Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af ik74 »

Hej Alle

Jeg er meget rådvild og kunne godt bruge hjælp til mit nye stokeranlæg.

Sagen er, at vi lige har startet mit nye flisfyringsanlæg op. (25 kW stoker med 3006 styring til 200 kvm ældre hus)
Selve fyret kører fint, og gør hvad den skal, men det kniber med at få varmen over i huset.
Hvis vi starter ved kedlen, er strengen som følger:
Kedel 70gr., shuntstreng til retur, Flowmåler der svinger mellem 200 og 600 l/time, ekspansion 40 liter med udløb ca 75 cm over øverste udluftning i huset, fremløb 40 meter, indløb i hus 59 gr., en radiator, op på 1. sal, fordeling til hver side af huset, 20 m fremløb i hver side af huset med forgreninger til radiatorer vvb og gulvvarmeshunt, 20 m retur i hver side af huset, samling, ned i stuetagen, retur til fyrrum 40 meter, pumpe UPS 25-60-180 på trin 3 - retur kedel 40 gr.

Alle rør inde i huset er fra tidligere, og har kørt fint med det gamle halmfyr med 4500 liter akkumulering og en UPS 25-40-180 på en ca 2x30 meter streng før huset.

Når anlægget er luftet ud, (hvilket er svært, for alle udluftninger på returstreng begynder at suge luft ind, når vi nærmer os et luftfrit anlæg), så kører det sådan set fint et stykke tid, men det virker som om der hen ad vejen igen kommer luft i systemet.
Desuden synes jeg ikke der er dynamik nok i anlægget. Jeg er vant til radiatorventilerne begynder at hvæse af varmt vandflow, hvis man går hen og skruer op. Det gør de ikke nu, og jeg kan have mine bekymringer for om vi kan holde varmen, hvis det bliver rigtigt koldt (i skrivende stund primo januar med -2gr. om aftenen.

Er der nogen med en god idé til om der er noget galt?
Selv er jeg ikke for tilfreds med VVS-mandens placering af pumpen på retur, mens ekspansionsbeholderen er på fremløb. Det er noget bøvl med de luftskruer, der begynder at tage luft ind, når pumpen begynder at arbejde optimalt.

En lang smøre. På forhånd tak for kvalificerede input.

paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af paw »

Du er selv inde på problemet, pumpen suger luft ind i systemet. Har læst mig frem til at det sker tit ved ældre rørsystemer. Pumpen over på fremløb, så er der varme igen. Udskiftning af alle luftskruer kan sikkert også gøre det.
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af thy »

1 man bør udlufte med slukket pumpe
2 din shunt kan måske ikke følge med....Jeg ville sætte set punkt op til 80grader og se om det hjælper bonus ved det er at luften normalt nemere forsvinder jo højere temperaturen er....hvis det ønskede resultat kommer ved den metode... så er det nok shunten der skal tjækkes...

ps billder af opbygningen kan hjælpe me at spotte problemet
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af Flunk »

Ekspensionstank bør altid være på pumpens sugeside, så undgår man bedst at suge luft ind i anlægget.
Og som Thy skriver udluft altid med slukket pumpe.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af ik74 »

Tak for hurtig respons. Jeres forslag rejser nogle få nye spørgsmål: (jeg er ikke stiv i det med fotos, så jeg håber jeg kan forklare mig ud af anlæggets opbygning. Det virker i hvert fald som om I har forstået, hvad jeg skrev indledningsvis)

Overordnet læser jeg to muligheder fra Jer:
1) Pumpe flyttes over på fremløb, eller
2) Ekspansion flyttes over på retur, så pumpen både suger i ekspansionen og i returen.

Punkt 1) hvis pumpen flyttes over på fremløb, bliver den nødt til at blive monteret, så den pumper opad, da mine 2x40 meter fremløb/retur over til huset løber over kedelniveau, på bjælkelaget langs min garagebygning. (fyrrummet er i den ene ende af garagen)
Og så vil forgreningen til ekspansionsbeholderen komme ca. 3 meter efter pumpen. (der, hvor fremløbet begynder at løbe vandret oven over fyrrummet)
Giver de to aspekter anledning til yderligere problemer? Umiddelbart vil jeg sige, at hvis pumpen pumper opad, så kan den jo risikere at komme til at pumpe i vand blandet med luft, da luften jo også stiger opad sammen med vandet...men jeg har umiddelbart ingen steder, hvor mit fremløb vender nedad. Men det med luften er jo selvfølgelig også noget forbigående, når først det er væk fra systemet

Punkt 2) Hvis ekspansionsbeholderen flyttes over på returstrengen - (hvilket tiltaler mig en del, da det er nemt, og måske endda varmebesparende, da mit returvand kun er mellem 35 og 45 gr.), - er jeg usikker på om returvandet kan holde ekspansionen frostfri? Der er ca. 2,5 meter lodret 3/4" rør fra returløbet til ekspansionsbeholder. Kan varmen selv finde derop, når beholderen sidder på retur? (det er ikke noget problem, når den sidder på fremløb. Nu er ekspansionsbeholderen 65gr. vil jeg tro.

Tak igen, og beklager jeg formulerer mig så langtrukkent, men det hele skal jo med.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af mejeristen »

Flyt pumpen den smule luft betyder intet, hvis du har mulighed for at udlufte efter/over pumpen.
Mht frostfri ved placering af åben ekspansion på returen. Det ville jeg ikke gøre hvis ekspansionsbeh. ikke er placeret frostfrit, uanset hvor godt den er isoleret!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af Jens »

Drop det :wink:

Pumpen må ikke sidde mellem kedel og ekspansion, der må ikke være noget som kan bremse evt damp hvis kedlen koger.

Ekspansion SKAL ved åben ekspansion sidde på fremløb som det første efter kedel, der må være et t-stykke til en shunt inden, men ellers ingen ventiler, pumper eller lign.

Hvis du blot slukker din pumpe før du begynder at lufte ud, så burde du kunne få luftet systemet helt ud.
Det synes jeg absolut du skal starte med før du begynder diverse ombygninger.

Jeg er også tilhænger af at have pumpen på fremløb, men ikke hvis den sidder før ekspansion, - giver iøvrigt heller ikke det ønskede tryk fra ekspansion ned til pumpe.

PS. Det optimale er iøvrigt at pumpe opad, så er du fri for problemet med luft i pumpen, som den ikke kan komme af med. Ved nedad, så bliver luften ved med at stige op i pumpen igen, - temmeligt træls.
Senest rettet af Jens 06 jan 2010 14:20, rettet i alt 1 gang.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af mejeristen »

Jens skrev:
Pumpen må ikke sidde mellem kedel og ekspansion, der må ikke være noget som kan bremse evt damp hvis kedlen koger.

Ekspansion SKAL ved åben ekspansion sidde på fremløb som det første efter kedel, der må være et t-stykke til en shunt inden, men ellers ingen ventiler, pumper eller lign.

Hvis du blot slukker din pumpe før du begynder at lufte ud, så burde du kunne få luftet systemet helt ud.
Det synes jeg absolut du skal starte med før du begynder diverse ombygninger.

Jeg er også tilhænger af at have pumpen på fremløb, men ikke hvis den sidder før ekspansion, - giver iøvrigt heller ikke det ønskede tryk fra ekspansion ned til pumpe.
ENIG!

Pumpe skal selvfølgelig sidde efter ekspansionsbeh. genereller regler vedr. installation af kedelanælg skal selvf. være overholdt!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
ik74
Stoker II
Stoker II
14
Indlæg: 45
Tilmeldt: 04 jun 2009 13:21
Areal: 250
Geografisk sted: Vejle

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af ik74 »

Tak for de nye svar. Så er det vist på plads.
Min autoriserede VVS-mand kender vist ikke de generelle regler, for så var der ingen grund til denne diskussion....Jeg lader tingene sidde, hvor de gør nu. Det virker også som om luften er ved at forsvinde fra systemet.

Hvilken indflydelse har ekspansionsbeholderens højde, hvis den bare er over øverste udluftningsskrue inde i huset?

Hvad med det med dynamikken i mit anlæg, som jeg omtalte i indlægget? Er der nogen med et bud på hvorfor vandet ikke på samme måde suser i radiatorerne, når man skruer op for termostaten som jeg var vant til ved det gamle anlæg?
Jeg har jo den her flowmåler på fremløbet, og nogle gange kan jeg se pumpen leverer ca 600 liter/timen, men andre gange er den på ca 200 liter/timen. (det er en anerkendt Kamstrup måler fra et fjernvarmesystem) Skulle en UPS 25-60-180 (en helt traditionel pumpe) ikke levere et konstant flow, eller hvordan er det nu sådan en varmekreds fungerer?

Takker.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Hjæælp, mit nye lækre anlæg svigter

Indlæg af Ernst Drastrup »

Da jeg lærte alt om varmeanlæg i gamle dage, sagde vores gamle og meget dygtige lærer, at en pumpe skal have ekspansionsbeholderens hvilende vandsøjle på sin sugeside, så pumpen har noget vand at drikke af.

Det hedder Kedel - Ekspansion - Pumpe Kort og godt K.E.P. og aldrig omvendt,
så kan I vel huske det.

Og det har jeg aldrig glemt.
Når der er et ukonstant flow, kan det skyldes, at nogle termostatventiler åbner og lukker.
Et centralvarmeanlæg må helst ikke sige noget.
En pumpe skal ikke levere mere vand, end den netop lige kan trække den fjerneste liggende radiator med.
Den skal bare overvinde, det man kalder rørmodstanden og enkelt-modstanden, det vil sige bøjninger - ventiler - tee-stykker og andet fittings.
Ekspansionsbeholderens højde betyder ikke så meget, bare den er over den øverste radiator.
Kombianlæg til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(39.5 KiB) Downloadet 219 gange
Prøv engang at se, hvordan pumpen er placeret,
Sådan skal et godt anlæg strikkes sammen.
I det her tilfælde, kan du se bort fra solvarmen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar