Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
flathead
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2010 09:24

Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Indlæg af flathead »

Hej!
Med forbehold for at lignende spørgsmål er blevet stillet før :wink:

Jeg har en ældre hjemmelavet halm/brænde kedel (svarende til Passat FK30-40). 1500 liter akkumulering og cirkulations pumpe til at drive cirkulationen til akkumuleringen igennem 1" rør (selvom tanken ligger over kedlen).
Når jeg for alvor fyrer oplever jeg tit og ofte, at det lyder som om kedlen er på nippet til at koge (der lyder en voldsom syden dog ikke boblen far bag enden af kedlen og det lyder som om det forplanter sig helt ud i røgrøret (har ca 1 m røgrør inden det går i skorstenen). Da jeg koblede kedlen til for ca 5 år siden startede jeg med selvcirkulation - men skiftede så til en 20-40 pumpe for at sikre cirkulation - uden at det har hjulpet - nu har jeg så skiftet til en 20-60 pumpe men der er stadig syden fra kedlen når jeg fyrer hårdt. Umiddelbart vil jeg tro at det er fordi min røg temperatur bliver så stor at vandet lige omkring røgrørs gennemføringen i vandkappen bliver så høj at det ikke er muligt at undgå at vandet lige vil stå og syde....men måske der er nogen herinde der har et bedre bud og evt en løsning på problemt......og jeg har selv tænkt på røgvender og mindre fyring :) så det var mere en alternativ løsning til de to muligheder jeg var ude efter - da jeg har prøvet med en hjemmebygget røgvender for at mindske røg temperaturen men oplever tiltider at der så ikke er træk nok i skorstenen - men alle gode forslag er velkomne.

pfht mvh Søren

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Indlæg af Flunk »

Mener ate n 20-40 og en 20-60 pumpe giver samme vandmængde men 20-60 pumpen kan bare give mere tryk.
Du skulle måske forsøge med en pumpe der giver større mængde?
Hvor mange kW er kedlen?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
flathead
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2010 09:24

Re: Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Indlæg af flathead »

Ahh det kan måske være det der snyder mig - troede at jeg flyttede mere vand med en 20-60 pumpe...det vil jeg lige arbejde lidt mere med. Præcist hvor mange KW kedlen er på ved jeg ikke da den som sagt er hjemmelavet - men den skulle modsvare en PASSAT FK30-40.
Men for at tråden ikke går istå nu...så kunne jeg jo spørge om der er nogen her inde, som har oplevet at man kan have stillestående vand i en kedel selv med cirkulationspumpe....eller om dette til hver en tid vil kunne undgåes hvis bare pumpen er stor nok ....jeg vil hels ikke ud og investere i en større pumpe for så at erfare at problemet stadig er der
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Indlæg af Zarge »

lige et ? Du nævner røgtemperaturen som en mulig synder... Hvor høj er din røgtemp da?
flathead
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 09 nov 2010 09:24

Re: Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Indlæg af flathead »

hmmm tiltider bliver røgrøret godt og vel rød når der er mest træk i skorstenen....såååå det er varmt

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Halm/brænde kedel der koger omkring røgrøret

Indlæg af Bigfoot »

flathead » 09 Nov 2010, 12:58 skrev:hmmm tiltider bliver røgrøret godt og vel rød når der er mest træk i skorstenen....såååå det er varmt
er det ikke så i kategorien "alt for varmt"???? Eller har du lavet en konstruktionsfejl, med for lav materialetykkelse omkring røgrøret?????
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar