om dagen. Varmetabet er jo også mindre om sommeren...

Pas i øvrigt på, at der ikke bliver naturlig cirkulation fra varmvandsbeholderen ud i radiatorerne/gulvvarmen. Det er også, noget varmvandsprioritering kan forhindre.


Besvar