Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

hvor præcis er en esbeventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Flunk » 04 nov 2010 11:25

Nej, du sørger for masser af opdatering, og det er fint.
Andre kunne godt lære noget af det.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 04 nov 2010 11:39

Flunk » 04 Nov 2010, 11:25 skrev:Nej, du sørger for masser af opdatering, og det er fint.
Andre kunne godt lære noget af det.
jeg har også en del erfaring i forumsbrug... jeg har da 10.000 indlæg på www.opelpower.dk i baghånden også.... :oops:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 06:44

en lille update....

sælgeren ved Lemvig Møller, som har solgt mig ventilen, har nu været på kursus i et par dage, og har derfor ikke kunne melde tilbage.
Men som det ser ud nu, så burde jeg være i den heldige situation at kunne hente mig en ny ventil i eftermiddag.
Den gamle er også blevet værre. Returen er faldet helt ned under 50 grader nu.... til tider ligger den på 48-49 grader.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 21:06

Så fik jeg skiftet ventilen, og det gav et mere stabilt returtemp, men kun på 56 grader. Alt er monteret som det skal, Jeg fik endda rettet ventilen op, så den står vandret.
IMAG0116.jpg
Esbe
Men min vvsmand kiggede så på min blandesløjfe.... uha uha noget hjemmelavet lort. Det er også sådan at hvis jeg tænder radiatorerne på loftet, så bliver alt gulvvarmen kold, da vandet lettere render derop.

Så næste projekt bliver en ny der, så vi kan få et mere kontrolleret flow i anlægget.
Om det skulle hjælpe på returtemp, vides ikke, men nu ligger den da stabil på 56, og ikke helt nede på 48, som den var de sidste par dage.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af John Skov Jensen » 12 nov 2010 21:10

Hvis temperaturen du nævner, måles med det termometer der sidder uden på røret, er der en mulighed for at den ikke viser en præcis værdi, jeg har selv erfaret at de udvendige termometer der kun mærker uden på røret ikke helt er til at stole på.

/John


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 21:12

John Skov Jensen » 12 Nov 2010, 21:10 skrev:Hvis temperaturen du nævner, måles med det termometer der sidder uden på røret, er der en mulighed for at den ikke viser en præcis værdi, jeg har selv erfaret at de udvendige termometer der kun mærker uden på røret ikke helt er til at stole på.

/John
Der sidder et termometer ja, det er kun vejledende.... Baxien har jo et indbygget returtemp viser... og den viser kun 56, hvor det på røret viser noget mindre endda...
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 12 nov 2010 21:32

Husk at de termometre har en fejlmargen der hedder plus/minus 10 procent.

Hvorfor har du ikke valgt en stilbar Esbe ventil - f.eks den nye Esbe VTA 35-60 grader ?

Så havde du kunne stille returtemp. fuldstændig som det passer dig...

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 21:35

levi » 12 Nov 2010, 21:32 skrev:Husk at de termometre har en fejlmargen der hedder plus/minus 10 procent.

Hvorfor har du ikke valgt en stilbar Esbe ventil - f.eks den nye Esbe VTA 35-60 grader ?

Så havde du kunne stille returtemp. fuldstændig som det passer dig...
fordi jeg købte en 60 graders fast ventil, eller rettere det valgte min vvsmand dengang vi købte hele lortet hjem.
Havde jeg vist der var en justerbar mulighed, så havde jeg nok valgt det.
Men jeg forstår stadig ikke at denne ikke engang kan klare de 60 grader den er sat til ab fabrik???

lad nu ikke det termometer forvirre jer for meget, det er bare for sjov og spass at det sidder der. Der er 70 cm rør op til indgangen på kedlen derfra, så de temperaturer jeg opgiver, er dem som baxien fortæller.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af levi » 12 nov 2010 21:40

Den mest udskældte shunt ventil, - er den du har købt.

Den har flere svagheder - og lad nu være med at skælde mig ud fordi jeg er ærlig, - jeg vil kun hjælpe dig :)

1 - Den har en stor tendens til at sætte sig fast, - især efter en pause.

2 - Den bliver slap i fjederen, - og reagerer derfor langsommmere og langsommere.

3 - Den er ikke specielt nøjagtig, - faktisk kan den nemt være 5-10 procent "off".

I dag sælger vi ikke andet end den nye fra Esbe - altså VTAèn - men du fik måske den "gamle" model billigt ?

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: hvor præcis er en esbeventil

Indlæg af Bigfoot » 12 nov 2010 21:52

levi » 12 Nov 2010, 21:40 skrev:Den mest udskældte shunt ventil, - er den du har købt.

Den har flere svagheder - og lad nu være med at skælde mig ud fordi jeg er ærlig, - jeg vil kun hjælpe dig :)

1 - Den har en stor tendens til at sætte sig fast, - især efter en pause.

2 - Den bliver slap i fjederen, - og reagerer derfor langsommmere og langsommere.

3 - Den er ikke specielt nøjagtig, - faktisk kan den nemt være 5-10 procent "off".

I dag sælger vi ikke andet end den nye fra Esbe - altså VTAèn - men du fik måske den "gamle" model billigt ?
jeg bliver overhovedet ikke gal, tværtimod.... :great:

når du nu siger den har 5-10% off, så har jeg jo mit svar på min returtemp... fejl fundet.
Jeg var på daværende tidspunkt ikke klar over markedet, det er først kommet med min færden på forummet her.
Jeg stolede blindt på min VVS-mand, som ville komme og sætte hele skidtet op for mig. En makker fra tidligere, som lavede det over en weekend. Desværre havde han ikke den store kendskab til stokerfyr, og slet ikke det med en termoshunt.
Derfor var den fra starten monteret snot forkert i anlægget, og ja nu viste den sig at være defekt.

Havde jeg vidst at der fandtes løsningen med VTA ventilen, så havde jeg valgt det.

Hvad endnu værre er..... jeg fandt lige fakturaen, og prisen på den Esbe..... ARGH!!!!!! :oops:
Har fandme betalt det dobbelte af hvad den koster på nettet. Så meget for samlede pakker. Heldigvis var fyr, vvb, og pumpe meget billigere end andre steder. Så den samlede regning er meget billig, men for helvede da. Jeg har betalt 1100 for det lort der.

Af skade bliver man klog..... meget klog..... :evil:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar