Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumuleringtank, tilslutning

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Anders O
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 sep 2010 15:21
Mit fyr: Reka 42 Kw
Areal: 240
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4970
Geografisk sted: Lolland

Akkumuleringtank, tilslutning

Indlæg af Anders O » 07 sep 2010 16:30

Hej Alle !

Jeg er ny på dette forum og kunne godt tænke mig at spørge jer til råds om et par ting.
Da vi har haft et enormt forbrug af træpiller de sidste 2 vintre kunne vi godt tænke os at fyre med træ.
For at kunne gøre dette på en fornuftig måde er vi nået frem til at det eneste rigtige er at opsætte en akkumuleringstank. Vi har et Reka 42 Kw træpillefyr.
Herinde på dette fremragende forum har jeg prøvet at følge med og derved nået frem til nedestående :

Jeg har lavet en tank ved at tage en 1200 liters olietank og forstærket denne ved at svejse 2 stk. 15 mm
rundjern igennem 1 stk. på hver side af den forstærkning der i forvejen sad midt i.
I enden hvor den skal tilsluttes har jeg isvejst 3 stk. 1" studse. 1 stk. helt oppe - 1 stk. ca. 10 cm under og 1 stk. helt nede ved bunden. Helt i toppen på en af de eksiserende studse vil jeg hente det varme vand til huset. Tanken placeres så den er hævet ca. 60 cm. i forhold til fyrbund. Planen er at tilslutte som jeg har tegnet på den medfølgende tegning.

Alt er lavet i 1" rør.
Ideen er at kunne lukke for kuglehane 1 + 2 og åbne kuglehane 3 og fyre med træpiller som "normalt".
Ved at gøre det omvendt (lukke hane 3 og åbne 1 + 2) er det planen at vi så kunne fyre med brænde.

Som jeg forstår på andre besvarelser er det en god ide at have en form for blandeventil til at blande "koldt" returvand fra huset i det varme vand der løber frem til huset for ikke at få for varmt vand ind til radiator.
( findes nederst på min tegning)

1. Hvad hedder denne ventil præcist og hvor kan jeg læse om/købe den ?
2. Har jeg ret i at en fornuftig fremløbstemperatur er ca. 60 grader ?
3. Er placeringen af ventilen korrekt ?
4. Ved nogen hvor man kan købe temperaturfølere med ledning hvor føleren kan monteres uden på tanken og man kan aflæse tankens temp. fra et naborum/fyrrum. (tanken står bag en væg ved siden af fyret).
5. Er det ok at toppen af tanken hele tiden kører med også ved fyring med træpiller ?
6. Hvor meget større skal ekspansionsbeholderen være til 1200 liter vand mere ?

Kommentarer modtages meget gerne omkring tegning, med mere..

På forhånd mange tak for assistancen

Anders O
Vedhæftede filer
Akukumuleringstank.jpg
Reka 42 KW træpillefyr


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Akkumuleringtank, tilslutning

Indlæg af Jens » 07 sep 2010 18:50

1. En Watts-ventil kan løse det, eller en Danfoss mig et eller andet med løs føler, - en som lukker ved stigende temperatur med indstillingsområde 30-70 grader +/-.
Men du er nødt til at flytte pumpen over på fremløb, rækkefølgen :
Watts-ventil - tee, hvor returvand tilsættes - pumpe - føler til watts.
Føleren bør dog ikke sidde mere end max ½m fra tee, så reagerer ventilen for langsomt og går i selvsving, - så hellere placere den før pumpe. Når watts lukker, så trækker pumpen returvand ind og din ønskede temp opnåes, - sæt en fjederbelastet kontraventil på returvand før tee, så er der lidt modstand, så pumpen ikke udelukkende trækker på returvand.
Kan sikkert laves på andre og måske bedre måder, men sådan er min skruet sammen.

2. 60 grader kan være fint, især om vinteren når radiatorerne rigtig skal yde. Lige nu kører jeg med 45 grader ind huset, det er nok til radiatorerne på denne tid. (Giver lidt mindre varmetab undervejs).

3. Ja, hvis den monteres som beskrevet under 1, og pumpen flyttes til fremløb.

4. VVS-grossisten har haft nogle, med ca 1m "ledning" tror jeg, men de findes helt sikkert også med længere "ledning". Ellers kan et par trådløse stegetermometre fra J&F eller Netto eller lign steder måske være en brugbar løsning.

5. Hvis der er en rimelig mængde isolering over tanken, burde det ikke gøre noget.

6. Jeg vil skyde på ca 100 liter udover det du har idag. 8% udvidelse af 1200 liter giver 96 liter, så bør du være på den sikre side.

Nu er det ikke sikkert at din tegning er helt fyldestgørende, men har du ikke en shunt og pumpe indenfor denne, ved selve fyret ?? - Hvis ikke så bør du bestemt få det, tror ikke sådan en Reka bryder sig om koldt returvand ind i bunden, ikke i længden i hvert fald.

PS. Husk udluftning i toppen af dit fremløb, hvis det går op som på billedet.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumuleringtank, tilslutning

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 okt 2010 15:49

Hej Anders O.
Jeg har gennem flere år lavet mange forskellige diagrammer. Jeg prøver, om jeg kan finde et, du kan kigge efter.
Men også som Jens skriver, så skal du have en slags shunt på, så kedlen får mindst 60 grader varmt returvand fra anlægget.
Altså, - der skal blandes fremløbsvand ned i returen hjem til kedlen, ellers holder kedlen ikke ret mange år.

Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(43.5 KiB) Downloadet 131 gange
Diagram af Pelle 31.08.2010.doc
(35.5 KiB) Downloadet 119 gange
Diagram til Tonni Madsen. 13. Juli 2010.doc
(33 KiB) Downloadet 123 gange
Som du kan se, så er der mange forskellige muligheder, at strikke sådan et anlæg sammen på.

Diagrammet til Søren P. er godt nok med solvarme, men her kan du bare se bort fra solvarmen.

Hvis nu der er noget du ikke er helt med på, spørger du bare igen.

Der er mange kloge hoveder i det her forum.

Solen er min allerbedste ven.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Akkumuleringtank, tilslutning

Indlæg af stokerbent » 02 okt 2010 17:39

det diagram til Tonni madsen skal den kontraventil ikke ned og have fat i returen i stedet for have fat i fremløb fra kedlen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Akkumuleringtank, tilslutning

Indlæg af pelle » 02 okt 2010 18:12

Hej Bent
Jo, det er rigtig. Der mangles lige at forlænge den stiplede linie ned til returen, forbi fremløbet fra kedlen.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Akkumuleringtank, tilslutning

Indlæg af Ernst Drastrup » 03 okt 2010 10:01

Hej Bent og Pelle.

Det er bare for at se, om I er vågen.

Jo, - selvfølgelig skal den have fat i returen.

Tak for opmærksomheden.

Skulle gerne være rettet nu.
Diagram til Tonni Madsen. 13. Juli 2010.doc
(33 KiB) Downloadet 110 gange
Solen er min allerbedste ven.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar