Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

en vild oplevelse fra det virkelig liv

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af Bigfoot » 23 dec 2010 23:07

For at gøre en kort historie lang, eller ja.... bare fortælle den, så skal der lige lidt forhistorie på.

Min far er orgelbygger, har eget orgelbyggeri og beskæftiger en 15 mand eller sådan.
Selve firmaet ligger i en gammel landsbyskole, så isoleringsgrad er så godt som nul.
Nu har firmaet lagt der i 45 år ca, og derfor har man lidt svært ved at ville forlade bygningerne.
Vi regnede sammen, at der ca er 1000 kvm areal, som dette fyr skal opvarme.

De har nu kæmpet i 10 år, med en gammel svensk fastbrændselskeddel, hvor man har eftermonteret en oliebrænder og en hjemmelavet stoker.
Stokeren er sneglen bøjet på nu, og efter 4 ugentlige sneglestop, med tilbagebrandssikringens udløsning til følge, så er den nu slukket ned for evigt.
Så nu fyrer de med oliebrænderen, men hver morgen starter de lige op med en god kubikmeter fastbrændsel, i form af deres rester af mahogni og egetræ fra produktionen.

Min far har så efterlyst et nyt anlæg, for han synes godt nok det var ret dyrt at have kørende. Hvor dyrt, vides ikke helt, da han nægtede at regne på det. :shock:
Min nabo er så vvsmand, og har stor erfaring med kombistokere, især twinheats stokere.
Vi får målt op til alt dette, og får tjekket rørføring og sådan igennem.

Nu kommer de grimme overraskelser så.

cirkulationspumperne, ja der er sku tre af dem, er nogle gamle svin, med store elmotorer til at trække dem. De bruger ligeså meget strøm, som en mindre husstand alene. sådan næsten :wink:
Jeg tror at den slags pumper, bruges som markvandingspumper i dag.

Det næste der kom frem.... og hold nu godt fast.... det nuværende anlæg bruger..... 120 liter olie.... om dagen!!!! :shock:
De bruger 1200 liter på 10 arbejdsdage. Sammenregnet giver det et ca forbrug på 140.000 kr til olie alene om året. Og det er ikke engang i værste tilfælde. Og det er kun for 7 måneder på denne form for drift. Så tallet er nok betydelig højere, da de ikke må have kolde bygninger, da alt er bygget i træ.

vi roder lidt rundt i fyrrumet, og finder så prøvningsattesten fra Dong, på fyret.... kun en måned gammel.
Lidt data derfra.... skorstenstemp 296 grader!!!! og tab i % til skorstenen 19.86% Det er prøvning på olie.... :shock:
Det er fandme vildt.

så forstår man godt at han vil have et nyt twinheat installeret. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af holberg19 » 23 dec 2010 23:22

Det er voldsomt og jeg kommer til at tænke på at Rockwool har følgende plastret hen over deres lastbiler:

"Stop local warming - den største kilde til CO2 udledning er dårligt isolerede huse"

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af Zarge » 24 dec 2010 00:55

Så kan jeg sgu bedre forstå orgler er så dyre... ;-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af pelle » 24 dec 2010 07:59

Tror den virkelige synder ofte er udsugningsanlægget. Der suges rigtig mange m3 20 graders varmt luft ud i det fri på en arbejdsdag. Det giver undertryk i bygningen og der suges fra små utætheder iskold luft ind i bygningen.
Et sted fik de lavet det udsugningssystem om..Det sparede 120000 kr om året i olie blot ved at sætte genvex på udsugningen..I en fabrikshal.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af Bigfoot » 24 dec 2010 08:25

pelle » 24 Dec 2010, 07:59 skrev:Tror den virkelige synder ofte er udsugningsanlægget. Der suges rigtig mange m3 20 graders varmt luft ud i det fri på en arbejdsdag. Det giver undertryk i bygningen og der suges fra små utætheder iskold luft ind i bygningen.
Et sted fik de lavet det udsugningssystem om..Det sparede 120000 kr om året i olie blot ved at sætte genvex på udsugningen..I en fabrikshal.
Det er kun i det ene lokale at der er udsugning. Som kører permanent, altså ca 100kvm lokale.
De andre steder er det ikke noget der kører særlig meget.
Deres montagetid, i forhold til maskintid, er helt anderledes end de fleste træværksteder.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af Klaus » 24 dec 2010 10:12

Det passer meget godt med vi har 300kvm der brugte op til 35 liter pr dag i den hårde vinter, så derfor kom der en Benekov i kælderen :great: viewtopic.php?f=19&t=2483#p21990

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af TaagMan » 24 dec 2010 10:23

Der er desværre mange eksempler med energisvineri... jeg tror faktisk ikke det er noget ualmindeligt eksempel du kommer med der... men jeg tror nogen af de værste syndere er regeringen og deres afgiftssystem der gør at energispild fra produktion ikke må bruges til opvarmning... ergo er man nødt til at bare at blæse det ud i atmosfæren...

Synes at have hørt om et aluminiums støberi der med deres overskudsvarme kunne trække det meste af en by, ved koble sig på deres fjernvarme net, men det må de ikke... ikke uden at betale en helvedes masse afgifter af energien, fordi den stammer fra produktionsstrøm... og så kan det lige pludselig ikke betale sig, og så er det billigere for virksomheden bare at blæse det ud i luften... se, det er der de store penge er... og det er der ingen der tager hånd om... så kan sådan nogle små steder som du lige har beskrevet være pisse ligegyldigt
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af Klaus » 24 dec 2010 10:32

TaagMan » 24 Dec 2010, 10:23 skrev:Der er desværre mange eksempler med energisvineri... jeg tror faktisk ikke det er noget ualmindeligt eksempel du kommer med der... men jeg tror nogen af de værste syndere er regeringen og deres afgiftssystem der gør at energispild fra produktion ikke må bruges til opvarmning... ergo er man nødt til at bare at blæse det ud i atmosfæren...

Synes at have hørt om et aluminiums støberi der med deres overskudsvarme kunne trække det meste af en by, ved koble sig på deres fjernvarme net, men det må de ikke... ikke uden at betale en helvedes masse afgifter af energien, fordi den stammer fra produktionsstrøm... og så kan det lige pludselig ikke betale sig, og så er det billigere for virksomheden bare at blæse det ud i luften... se, det er der de store penge er... og det er der ingen der tager hånd om... så kan sådan nogle små steder som du lige har beskrevet være pisse ligegyldigt
Det kan du også se hos den lokale købmand, de har jo kompressorer til at smide om sig med overskudsvarme, men det må heller ikke bruges indenfor.!
Det er alle steder, men enig tåbelige regler, hvis man vil gøre en forskel kan man starte der.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: en vild oplevelse fra det virkelig liv

Indlæg af Fer » 24 dec 2010 13:09

Du må godt bruge din overskudsvarme, du skal bare betale afgift, hvilket så også er tåbeligt, men igen ellers ville alt varme med et være overskudsvarme.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Besvar