hvor præcis er en esbeventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi »

Bigfoot » 14 Dec 2010, 18:36 skrev: det ville jeg utrolig gerne gøre.... men jeg har hverken emballage eller noget som helst tilbage. Har kun ventilen.... vil du stadig have den retur????
Ja det betyder ikke noget :) - Send den til mig, - med en kopi af fakturaen, - så laver jeg en kreditnota til dig i vores system, - skriv dit kontonummer på fakturaen, - så min bogholder kan betale dig beløbet tilbage :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

jeg har ikke den følgeseddel der fulgte med.... men jeg har den som blev sendt til mig online.

Jeg får det pakket sammen i morgen, og sendt til jer.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi »

Det er rigeligt fint :)
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Fer »

Bigfoot » 03 Dec 2010, 13:14 skrev:jeg bør nu opsummere hele projektet her, for dem som gider læse mere i dette emne.

efter udskiftning til en VTA ventil, istedet for en VTC ventil, fik jeg et mere stabilt returløbstemp, MEN.... modtrykket i returen var alt alt alt for høj, så varmvandsbeholderen var der ikke flow igennem. Jeg ved jeg skrev at det virkede nu, men det krævede at man lige skulle fifle med kuglehanerne for at få flowet igennem, og det kom jo da vi satte kontraventilen i røret. icon_frown.gif
Problemet var så bare, at når min magnetventil lukkede af ved den ønskede temperatur, så kom der ikke det flow igennem igen bagefter.

Jeg har så fiflet lidt med pumpeindstillingerne, på de to pumper, for at se om det kunne lade sig gøre at ændre noget der.... uden held.

Jeg tog en god snak med naboen, Lundgård VVS, om netop det problem, og han havde kun to kommentarer... ud med den esbeventil.... ind med en kuglehane og et par klapventiler.
Det er nu gjort, og samtidig satte vi pumpe nummer 2 ned og køre på returen, så vi har en pumpe i fremløbet, og en i returen.
Nu kører det bare det hele. 8)

vi lavede så også lige et par udtag på returstrengen, så jeg kan koble en radiator ind over der, og udnytte lidt restvarme fra huset.... det er ikke så fedt når der kun er 4 grader i fyrrummet.... så er fyret sku for godt isoleret... :lol: :lol:

men nu er problemet som sagt løst.... for der er slet ingen esbeventil i anlægget længere....
Du kan da lige så godt sætte den radiator på frem og retur.

Det er kun når man har fjernvarme eller kondenserende fyr at det gælder om lav retur temperatur.

Du i blander jo varmt vand for at kunne få returen op på 60 grader, så det giver ikke helt mening at afkøle denne yderligere.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

levi » 14 Dec 2010, 18:44 skrev:Det er rigeligt fint :)
jeg takker for den utrolig fine service du yder. Det er sku i orden må man sige. :great:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

Fer..... du har helt misforstået det....
Det var et lille eksperiment det her.

Vandet igennem den radiator, render uden nogen form for blokering, altså fuld gennemløb. Heller ingen termostat eller noget som helst.
Jeg har INGEN varmetab på mit returvand på denne måde, men jeg har 16-18 grader i hele fyrrummet. Er tempoet højt nok, når det ikke at afkøles i ledningen.
Det var det som var hele pointen i projektet..... det var spøg og ballade. Havde det giver problemer, så havde vi bare sat et t-stykke på fremløbet og sat slangen derover istedet.

Så det var sådan et projekt med gratis varme du ved.... jeg har på ingen måde flyttet på min shunt overhovedet. Og returen ligger præcis som inden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Fer »

Bigfoot » 14 Dec 2010, 18:56 skrev:Fer..... du har helt misforstået det....
Det var et lille eksperiment det her.

Vandet igennem den radiator, render uden nogen form for blokering, altså fuld gennemløb. Heller ingen termostat eller noget som helst.
Jeg har INGEN varmetab på mit returvand på denne måde, men jeg har 16-18 grader i hele fyrrummet. Er tempoet højt nok, når det ikke at afkøles i ledningen.
Det var det som var hele pointen i projektet..... det var spøg og ballade. Havde det giver problemer, så havde vi bare sat et t-stykke på fremløbet og sat slangen derover istedet.

Så det var sådan et projekt med gratis varme du ved.... jeg har på ingen måde flyttet på min shunt overhovedet. Og returen ligger præcis som inden.
Altså enten har du opfundet evighedsmaskinen ellers har du et varmetab! Når du smider hele flowet den vej, så vil dit temperatur dyk være meget beskedent. Hvordan har du målt?
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Fer »

En anden teori. Du har nu mere modtryk i dit kredsløb med radiatorene, derfor vil du ikke presse helt så meget vand den vej, derfor passer din kugle ventils position stadigvæk. Det kan endda være du har øget tryk differensen over den så du faktisk har et større flow nu.

Et er sikkert. Den energi der varmer dit fyrrum fra 4 grader til 16 grader kan kun komme et sted fra. Fyret.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

Så er ventilen sendt mod sjælland igen.....
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi »

Bigfoot » 16 Dec 2010, 15:58 skrev:Så er ventilen sendt mod sjælland igen.....
Modtaget og krediteret i sidste uge :)

Besvar