Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Sod i røgkanaler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af Landbo » 23 nov 2009 21:33

Ok Tom, du tager et kig når du kommer hjem igen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af mejeristen » 23 nov 2009 22:32

Jens skrev:Efter min bedste overbevisning, så skal din pumpe 1 (den første efter kedel) flyttes, den skal side indenfor shuntkredsen til kedel, ellers er shunt-kedsen uden virkning.
Jeg ville flytte den ned, så den sidder på returen mellem termisk shunt og kedel.
Så har du løst problemet med at returen bliver for kold, når du bruger akkutank, - og du risikerer ikke at pumpen står af, hvis kedlen skulle komme i kog en dag.
Det betyder ikke noget at varmen skal gennem akkutank før det går til hus, varmen stiger op i toppen af tanken, det måske et spørgsmål om at varmen til huset først kommer 5-10 minutter senere, hvis der fyres helt fra kold af.

Hvis du bruger akkutanken når du fyrer med brænde, så kan fyret få lov at arbejde på fuldt blus, hvilket giver den bedste og reneste forbrænding, - og dermed også den bedste fyringsøkonomi.
Enig med Jens!!

lige et tillægs ?:

1. Er der et Lufthul i lokalet ud til det fri med samme areal som lysningen i skorstenen, således at kedlen ikke stå og gisper efter luft?

2. Hvilken dimmension har røret ( #2 på vedhæftede) fra fremløbet op til ekspasionsbeh.? ( 3/4" ? )

Hvis røret er 3/4" burde det ikke være nødvendigt med gennemløb i røret fra ekspansionsbeh. til returløbet til kedlen (#1 på vedhæftede) <--- Ernst drastrup hjalp mig med at tegne mit første udkast til mit nuv. anlæg og han sagdem at hvis røret er jævnt stigende fra kedel til ekspansionsbeh. og i 3/4" vil det kunne holdes frostfrit vha selv cirkulation af varme op i eksp.beh. så fremt denne er ordentligt isoleret!

Man kunne godt få den tanke at: som anlægget er skruet sammen NU vil der ske et eller andet med trykforholdene på returløbet til kedlen når pumpe ved akku.tank startes
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af mejeristen » 23 nov 2009 22:43

glemte lige at vedhæfte :oops:
Vedhæftede filer
kredsløb a.pdf
(17.28 KiB) Downloadet 62 gange
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af Tom_AT » 23 nov 2009 23:51

Det er jo lige før det er nemmest at jeg byder på en ølbajer en dag hr. mejerist :-)
Du bor jo ikke langt fra kan jeg se :-)

Hvad angår rørdimensionerne, så måler jeg lige på skidtet i den kommende weekend.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af mejeristen » 24 nov 2009 16:52

Tom_AT skrev:Det er jo lige før det er nemmest at jeg byder på en ølbajer en dag hr. mejerist :-)
Du bor jo ikke langt fra kan jeg se :-)

Hvad angår rørdimensionerne, så måler jeg lige på skidtet i den kommende weekend.

Siger aldrig nej til en ØLBAJER så længe det er en HELT alm. pilsner icon_cheesygrin.gif
kunne da godt få tid på søndag sidst på eftermiddagen!

Jeg er på ingen måde ekspert. men vil da gerne hjælpe hvis jeg kan. du kan jo sende en PB hvis.....
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af mejeristen » 24 nov 2009 17:48

Jo mere jeg ser på dit diagram, des mere sikker bliver jeg på at det ligner mit gamle anlæg lige bortset fra at jeg ikke havde de "omkørsler" du bruger ved pillefyring

Tror at dit problem skyldes at du kører uden om akku.tanken når du fyrer med træ samt for lidt luft, og så skal du kave flyttet den kedel pumpe så den sidder som du tegnede i sidste diagram
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Sod i røgkanaler

Indlæg af Tom_AT » 24 nov 2009 18:13

Det kan da godt være jeg skulle overveje at lave lidt om på rørføringen til sommer næste år. Skal også have monteret en anden shuntventil regner jeg med.


Besvar