Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af pelle » 31 okt 2010 10:03

Hej

Det har sommetider været oppe og vende, hvordan man både kan fyre med træ og piller. Dette er en måde, hvor man ikke skal stille på knapper eller ventiler når man fyrer. Godtnok sidder pumpen på sugesiden af radiatorer når man fyrer med piller. Men, det gør den jo på så mange anlæg rundt omkring. Ved godt hvad Ernst skriver om det.
Dette er noget jeg og min nabo ( en vvsmand) har strikket sammen. Sådan ville han lave det, hvis det var ham.
Jeg kan jo ligeså godt smide diagrammet ud her. Så man kan kommentere/kikke lidt på det. (Ingen grund til at det ligger og samler støv i min pcer.)
tegning 2.jpg
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af Exsmeden » 31 okt 2010 14:36

pelle » 31 Oct 2010, 10:03 skrev:Hej

Det har sommetider været oppe og vende, hvordan man både kan fyre med træ og piller. Dette er en måde, hvor man ikke skal stille på knapper eller ventiler når man fyrer. Godtnok sidder pumpen på sugesiden af radiatorer når man fyrer med piller. Men, det gør den jo på så mange anlæg rundt omkring. Ved godt hvad Ernst skriver om det.
Dette er noget jeg og min nabo ( en vvsmand) har strikket sammen. Sådan ville han lave det, hvis det var ham.
Jeg kan jo ligeså godt smide diagrammet ud her. Så man kan kommentere/kikke lidt på det. (Ingen grund til at det ligger og samler støv i min pcer.)
tegning 2.jpg
mvh
Pelle

Mojn.
Kører dette anlæg??
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af pelle » 31 okt 2010 16:15

Nej.. Ikke mig bekendt. Jeg har bare tegnet det...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

karsten73
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 13 nov 2010 16:35

Re: Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af karsten73 » 14 nov 2010 20:58

Hej.. jeg er ved at bygge dette anlæg,men der er noget jeg ikke helt forstår.. hvis pumpe 2 er slukket og watts ventilen er lukket pga. for høj temp på centralvarmekredsen er der da ikke cirkulation på centralvarmen eller..?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af pelle » 15 nov 2010 19:11

Pumpe 2 er tændt når man fyrer med træ. Ellers er det pumpe 1 der er aktiv.. Shunt er åben for gennemgang når temp. på fremløb er lavere end det shunt står på. En watts, vta, avtb eller hvad de forskellige ventiler hedder. Lukker ved stigende temperaturer. dvs står den til 65 gr, men fremløbstemp. fra tank er lavere end det. står ventil åben.

Jeg har tegnet en Esbe vta på istedet for begge steder. Dens åbning er dobbelt så stor som i en wattsventil og den kan helt erstatte en alm. ESBE 60 gr. Den er med indbygget fjederbelastning, så den kontraventil kan undlades. Ligeledes den lænsehane. Den kan indstilles i temp. også. Den reagerer hurtigt.
Jeg er sikker på det ville være smart at benytte sådan en istedet for.Og den er ikke så dyr endda.
mvh
Pelle
33.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


levi

Re: Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af levi » 15 nov 2010 19:13

pelle » 15 Nov 2010, 19:11 skrev:Pumpe 2 er tændt når man fyrer med træ. Ellers er det pumpe 1 der er aktiv.. Shunt er åben for gennemgang når temp. på fremløb er lavere end det shunt står på. En watts, vta, avtb eller hvad de forskellige ventiler hedder. Lukker ved stigende temperaturer. dvs står den til 65 gr, men fremløbstemp. fra tank er lavere end det. står ventil åben.

Jeg har tegnet en Esbe vta på istedet for begge steder. Dens åbning er dobbelt så stor som i en wattsventil og den kan helt erstatte en alm. ESBE 60 gr. Den er med indbygget fjederbelastning, så den kontraventil kan undlades. Ligeledes den lænsehane. Den kan indstilles i temp. også. Den reagerer hurtigt.
Jeg er sikker på det ville være smart at benytte sådan en istedet for.Og den er ikke så dyr endda.
mvh
Pelle
33.jpg
Fornuftig tegning :P

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Diagram til combi fastbrændsel/ stoker el. oliefyr

Indlæg af pelle » 16 nov 2010 14:38

Jo tak Levi

Hov.. Jeg bliver alligevel nok nød til at have den kontraventil på forbindelses leddet. Ellers vil pumpe 1 under stokerdrift kunne suge fra fremløbet..Og det er jo ikke meningen..
33.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar