Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Bach » 21 dec 2010 14:13

Kan man bruge en Danfoss FJVR ventil på "afgangen" på sin gulvarmekreds i stedet for en AVTB ventil med følerelement?
Min idé var at bruge en FJVR som regulering direkte på afgangen fra gulvvarmekredsen til fyrinstallationen, den gennemstrømmes hele tiden af en lille delstrøm, som burde kunne regulere gulvvarmetemperaturen for hele kredsen.
Det skal bruges i min garage, hvor jeg kun har et lille behov for opvarmning (ca. 10-15) grader på denne årstid.

Glæder mig til at høre jeres mening.
Mvh Bjørn.


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af søren ø » 21 dec 2010 20:53

Det kan du nemt. Det er jo en såkaldt returventil, som måler vandets temp. Mange gulvvarmekredse i det ganske land er lavet på den måde. Man får ikke helt samme kontrol som en blandesløjfe, men det virker fint.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 21 dec 2010 23:24

I gamle dage da jeg stod i lære brugte vi ikke andet end FJVR ventiler til at regulere gulvvarme, - jo det passer ikke, - nogengange brugte vi TA ventiler, - men det var kun hvis kunden var nærig.

Da vi så begyndte at bruge pexrør til gulvvarme (Ja jeg er fra den generation hvor man for alvor skiftede fra kobber til pex). - Så lærte vi at man stadig kunne bruge FJVR ventiler i mindre rum, - såsom badeværelse o. lign.

Man skal bare være klar over at fremløbstemp. i Gulvvarmeslangen bliver meget høj, - og pexslangen derfor mister en hel del år i levetid.

Hvor mange år vides ikke, - men alle "eksperter" er enige i at levetiden bliver formindsket.

Derfor er mine anbefalinger altid, - brug kobberrør i mindre badeværelser hvis man vil bruge en FJVR ventil, - eller så ofre de 2000 kr en komplet shunt incl. styring koster.

Brug ikke en FJVR ventil for at "spare", - det bliver dyrere i den sidste ende.

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Bach » 26 dec 2010 19:40

Det var skal heller ikke for at spare, men for at kunne styre temperaturen individuelt i alle 3 strenge - mit problem er bare, at selve termostaten sidder i varmere omgivelser end mediet det skal regulerer på. Det vil kunne give problemer ifølge danfoss materialet.

Jeg tror jeg er nødt til at ty til en AVTB eller en RAVV ventil til at styre fremløbet, så må jeg bare drosle de to af strengene ned, så de ikke får nær de samme flow som den ene der skal have en højre temperatur.

Hvorfor skulle levetiden blive formindsket ved høje temperature? De fleste pe-x slanger er godkendte til en nominel driftstemperatur på 95 grader i fremløbet...
Mvh Bjørn.

levi

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af levi » 26 dec 2010 20:50

Bach » 26 Dec 2010, 19:40 skrev:Det var skal heller ikke for at spare, men for at kunne styre temperaturen individuelt i alle 3 strenge - mit problem er bare, at selve termostaten sidder i varmere omgivelser end mediet det skal regulerer på. Det vil kunne give problemer ifølge danfoss materialet.

Jeg tror jeg er nødt til at ty til en AVTB eller en RAVV ventil til at styre fremløbet, så må jeg bare drosle de to af strengene ned, så de ikke får nær de samme flow som den ene der skal have en højre temperatur.

Hvorfor skulle levetiden blive formindsket ved høje temperature? De fleste pe-x slanger er godkendte til en nominel driftstemperatur på 95 grader i fremløbet...
Det er da ikke noget problem, - en Returventil føler på VANDET, - og ikke omgivelserne.

Nej gulvvarmeslanger er IKKE "godkendt" til 95 grader i nominel driftstemperatur, - de er TESTET ved max 95 grader, - men ALLE producenter er enige i at ved nominel drifttemp. over 45 grader, - så BLIVER levetiden væsentligt nedsat.

Hvis du ikke sætter en korrekt shunt på dit anlæg, - så vil slangerne holde kortere tid, - sådan er det, - og det kan såmænd ikke modargumenteres 8)


Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Bach » 29 dec 2010 18:26

levi » 26 Dec 2010, 20:50 skrev: Det er da ikke noget problem, - en Returventil føler på VANDET, - og ikke omgivelserne.

Nej gulvvarmeslanger er IKKE "godkendt" til 95 grader i nominel driftstemperatur, - de er TESTET ved max 95 grader, - men ALLE producenter er enige i at ved nominel drifttemp. over 45 grader, - så BLIVER levetiden væsentligt nedsat.

Hvis du ikke sætter en korrekt shunt på dit anlæg, - så vil slangerne holde kortere tid, - sådan er det, - og det kan såmænd ikke modargumenteres 8)
Okay - efter at have researchet lidt på det du skriver, må jeg give dig ret. Det eneste sted jeg har fået at vide at pexrør var godkendte til 95 grader(og de anbefalede det), var vvs-eksperten... Fair nok - jeg lytter til andre næste gang.

Det med at shunte mit anlæg, drejer jo det hele lidt af sporet - for mit fyr er et Vølund Pellux født med en Esbe TM20 4-vejs ventil som shunt - den shunter godt nok fyret, men den reele fremløbstemperatur kender jeg ikke... Men den er ihvertfald mere end 60 grader!
Mvh Bjørn.

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af søren ø » 29 dec 2010 21:54

En gulvvarmeshunt regulerer du også indløbet på så du ikke sender mere end f.eks 40 grader ud i dine gulve. Så er det ligemeget om dit fremløb er 75 grader.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Bach
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 150
Tilmeldt: 27 aug 2008 20:42
Mit fyr: Alcon fastbrændsel
Areal: 330 kvm
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6230
Geografisk sted: Genner, 6230 Rødekro

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Bach » 29 dec 2010 22:08

Ja det er jeg klar over, mit problem er bare at gulvvarmen i min garage er tilslutte fyret direkte (jeg har IKKE selv lavet det), og der er inge regulering på det som det er nu. Jeg vil gerne kunne styre en forskellig temperatur i hver af de tre strenge, men det er ikke så nemt.
Som Levi/Søren skrev, er det lige meget om reguleringen sidder på tilgangen eller afgangen, bare man styre temperaturen så man ikke "drøner" 75 grader varmtvand gennem slangen hele tiden.
Jeg tror jeg nøjes med en FJVR ventil på afgangen fra anlægget.
Mvh Bjørn.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af Zarge » 29 dec 2010 22:14

undskyld jeg lige hijacker lidt... Jeg har skiftet alle rør i huset til 15mm pex, og er ikke så gode venner med min fremløbsshunt, så der ruller op til 80-85 grader ud til radiatorerne ( har ingen gulvvarme) når akkutanken er varmest...
Nogen ide om hver meget det skræller af levetiden???

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Danfoss FJVR ventil på gulvvarme

Indlæg af john m » 29 dec 2010 22:15

Ang. temp på pex.http://www.catalog.uponor.com/index.php ... child]=336

Mvh John

Klik på gulvarme
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


Besvar