Side 1 af 1

Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 06 okt 2010 21:02
af poulc
Hej

Jeg har købt en Laddomat 4030 og skal køre med fastbrændsel og akkutank. Senere vil jeg koble solvarme på.

Da jeg bor på Færøerne og det er dyrt og besværligt at bestille en standard akkumuleringstank, så vil jeg istedet bede en smed her lave en til mig.

Den må ikke være mere end 2 meter høj (maksimal højde i kælderen). Smeden har en "standard" bund som er 1250mm i diameter og den bliver 1920mm høj fra bund til top (uden ben og studse). Det er den mindste bund han har. Den bliver ca. 2000L. Der bliver sat riste i top og bund som skal sørge for bedre lagdeling så vandet ikke strømmer for hurtigt ind. Der blive så monteret studse i top og bund og 3 studser i siden til termometer. Hvilken størrelse studse bliver normalt brugt?

Mit spørgsmål er så: Er denne akkutank for lav i forhold til diameteren? Er der en målestok hvor man har et minimum forhold mellem diameter og højde?

Jo højere jo bedre, det ved jeg. Men hvis andre har akkutanke med samme forhold og lagdelingen fungerer korrekt, så vil jeg gerne høre fra dem.

Hvordan skal solvarme-spiralen laves i tanken? Tænkte at have den ca. 10m lang, men hvor tyk skal den være og hvordan skal den ligge indeni tanken?

Er der andre ting som smeden skal tænke på?

Vh.
Poul Laust Christiansen

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 06 okt 2010 22:18
af Flemmingth
Mantraet for akku.tanke er høj og slank.
Men - de findes i alle afskygninger, enten pga. forhåndenværende materialer eller plads(mangel).
Jeg selv har 3 firkantede 1200 liter olietanke (forhåndenværende) som er parallelforbundne.
Til termolommer til termometre er ½" det mest gængse.
Frem- og rerurrør. Tjah - jeg havde regnet med at lave 1½" til naturlig cirkulation, men opdagede i tide, at mit nye dyrterhvervede gevindskæresæt kun kunne klare 1 1/4", så det blev det - og det fungerer perfekt.
Alfa og Omega er rolig og jævn fordeling af indløb og udløb. Det har jeg klaret ved at svejse en 200 x 200 mm plade foran indløb og udløb inde i tanken, ca. 15 mm fra tanktop/-bund (afstand skal minimum være 1/4 x rørdia.). Virker perfekt.
? ? ? ?
Forklaring: Bunden i gamle olietanke er altid suspekte, så dem har jeg haft skåret af for inspektion. Der kan være grove tæringer pga. ansamling af kondensvand og andet snask gennem årene. To af de tre tanke har fået ny bund. Der var mm dybe tæringer.

HUSK: Isolering på toppen. Jo mere des bedre. Jeg har 250 mm glasuld på siderne og 300 mm på toppen (forhåndenværende materialer).
Bunden er ikke særlig godt isoleret (bliver sjældent ret varm hos mig). Står på gl. hvælvingeloft, så vægten skulle fordeles bedst muligt. Murede et fundament i leca mursten, fyldte op med leca nødder indeni, dækkede over med kraftigt tagpap og stillede tanken derpå. Leca mod jern kan tære kraftigt på jernet.

Solvarme problematikken må du finde andetsteds i forummet, for det har jeg fravalgt. Med opfyring (ca. 1 trillebørfuld gratis brænde) hver 10. dag i sommertiden, får jeg aldrig forrentet et solvarmeanlæg.

Forresten - akku.tanke hører brændekedler til, og mig bekendt er der ikke meget skov på Færøerne ? ? ? :-)

/Flemming

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 06 okt 2010 22:25
af Jens
Min 1800 liters akkutank fra Passat Energi er ca 125 cm i diameter og ca 190 cm høj med nogle korte ben, og der er en meget fin lagdeling i den.
Med hensyn til studse så mener jeg at min har 1½" eller 2" tommer, - de er dog droslet ned til 1 1/4", da det passer til Laddomaten.
Der er absolut ingen form for diffusere i min tank, der er bare svejst studse på.
Min rørføring mellem kedel og tank er også i 1 1/4"
Studse til termometre er vel normalt ½"

Jeg ved ikke meget om solvarmespiraler, andet end den skal være i bunden af tanken, for at få det maksimale ud af solen, - men det er givetvis bedre at have den i din VVB, og så evt en varmeveksler, som kan lede evt overskudsvarme over i akkutanken.

Men det ved de meget mere om inde under solvarme.

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 06 okt 2010 22:33
af Jens
Tilføjelse:
Jeg har 2 studse i siden i bunden, en til laddomat og en til retur fra huset, og så er der 2 studse i siden i toppen, hvoraf en bruges til temometer og en bruges til fremløb fra kedel.
Og sluttelig er der udover en midtvejs til termometer, en ovenud af toppen som forgrenes til fremløb til huset og direkte op i ekspansionsbeholder.

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 06 okt 2010 23:11
af majland
Prøv at se skitserne på http://www.biovarme.dk/index.php?id=47

Det kan da bruges til inspiration.

Jeg har en lidt ældre (2006) af deres 500L tanke. Der er studsene placeret lidt anderledes.

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 07 okt 2010 16:06
af poulc
Hej

Tak for de fine svar.

Der er næsten ingen skov på Færøerne, kun nogle små parker. Men jeg bruger div. andet brænde, f.eks. engangs-paller o.a.

Skal dog primært bruge den til solvarme.

Hvordan er det med detaljerne i isoleringen? Hvad bruger i for at få stenulden til at "hænge fast"? Bare alm. stålwire snurret omkring?

Kan man bruge stenuld og ikki glasuld? Eller er det det samme?


Vh.
Poul Laust

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 07 okt 2010 16:33
af majland
Isoleringsevnen på glas og stenuld er stort set den samme.

Da jeg isolerede min ekspansionsbeholder lavede jeg et træskelet omkring den. Og da "kassen" var stoppet godt fuld med isolering skruede jeg en rest vådrumsgipsplader omkring den. (Inden havde den 50mm isolering. Overfladetemperaturen gik fra 35 til 60grader)

Men der fåes isolerings måtter beregnet til formålet. http://varmt-hjem.dk/shop/traadvaevsmaatte-106c1.html

Min akkutank er pakket ind i en skumgummi madras - Ja det ligner det. Og den har kun 100mm og det er alt for lidt (men var det som der var med det solvarmeanlæg jeg købte brugt). Jeg har ikke meget plads i fyrrumet men har overvejet at supplere med såden noget trådmåtte

Re: Hvordan laver man en akkumuleringstank?

: 07 okt 2010 17:42
af Flemmingth
Mig bekendt er glasuld - bl.a. Isover - lavet af smeltet glas, og stenuld af smeltet sten (hvad det så end er for nogle sten) - bl.a. Rockwool. Jeg bruger glasuld da jeg synes det smuldrer mindre. Er nu gået over til mærket Prima, da jeg synes det er mindst ubehageligt at arbejde med.
Én af grundene til at jeg bruger 4-kantede tanke er, at de er nemmest at isolere. Et skelet af lægtere omkring, stable isolering ind og krydsfinér plade på. Isolering lægges på toppen og afsluttes med et lag kraftigt afdækningspap.
Glas-/stenuld på en rund tank er problematisk at holde på plads med bindetråd eller lignende, som vil skære sig ind i 'ulden'.
En løsning er at lægge en tynd 0,5-0,7 mm (rustfri) stålplade udenpå fastholdt med bånd, men stålplade koster kassen nu om dage. Havde jeg en rund tank, ville jeg nok bygge en 4-, 6- eller 8-kantet kasse omring og fylde mellemrummet med flamingo granulat. Det er der andre her på forum'et der har gjort med succes, bl.a. Mejeristen.
Hvis du leder i Galleri, kan du finde billeder af hans projekt.
Man kan ikke isolere en akku.tank for godt, selvfølgelig inden for rimelighedens grænser. Falder jeg over noget rigtigt billigt isolering og får tid, får mine tanke nok yderligere lag udenpå de 250 mm.
/Flemming