Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

shuntventiler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: shuntventiler

Indlæg af John Skov Jensen » 17 okt 2010 22:41

Uha, det er der sikkert delte meninger om her på dette forum. Der nogle herinde der syntes det er tosset at bruge andet end en 61 graders ESBE ventil. Andre, heriblandt mig selv, mener at en ladeventil, f.eks en termovar er det eneste rigtige.
Bare et lille hint, ladeventilen er på tilbud ved Dansk vvs center, dvcenter.dk til 2500. det er ikke en helt tosset pris. Pumpen kan du så afmontere og smide på møddingspladsen og erstatte den med en Alpha pro eller en Alpha2. En standard ladeventil bruger 95 watt på trin 3, min egen Alpha pro ladeventil bruger 49 watt for det samme arbejde. Jeg ved godt at der er en på fyrrum.dk der skriver at det ikke kan lade sig gøre med sparepumper på en termovar ladeventil. Men det ved han så åbenbart ikke noget om. Jeg snakkede med Grundfos inden jeg udskiftede min og de sagde også at det kan sagtens virke. Og det gør det.
Kom gerne forbi og kik på min installation.

/John


neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: shuntventiler

Indlæg af neros » 21 okt 2010 08:22

Hej
Ja jeg venter spændt endnu med og få den nye alcon kedel tilkoblet men jeg har skruet rør sammen et par dage der er mange ender der skal passe sammen og kan jeg undgå og skal til og lave det om så ville det jo være dejligt, jeg er ved og lave klar til shunten

neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: shuntventiler

Indlæg af neros » 03 nov 2010 22:10

Hej
Ja så er anlægget oppe og køre, og det hele er godkendt af fejer, det var rigtigt dejligt,
Men jeg vil gerne høre om der er nogle der har erfaring med og isolere rør der går gennem loft, der består af murstens hvælvinger, er der bare cement omkring rørene, eller findes der en teknisk løsning så jeg ikke mister en masse varmetab i loftet for det kan jo ikke undgåes at varmen forplanter sig i murstene.
Jeg er igang med og isolere rørene med rockwool rørskåle da de er bedre isolerende end skum skåle,


Besvar