Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af Zarge » 21 aug 2010 10:21

Så er det sgu ved at være op over at jeg skal ha monteret min nye fine 150ltrs tank på loftet...
Jeg kikker jo lidt på den fine varmelås som bliver omtalt flere steder, er dog lidt bange for om jeg kan resikere at tanken kommer til at fryse fødderne...
Regnder med at give den 20-25cm flamingogranulat helevejen rundt.
Varmen kommer jo naturligvis med op når vandet udvider sig under opvarmning, men herefter bliver der ikke tilført yderligere vand, bortset fra den smule der futter op i sikkerhedsrøret, som løber på siden af tanken, under isoleringern... men kan den tilføre vand nok til at jeg ikke resikerer at skidtet fryser... Jeg regner med at koble et digitalt biltermometer på tanken, den bipper jo hvis temp kommer under... 3grader tror jeg det er, så jeg opdager det jo nok, men vil jo helst ikke opleve det...
Hvad har folk af erfaringer...

På forhånd tak Tonni Madsen


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af pelle » 21 aug 2010 11:02

Hej

Jeg har lavet det. min nabo har lavet det og en af miner venner har lavet det. Det eneste vi har oplevet er når man har fået startet det hele op med nyt iltet vand, kan der i den første mdr. sommetider stå en vandsprøjt ovenud gennem stigrøret. Det skyldes luft der vil ovenud og det trykker den smule vand der står i stigrøret oven ud med et ordentlig tryk. Men, det får ende igen..Bare sørg for at stgrøret går helt ind på siden af eks. beholder og isoler det hele godt, sammen..Og lad hele arrangementet være lige over akkutank. Fidusen er så ved endt fyring trænger der ikke mere varme derop. Der vil jo ellers opstå selvc. op i beholder.

3 grader !!! altså hvis du altid passer husets varmebehov kommer temp. da aldrig derned. Som du selv er inde på udvider vandet sig og der skubbes noget meget varmt der op.

Ang. lovligheden af sådan en varmelås.. Regulativet siger jo godtnok at der ikke må være nogle dyk på røret til sådan en beholder og det skal stige op til den. Men, der er stigrøret der jo.. Men, det vil jeg ikke komme mere ind på.. Du skal selvf. have grønt lys fra din skorstensfejer. Du kan jo også bare isolere den eks. beholder megagodt, så er varmetabet ikke så stort.
OK. du spurgte om erfaringer. Det har ikke været noget skidt at sige om det. Man, kan jo bare sætte en lille bøtte ovenpå det lodrette stigrør,Til at gribe vandet, hvis man ikke kan leve med de vandsprøjt i anlæggets opstart. Vandhøjden i det lodrette stigrør og den åbne eks. beholder vil altid være den samme. ( vandret)

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af Zarge » 22 aug 2010 09:21

Tak for svaret, jeg regner nu heller ikke med at det bliver noget problem, jeg regner med at åbne isoleringen ned mod loftet, så der trækker lidt varme op til tanken nede fra (den skal stå over at opvarmet værelse)
Og ang lovligheden kan jeg på ingenmåde se hvad problemet skulle være...Jeg tror folk blander ekspensionsledning og sikkerhedslening sammen...
I et åbent anlæg kan de to være den samme på dele af stækningen. De er det indtil tee ved dunken, her går ekspensionsledningen gennem en varmelås (denne må gerne stige og falde...) og sikkerhedsledningen fortsætter stigende til det øverste hul i tanken hvor den kobles ind i tanken så evt damp/sprøjt kommer ind i tanken øverst oppe. Helt i toppen sætter jeg så overløbet i som bliver ført direkte ned til afløb i fyrrummet...
Eneste evt tvivls punkt er frostsikring: "Ekspansionsbeholdere og vandfyldte sikkerhedsledninger og ekspansionsledninger skal i nødvendigt omfang holdes opvarmet af cirkulerende vand fra anlægget – helst indirekte. Det skal være muligt at kontrollere cirkulationen, fx ved temperaturføling med hånden."
Men varmen fra stigningen i sikkerhedsledningen som jo stiger parallelt med dunken må vel kunne klaseficeres som "cirkulerende vand fra anlæget" (godtnok naturlig cirkuleret, men det står der jo ikke noget om) og varmen overføres indirekte (ved at være indenfor isoleringskappen...)
Ang temperaturføling bruger jeg så termometeret for at slippe for at skulle op til dunken for at tjekke cirkulationen...)
Skulle der så være noget at komme efter... icon_cheesygrin.gif

Mvh Tonni Madsen

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af pille bruger » 22 aug 2010 09:27

Du kunne jo sætte en manuel shunt på som du kan åbne for om vinteren, når der er streng frost icon_cheesygrin.gif
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af Zarge » 22 aug 2010 09:38

Har tænkt på det, men så skal jeg jo til at ha et returrør med op også... Syntes det er ved at begynde at fylde lidt i rør... ;-)
Men ellers en fin ide...
Har lidt tænkt på at smide et lille el varmerlegme jeg har til at ligge udenpå tanken, så kan man da tænde for den hvis det skulle gå helt galt... ;-)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af pelle » 22 aug 2010 10:24

Jo. det skal nok gå. Zarge. Når bare man er opmærksomt på det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. DET ER MEGET VIGTIGT
Som en jeg hørte om der havde sat et anlæg op for en anden. Der kom kuglehaner på overalt. Også op til den åbne eks. beholder. Meningen var jo nok at det skulle være nemt at udskifte komponenter uden at tage vand af systemet . Det med de haner forstod brugeren bare ikke. så han havde lukket for hanen til den åbne eks. med det resultat at akkutanken ( en Oval olietank) bulede ud og lignede en gravid flodhest.. Den måtte efterfølgende skiftes. Det var endda nådigt sluppet .. Han og flere i familien kunne være blevet slået ihjel.
Så derfor: Ingen haner eller andet mellem kedel og eks. Det skal være så selv den mest uvidende kan dreje på haner og fyre uden at komme galt af sted.

Det stigrør bruger jeg også når der skal fyldes en lille smule vand på systemet. Bare i en vandkande. Jeg har også en lille tynd pind med et fiskeflod i enden. Den har jeg stukket ned i det rør. Den kører så op og ned med vandstanden. Så jeg kan altid se om der er vand nok på systemet. Den er mere nøjagtig end en "meter vandsøjle måler" :wink:

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 aug 2010 10:29

Zarge
Glemt alt om El-varmelegeme og shunt.
Stigerøret vil altid have samme temperatur som din kedel.
Og som Pelle også skriver, så vil temperaturen på dit anlæg jo aldrig komme helt ned i nærheden af 0 grader.

Bare du isolerer stigerøret godt sammen med din ekspansionsbeholder, så sker der garanteret ikke noget selv i hård frostvejr.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af Zarge » 31 aug 2010 16:29

Humm... Nu har jeg haft skidtet monteret i nogen dage, og fyret op et par gange ( tar godtnok lang tid når hverken tank eller rør er isoleret endnu... ;-)
Men det der undre mig er at anlæget opfører sig om der ikke er nok vand på, sådan at forstå at varmen stiger op i stigrøret, nogen gange stopper varme midt på, andre gange ved ekspention, hæver og sænker sig lidt, men jeg har aldrig oplevet at det er nået op i toppen af stigrøret... Skulle det ikke fise hele vejen op til toppen af vandstanden...
Ud over det viser anlæget ingen tegn på at mangle vand!
Jeg har haft toppen af beholderen og den mangler ikke vand, kan se det stiger og falder en smule i takt med boblerne ( stadig meget luft i vandet)
Og hvis jeg åbner lidt for vand tilførslen så kommer vandet ud af overløbet, så det er ikke manglende vand, og der er jo også gennemgang i rørsystemet, så hvorfor hulen bliver røret så kun varm noget af vejen...
Jeg skal nok smide nogle billeder ind, men kan ikke lige finde kablet...;-)
Men det er strikket sammen som før beskrevet, 3/4" fra toppen af kedlen op til loftet, en bøjning, 40cm vandret rør der stiger et par mm, op i en bøjning, et Tee på højkandt, og videre op i den øverste tilslutning i siden af tanken. Fra siden af Teeen (hedder det virkelig det... 'G') går der ligeledes en bøjning nedaf, hen og op i bunden af tanken som varmelås.
Varmen vil naturligvis ikke igennem den, det er hele pointen, men den skulle da stige op i parallelrøret på siden af tanken ( det der fortsatte fra Teeen (der var den igen...:-)
Samt naturligvis afløb fra toppen af tanken, med en 1/2" rør lodret som hævertbryder.
Kan det virkelig passe at vandet ikke selvcirkulerer op i røret... Det føles meget skarpt, indenfor 2-4 cm ændrer røret sig fra "av varm" til "kold"...

Nogen forslag?

På forhånd tak
Tonni Madsen

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af pelle » 31 aug 2010 17:05

Hej
Tror du skal isolere det. Her er et par billeder af mit. Røret går lige ovenud af tanken og fremløbet til hus er på det samme rør.
Hvis det går op uden at gå ned nogle steder, vil der blive ligeså varmt som kedlen..Burde det at gøre.

DSC00635.JPG
DSC00637.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Erfaringer med varmelås på ekspensionsbeholder søges...

Indlæg af Ernst Drastrup » 31 aug 2010 20:16

Hej Tonni
Jeg kan ikke li, du skriver at stigerøret går op og er til koblet toppen af ekspansionsbeholderen.
Beholderen skal kun tilsluttes med bunden af beholderen til stigerøret.
Ikke nogen forbindelse med toppen af beholderen.

Toppen af beholderen skal kun tilsluttes overløbsrøret.
Kig engang på vedhæftet diagram til Asger.

Nogle har monteret en lille "bobledåse i forlængelse af stigerøret helt oppe i toppen, for ikke vandet skal boble helt vildt ovenud.
Der skal altså kun være een tilslutning til beholderen fra stigerøret, og som du skriver, så har du to forbindelser, ellers har jeg misforstået noget.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar