Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Opsætningsspørgsmål + diagram

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Skaaning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 dec 2010 20:21
Mit fyr: Baxi
Areal: 140
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Geografisk sted: Rødby

Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af Skaaning » 25 dec 2010 16:03

Goddag til alle i kloge mennesker derude samt god bagjul.

Skal igang med at sætte et baxi brændefyr op som skal køre sammen med et oliefyr, som er stående i et andet rum.
Har rimelig styr på den generelle teori om dette. Men det er jo desværre langt fra teori og til udførelse.

Men for at komme igang med det så kommer en længere forklaring her. ( Ville gerne lave jer et diagram, men mine evner bag en computer er ikke så stærke )

Brændefyret og akku beholder står i et særskilt rum, og dette har jeg så tænkt mig at koble sammen normalt, via laddomat osv. Fra dette system har jeg tænkt mig at trække to rørføringer ( fremløb & retur ) ind til mit oliefyr. Fremløbet vil jeg så koble på returen på oliefyret, så oliefyret tror at der er varme i systemet, og derved ikke starter. Og derfra så vil jeg bare bibeholde det gamle rørsystem ud til radiatorer. Da der allerede er pumpe og shuntventil i.

Nu kommer så mine spørgsmål: Jeg kunne godt tænke mig at lave systemet, så hvis brændefyret ikke kører, så går oliefyret automatisk igang og via nogle automatiske ventiler selv lukker af indtil akku og brændefyr. Og omvendt når brændefyret kører.
Jeg havde påtænkt at lave ladekredsen i en 1" rørføring, da den laddomat jeg har kig på er i den størrelse. Ville dette være for småt?

Og til sidst kunne nogle evt være behjælpelig med et diagram over sådan et system? Såfremt at det selvfølgelig er muligt at lave det sådan og i forstod min lille tekst.

På forhånd mange tak.
Skaaning

PS: Spørg nu endelig, hvis der er noget eller meget i dette som i ikke forstår. Og jeg skal gøre mit bedste for at forklare det bedre.


Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af themasterdk » 26 dec 2010 08:59

1" i fyrrum er ok, men lade fremløbet fra brændefyr til retur på oilefyr er vist ikke den bedste ide. så kommer der jo varmt vand til retur på radiator ledningen. eller køre det i gemmen en veksler først?? ellers får du jo ik, varmt vand til dine radiator ventiler og løber baglæns igemmen systemet.

kom med en tegning af det, du har tænkt dig, meget nemmere for os at se det. lav en i hånden og scan ind
--------- ;-) ---------------

Skaaning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 dec 2010 20:21
Mit fyr: Baxi
Areal: 140
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Geografisk sted: Rødby

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af Skaaning » 26 dec 2010 10:43

Jeg er igang med at forsøge at tegne det. Så snart det er færdigt lægger jeg det ind. Kan godt se at min forklaring sikkert forvirrer mere end det gavne.

Mvh
Skaaning

Skaaning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 dec 2010 20:21
Mit fyr: Baxi
Areal: 140
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Geografisk sted: Rødby

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af Skaaning » 27 dec 2010 21:36

Jeg har nu tilføjet et diagram. Der er selvfølgelig visse mangler, men det finder i nok og påpeger.

Jeg vil blive glad for konstruktiv kritik og tilføjelser.

Mvh
Skaaning
Diagram nakskov.jpg

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af mejeristen » 27 dec 2010 21:43

det med aut. styret ventil til fremløbet er NO GO, der må UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER være en ventil mellem brændekedel og eksp. beh.
desuden skal strengen fra brændekedel til eksp. beh. være JÆVNT STIGENDE, dvs den må på INTET tidspunkt gå ned ad!!

Det er forbundet med FARE!!!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


levi

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af levi » 27 dec 2010 21:52

Denne "grundmåde" plejer jeg at lave sådanne anlæg på, - føleren der styrer 3 vejsventilen kan med fordel flyttes over i toppen af akkutanken istedet.

Anlægget kan ydermere kombineres med en anlægsshunt, - så man kun sender 60-65 grader ind i huset (Istedet for 80-90 grader).

Følgende tegning bruger jeg næsten altid, - og så ændrer jeg i den efter folks ønsker/behov.

diagram2(2).pdf
(49.21 KiB) Downloadet 214 gange

Skaaning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 dec 2010 20:21
Mit fyr: Baxi
Areal: 140
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Geografisk sted: Rødby

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af Skaaning » 28 dec 2010 06:45

Mejeristen: Jeg er ikke helt med på hvad du mener? Hvis du kan uddybe det lidt mere vil jeg blive glad.

Levi: Jeg har også tænkt mig at montere en shunt, men fik selvfølgelig ikke tegnet den ind. Jeg vil lige prøve at ændre diagrammet senere.

Skaaning
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 18 dec 2010 20:21
Mit fyr: Baxi
Areal: 140
Brændsel: brænde
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Geografisk sted: Rødby

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af Skaaning » 30 dec 2010 18:06

Så er der nu en revideret version af mit diagram.
Kom endelig med kritik og gode råd.

Med venlig hilsen
Skaaning

Diagram nakskov.jpg

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af Flemmingth » 30 dec 2010 23:24

Hej Levi,
TG termostaten skal vel sidde i toppen af akku.tanken, så oliekedlen/stokeren først starter når den opsamlede varme i akku.tanken er brugt ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

levi

Re: Opsætningsspørgsmål + diagram

Indlæg af levi » 30 dec 2010 23:28

Flemmingth » 30 Dec 2010, 23:24 skrev:Hej Levi,
TG termostaten skal vel sidde i toppen af akku.tanken, så oliekedlen/stokeren først starter når den opsamlede varme i akku.tanken er brugt ?
Ja nemlig ja :great:


Besvar