Hejsa for at ridse kort op:
Min gamle installation: fra fyret går alt vand igennem en 3-vejsventil som kobler al vand igennem vvb hvis temp er over 65grader, og udenom hvis under.
Dette virker fint om vinteren, varmt vand hustigt uanset hvor meget varme huset "kræver" og da den kobler uden om vvb nar temo falder, så holder vvb sig varm længe.
Så umiddelbart visker dette godt (ved godt at vvb stiger til fyrvands temp, men det genere mig ikke.)
Mit problem er dog at jeg syntes det kniber gevaldigt med varmt vand om sommeren...
Når vvb er nede omkring 30-35 grader (en metro 110ltr) så fyrer jeg op i fyret, den stiger forholdsvis hurtigt til 75-80 grader da huset jo ikke kræver varme i disse tider...
Men, der går mellem 1-2 timer inden vandvarmeren er gennemvarm (ca 70 i toppen og 65 i bunden)
Som sagt bliver fremløb fra fyret tvunget igennem vvb før den når radiator, altså sidder denne i serie med radiatorkreden.
tilgangen til vvb er naturligvis samme temp som fremløb fra fyr (eller et par grader lavere, alle rør er endnu uisoleret) og fraløbet fra vvb er ca 10 grader lavere, men naturligvis stadig "varm".
Jeg har en alpha2 pumpe til at sidde på returen, og jeg tænker på om problemet måske er at når radiatorene ikke kræver varme så giver pumpen for lavt tryk, og vandflowed derfor er for lavt gennem vvb...
Jeg står overfor en størrer omligning af anlæget ( læs: alle rør skal skiftes, et par radiatorer skal skiftes, jeg skal ha koblet en akkutank på, ha ændret stigrør og ekspantionstank, ha flyttet vvb etc... altså skal ant andet end fyret endres/flyttes)
Derfor vil jeg gerne ha lavet det rigtigt denne gang...
Altså varme i huset er jo dejligt.. men varmt vand har uden sammenligning højeste prioritet... hvordan skal dette strikkes sammen?
På forhånd tak Tonni Madsen