Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
RasmusFynbo
Stoker V
Stoker V
13
Indlæg: 181
Tilmeldt: 30 okt 2010 17:24
Mit fyr: Scotte 10kw, Black Star
Areal: 195
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2670
Geografisk sted: Greve, Storkøbenhavn
Kontakt:

Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af RasmusFynbo »

Hej
Jeg har kigget lidt rundt på forummet, og selvom folk ofte står i samme situation som os bliver jeg ikke helt afklaret, så jeg håber folk gider svare endnu en gang på næsten det samme.
Vi står for at købe et hus i Greve der har oliefyr, og vi tænker på muligheden for at erstatte det med et pillefyr, og har en masse spørgsmål
1) Hvor meget skal udskiftes - er det bare oliefyret der skiftes ud med et pillefyr.. eller skal der der også en ny varmepumpe på? (jeg ja, ved ikke engang om der hører en varmepumpe med til et oliefyr) Eller skal radiatorer og den slags skiftes i hele huset?
2) Skal fyret helst stå i huset eller kan det stå ude i en tilbygning? Der følger et stort isoleret værksted med til huset. Hvordan gør man det? Står varmepumpen så også derovre og man har et rør over til huset?
3) Huset er ret godt isoleret og på 195m2 - nogen anelse om hvor mange tons piller man skal bruge om året og hvor meget det koster?

Hvis det ikke er en kæmpe operation kunne vi godt overveje at gøre det som vi overtager huset, men ellers vil vi nok vente til fyret er udtjent.

mvh Rasmus

Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af Landevejsridderen »

Fyret kan tilsluttes på det eksisterende centralvarme istedet for oliefyret uden yderligere modifikationer.. Cirkulationspumpen kan du såmønd også lade sidde hvor den nu engang sidder.. Om fyret er i huset eller i et udhus med isolerede rør ind til huset, har ligeledes heller ikke alverden betydning.. Forbruget er meget afhængigt af om du også skal varme brugsvand op, og/eller om det kun er cenralvarmen i vinterhalvåret..
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af Fer »

Du skal være opmærksom på der er krav til fyrrummet når det er til et pillefyr. Kort fortalt, 2 lag gips på brændbare vægge og loftet, derudover skal isoleringen over loftspladerne sikres med hønsenet over loftspladerne. Døre til andre rum skal være branddøre. DB30

Har du fået en energirapport på huset? Mit hus har en energirapport fra 2006, der sagde 4000liter olie (Svare til ca 8500kilo piller) Siden da er der kommet lavenergiruder i huset, mit estimat nu er omkring 7000kilo, vi et fint regneark som der tager højde for graddage osv.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Velkommen til!

Som regel skal der også et rigtigt fyrrum til med faste vægge (ikke gips) og dør...og du skal jo også have en skorsten, som du vel ikke har i udhuset..

Overfor nye pillebrugere synes jeg, at man skal understrege, at påfyldning af piller i et magasin giver en del støv. Hvis man vælger et billigt anlæg til 20-25.000 kr. (som f.eks. Scotte/Woody), så vil man også få en del aske ud i fyrrummet fra rensninger m.m. Den sidste kan man sikkert undgå i mere lukket anlæg, som til gengæld let koster mere end det dobbelte.

I runde tal kan man vel sige, at man i forhold til et veltjent oliefyr kan man spare mellem 30-50% i brændselsomkostninger.

Lavenergi-cirkulationspumpe fås til lidt over 1000 kr. (se f.eks.viewtopic.php?f=103&t=8241) , og de er så effektive, at staten for ikke lang tid siden kørte en stoe kampagne for at få folk til at skifte deres almindelige cirkulationspumper ud.
Onkel-Jens
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 55
Tilmeldt: 04 apr 2010 21:01
Mit fyr: OPOP H418 ( Woody)
Areal: 140+32
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9240
Dagligt forbrug: 17-20 kg.
Årligt forbrug: 4,7T
Geografisk sted: Valsted

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af Onkel-Jens »

Det med fyrrum tror jeg du skal spørge din skorstensfejer om, der kan godt være forskel på hvordan et sådan rum skal opbygges. Jeg har lige lavet nyt fyrrum, med kun et lag gips på loft og væg, og en ganske alm. papdør ud til min garage, dog er fyrrum og garage adskilt til beboelse med en murstensvæg.
Hvis du ændre fyrringsgrundlag altså fra olie til pillefyr, skal du huske at melde det til dit forsikringsselskab, det ville jo være træls hvis der skulle ske noget..

holberg19
Stoker IX
Stoker IX
13
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 4 gange

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af holberg19 »

Onkel-Jens » 30 Oct 2010, 19:48 skrev:Det med fyrrum tror jeg du skal spørge din skorstensfejer om, der kan godt være forskel på hvordan et sådan rum skal opbygges. Jeg har lige lavet nyt fyrrum, med kun et lag gips på loft og væg, og en ganske alm. papdør ud til min garage, dog er fyrrum og garage adskilt til beboelse med en murstensvæg.
Hvis du ændre fyrringsgrundlag altså fra olie til pillefyr, skal du huske at melde det til dit forsikringsselskab, det ville jo være træls hvis der skulle ske noget..
Spørg lige forsikringen også. Det er dem, der bestemmer, når det kommer til stykket.
Brugeravatar
KennedP
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 20
Tilmeldt: 10 aug 2010 12:56
Mit fyr: Varde thurø Brændeovn
Areal: 112
Brændsel: Fast Brændsel
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Årligt forbrug: 2
Geografisk sted: Viby sj / Roskilde

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af KennedP »

furrumet i et familie hus har ingen krav om 2 lag gips osv osv osv
det kun hvis det opstillet i stald lade..
kravet til et familes hus er meget meget slappere !

1. Loftoverflade med klasse 1-beklædning, f.eks. rør og 12 mm kalkpuds
2. Vægbeklædning, klasse 2, f.eks. 9 mm spån- eller krydsfinerplader
3. Ubrændbar gulvbeklædning, hhv. 300 og 600 mm fra kedlens sider og forside
4. Plads til let og effektiv rensning og betjening
5. Tilstrækkelig luftforsyning til forbrændingen
6. Minimumsafstand på 500 mm fra magasin til brændbart materiale, f.eks. i vægge
7. Maks. temperatur på brændbare materialer: 80 °C
8. Let adgang til rensning af røgkanaler
9. Ekspansionsbeholder med et volumen på mindst 4% af anlæggets vandmængde og øvrig vandinstallation, jf. AT 42
10. Tætsluttende låg med tilspænding og afbryderkontakt samt mekanisk sikring mod personskade i tilfælde af
forpufning
11. Stokerenhed i fast forbindelse med kedlen. Automatisk afbryder
12. Vandoverrisling af stokerrør som sikring mod tilbagebrand
13. Vandhane med slange og strålespids

(edit: forresten arbejder jeg i det firma der skal komme og kigge på din installation)
*** Godkendt Teknisk Expert & Udlært skorstensfejer ***
Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Blevet takket: 1 gang

Re: Nyinstallation af pillefyr - nybegynderspørgsmål

Indlæg af Albert »

Top :great:

Besvar