Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

To ekspansionbeholdere...?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af tomfisch » 08 nov 2010 19:56

Mon ikke der skulle være nogen herinde, der kunne hjælpe mig lidt med følgende:

Jeg skal have flyttet min (åbne) ekspansionsbeholder fra loftrummet ned i fyrrummet. Der er desværre kun cirka 70 cm at gøre med over akkumuleringstanken (1000 L). Jeg kan ikke finde nogen ekspansionbeholdere der er mindre end 78 cm i højden, så hvad gør jeg?

Kan tanken monteres liggende? (Jeg har fundet en fra tyske Huch, som kan. Den er bare lidt dyr, og jeg kan ikke finde en installationsvejledning på nettet).

Kan man have to tanke ved siden af hinanden? Fx 2 x 50 L.

Er der evt. nogen, der kender til en ekspansionstank, der er mindre end 70 cm i højden og rummer 100 L?

Grunden til alt dette palaver er, at tanken frøs i vinters med det resultat, at der lige pludselig var regnvejr indenfor. Det gider jeg ikke igen... :(
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af john m » 08 nov 2010 20:01

Husk at beholderen skal sidde højere end radiatore og vvb.

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af tomfisch » 08 nov 2010 20:06

Ja, det er jo lige det. Det kan den desværre ikke komme til, hvis den skal sidde i fyrrummet, så jeg skyder en veksler ind mellem akkumuleringstanken og radiatorsystemet. Lidt besværligt, men jeg skal alligevel have lavet en del ændringer, så det gør ikke så meget.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af Flemmingth » 08 nov 2010 20:40

Du kan sagtens have 2 eksp.tanke (havde selv 3 på et tidspunkt, indtil jeg fandt én stor nok). Udløb fra dem skal sidde lige højt. Stående eller liggende er ligegyldigt.
Kender én som bruger en 200 L olietromle liggende over akku.tank. Jeg turde dog ikke brge en sådan bliktromle. Min er en gl. 160 L varmtvandsbeholder som er modificeret til formålet.
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af Zarge » 08 nov 2010 20:57

Tja... med al den snak om frosne ekspentionsbeholdre er jeg da lidt spændt på denne vinter... Jeg har jo fået monteret en ny 150ltrs efte ombygningen af anlæget...
Den lille gamle havde konstant cirkulation... Den nye er med varmelås...
Til at starte med havde jeg ikke fået isoleret den, og pludelig en morgen for en lille måned siden bippede termometren som er monteret på tanken, og fortalte at temperaturen var nede på 0,4grad...
Siden har jeg så fået givet den 250mm isolering, og siden den dag er laveste registrerede temperatur på tankens overflade 31,4 grader... ( stiger til ca 35-37grader når anlæget er gennem varmt 87-90grader)
Jeg ved godt det ikke har frosset mere end 5 grader endnu, og kun en enkelt nat, men syntes alligevel det virker voldsomt hvis den kan presses ned under frysepunktet...
Men med alle de historier bliver jeg da helt nervøs...


Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af tomfisch » 08 nov 2010 21:42

Jeg syntes også selv det var mærkeligt, at den kunne fryse, da der er konstant cirkulation mellem ekspansionen og akkutanken. Derfor tror jeg heller ikke, der var selv tanken, der frøs. Af gode grunde kunne jeg jo ikke se, præcis hvor det var galt, men jeg har en idé om, at der var blevet dannet i isprop et sted i overløbsrøret. Resultatet blev indendørs springvand og højt blodtryk.

Men at frostsikre overløbsrøret er i mit tilfælde næsten håbløst, da der helt enkelt er for mange meter rør, så...
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af majland » 09 nov 2010 18:08

konstant cirkulation med retur til bunden af ekspansionsbeholderne ?
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af Flemmingth » 09 nov 2010 19:15

OBS ! - OBS !
Jeg skrev igår, at det er lige meget om en eksp.tank ligger eller står. Skal nok lige pointere at uanset tankens placering, skal forbindelsen til kedlen være fra eksp.tankens laveste punkt og udløb (overløb) skal forbindes til dens øverste punkt. Det er derfor ikke givet, at en eksp.tank designet til stående position også kan bruges i liggende position.
Har man et langt overløbsrør, skal man sikre sig, at det ligger rigtigt. Det skal være støt stigende og støt faldende (kun ét højt punkt.) På den måde kan kondensvand løbe tilbage i eksp.tanken eller til afløb. "Hænger" røret undervejs, vil kondens samle sig der og uværgeligt fryse til en prop så snart temp. kommer under 0 gr.C. Dermed risikerer man at få tryk i et system som ikke er beregnet til det.
/Flemming
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af lille_smed » 09 nov 2010 20:10

hej husk at lave en blade kreds .. nu når du er ved at lave om

tomfisch » 08 Nov 2010, 19:56 skrev:Mon ikke der skulle være nogen herinde, der kunne hjælpe mig lidt med følgende:

Jeg skal have flyttet min (åbne) ekspansionsbeholder fra loftrummet ned i fyrrummet. Der er desværre kun cirka 70 cm at gøre med over akkumuleringstanken (1000 L). Jeg kan ikke finde nogen ekspansionbeholdere der er mindre end 78 cm i højden, så hvad gør jeg?

Kan tanken monteres liggende? (Jeg har fundet en fra tyske Huch, som kan. Den er bare lidt dyr, og jeg kan ikke finde en installationsvejledning på nettet).

Kan man have to tanke ved siden af hinanden? Fx 2 x 50 L.

Er der evt. nogen, der kender til en ekspansionstank, der er mindre end 70 cm i højden og rummer 100 L?

Grunden til alt dette palaver er, at tanken frøs i vinters med det resultat, at der lige pludselig var regnvejr indenfor. Det gider jeg ikke igen... :(

Brugeravatar
tomfisch
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 108
Tilmeldt: 02 feb 2010 20:32
Mit fyr: Nibe Vedex 3300
Areal: 230 m2
Brændsel: Løvtræ + diverse
Fremviser gerne i postnummer: 9370
Årligt forbrug: 30 rm/løv
Geografisk sted: Ulsted

Re: To ekspansionbeholdere...?

Indlæg af tomfisch » 10 nov 2010 08:03

majland: Ekspansionen er sat på returen, så vandet kan selvcirkulere op gennem "ekspansionsrøret" og tilbage til bunden af akkumuleringstanken via returen. Sådan som mit system er sat op nu ødelægger det lagdelingen i tanken og spilder unødigt varme om sommeren.

lille_smed: er det blande kreds du mener? Altså en shunt til styring af fremløbstemperaturen? Det kommer der ihvertfald, for det har jeg savnet. Min smed havde rygende travlt, da kedlen skulle installeres, så det blev aldrig helt, som jeg havde forestillet mig. For at kunne lege så meget som muligt :great: (og fordi jeg åbenbart ikke har andet at bruge pengene på - NOT!) så har jeg droppet en decideret blandeventil og valgt at styre fremløbstemperaturen ved at regulere omdrejningstallet på cirkulationspumperne. Dvs. vandet på akku-siden skal køles så meget som muligt inden det returnerer til bunden af tanken samtidigt med at fremløbstemperaturen skal holdes konstant.

Iøvrigt var ekspansionen fra Huch alt for dyr, så det bliver to tanke á 50 liter.
Nibe Vedex 3300 35 kW, Technische Alternative UVR1611 styring, 1000 L akku, åben ekspansion, Termovar ladeventil, trækstabilisator, Värmebaronen 6010 6 kW vandvarmer (backup)


Besvar