Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Cirkulationspumpe på går på fejl!

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
thomasfj99
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 okt 2010 22:08

Cirkulationspumpe på går på fejl!

Indlæg af thomasfj99 » 04 okt 2010 22:27

Jeg skulle netop til at fyre op under min centralvarme anlæg, nu da efteråret sætter ind.

Jeg har i løbet af sommeren pillet en radiator ned pga. af renovering og tilsluttet den igen, fyldt vand på anlægget og luftet radiatorer ud. Alt er normalt og anlægget holder trykket (ca 1,5 bar).

Jeg har ikke tændt for fyret endnu, så der er kun kold vand i anlægget (ca. 15 grader).

Jeg tænder pumpen og ved at lytte til den kan jeg konstatere at den kører. Den bliver dog hurtig meget varm. Efter et stykke tid går den i stå (brummer) og efterfølgende går den på fejl (grundet varmen, gætter jeg på det skyldes overbelastning). Hvis jeg genstarter pumpen sker det samme igen.

Der er givet vis stadig luft i anlægget, da jeg normal lader det stå og køre et par dage for at være sikker på at alt luft er ude....men det har aldrig forhindret pumpen i at køre.

Jeg frygter at der måske er kommet noget skidt i anlægget i forbindelse med nedpilning af radiatoren, men vil det kunne give udslag i den opførsel.

Pumpe og anlæg er 4 år gammelt og kørte upåklageligt for 6 månder siden.

Håber nogen har et tip!


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Cirkulationspumpe på går på fejl!

Indlæg af Claus Birth » 05 okt 2010 01:38

Hej thomasfj99!
Cirk. pumper har det ikke altid godt med at stå stille i længere tid. Med fordel kan man med et ur få den til at kører nogle min. hver dag. M.h.t. din pumpe kan det skyldes flere ting. Skidtet er ikke kommet ind i dit anlæp ved nedtagning, det var allerede i anlægget men er blevet løsnet ved dit arbejde. Cirk.pumper kører fint rundt ved luft i anlægget. Lidt rust og urenhedder i pumpen ved kold tilstand kan være svære at få til at kører, prøv dig frem evt. med lidt varme i kedlen. Ellers kan man med fordel have kuglehaner tæt på begge sider af pumpen; så den let og uden vandaftapning kan skiftes/undersøges.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Besvar