Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Akkumuleringstank til HS-tarm OT-28

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
doolb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 nov 2009 20:48

Akkumuleringstank til HS-tarm OT-28

Indlæg af doolb » 01 dec 2009 22:39

Hej alle

Kort:
Jeg har pr. 1. okt. 2009 købt hus med kombikedel Hs-Tarm type OS-28 med varmvandsbeholder. Det er en kedel der køre med olie eller brænde.
Jeg har indtil nu kunne holde varme med brændeovnen i stuen og har ladet olie brænderen tage sig af det varme brugsvand.
Sagen er den at jeg i klæderen lige op af fyret har en gammel firkantet olietank stående(har en ny udenfor).
Istedet for at skære den op og køre væk tænkte jeg at den måske var sagen at bygge en om til en akkumuleringstank (buffertank).

Jeg har læst mig vanvittig her inde for der er jo lige så mange forskellige løsninger som der er mennesker. (næsten)
Men det er ikke lykkedes mig at finde en løsning med en OT-28 eller bare med et fyr med indbygget varmvandsbeholder. Derfor vil jeg spørge Jer om hjælp.

1: Selve tanken hvordan skal den rigges op?
Jeg havde tænkt på 4 studse for følere i ½" fordelt i tankens højde. 1" i top og bund samt en 1/4 fra top til radiator retur. Den i top ville jeg godt have ført helt ind i tanken og lade den være perfireret.

2: Hvordan skal det hele tilsluttes?
I manualen til OT-28 på side 25 er det en tegning over Deres forslag til en på bygning af tank, men kan det ikke gøres bedre?

På forhånd tak
Thomas


Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Akkumuleringstank til HS-tarm OT-28

Indlæg af Exsmeden » 02 dec 2009 12:03

doolb skrev:Hej alle

Kort:
Jeg har pr. 1. okt. 2009 købt hus med kombikedel Hs-Tarm type OS-28 med varmvandsbeholder. Det er en kedel der køre med olie eller brænde.
Jeg har indtil nu kunne holde varme med brændeovnen i stuen og har ladet olie brænderen tage sig af det varme brugsvand.
Sagen er den at jeg i klæderen lige op af fyret har en gammel firkantet olietank stående(har en ny udenfor).
Istedet for at skære den op og køre væk tænkte jeg at den måske var sagen at bygge en om til en akkumuleringstank (buffertank).

Jeg har læst mig vanvittig her inde for der er jo lige så mange forskellige løsninger som der er mennesker. (næsten)
Men det er ikke lykkedes mig at finde en løsning med en OT-28 eller bare med et fyr med indbygget varmvandsbeholder. Derfor vil jeg spørge Jer om hjælp.

1: Selve tanken hvordan skal den rigges op?
Jeg havde tænkt på 4 studse for følere i ½" fordelt i tankens højde. 1" i top og bund samt en 1/4 fra top til radiator retur. Den i top ville jeg godt have ført helt ind i tanken og lade den være perfireret.

2: Hvordan skal det hele tilsluttes?
I manualen til OT-28 på side 25 er det en tegning over Deres forslag til en på bygning af tank, men kan det ikke gøres bedre?

På forhånd tak
Thomas
Mojn. :great:
Jeg har monteret en brugt 1000l. tank, den er monteret som BAXI foreskriver.
Styringen er en Termomat 1, 2 pumper & en dobbeltvirkende kontraventil.
Det kører bare derudaf.
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.

doolb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 nov 2009 20:48

Re: Akkumuleringstank til HS-tarm OT-28

Indlæg af doolb » 17 dec 2009 12:17

Hej exsmeden

Tak for dit svar.
Jeg har nu arbejdet videre udfra dit svar. Tanken er åbnet, næsten renset og fittings og smedemuffer er bestilt.
Nu er jeg kommet i et dilemma med hensyn til placering af tanken.
  • placering 1. tæt på fyret optimal placering i rummet, men ikke plads til mere end 150mm isolering på siderne.
  • placering 2. placering modsat i rummet i forhold til fyret så det kræver en længere og mere uhensigt messig rør føring, men plads til mere end 150mm isolering på siderne.
Selv syntes jeg at placering 1 er at fortrække. Men jeg er usikker på om 150mm er nok. jeg tænker at bruge 100mm sondolitt uderst og 50mm rockwoll inderst (for at tage evnt. ujævnheder).

En anden ting er afstivning i tanken.
Tanken måler 1500x1200x700 mm. Der er svejse stivere i mellem de to store flader (1500x1200), men skal jeg svejse et par stykker i mellem 1500x700 fladerne?

Mvh
Thomas

Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 114 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Akkumuleringstank til HS-tarm OT-28

Indlæg af Exsmeden » 17 dec 2009 14:35

doolb skrev:Hej exsmeden

Tak for dit svar.
Jeg har nu arbejdet videre udfra dit svar. Tanken er åbnet, næsten renset og fittings og smedemuffer er bestilt.
Nu er jeg kommet i et dilemma med hensyn til placering af tanken.
  • placering 1. tæt på fyret optimal placering i rummet, men ikke plads til mere end 150mm isolering på siderne.
  • placering 2. placering modsat i rummet i forhold til fyret så det kræver en længere og mere uhensigt messig rør føring, men plads til mere end 150mm isolering på siderne.
Selv syntes jeg at placering 1 er at fortrække. Men jeg er usikker på om 150mm er nok. jeg tænker at bruge 100mm sondolitt uderst og 50mm rockwoll inderst (for at tage evnt. ujævnheder).

En anden ting er afstivning i tanken.
Tanken måler 1500x1200x700 mm. Der er svejse stivere i mellem de to store flader (1500x1200), men skal jeg svejse et par stykker i mellem 1500x700 fladerne?

Mvh
Thomas
Mojn.
1: Med hensyn til pladseringen, vil jeg anbefale så meget isolering som overhovedvæk mulig. vandet skal nok finde vej.
2: Når du har svejst stivere i den store flade er det OK.
3: Husk den må kun køre med åben ekspansion!!
4: Sender lige skitse af en olietank til buffertank, som jeg har fået af Ernst. :great:
Vedhæftede filer
Olietank til buffertank.doc
(33 KiB) Downloadet 231 gange
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.


Besvar