Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 27 nov 2009 00:06

Hej
Jamen, der er slet ingen drivtryk , når man ikke har pumpe på. Du bliver nød til at svejse en studs på lige under fremløb til returen til kedlen. Det vil give de få graders forskel der får selvc. til at gå igang.

Du får ingen selvc. ud af det du har tegnet, som jeg ser det, Desværre...
Kan du ikke se om du kan finde en brugt AVTB og så vende føler og håndtag 180 grader, ved at skrue de de skruer af og vende det hele modsat., så har du en AVTA. Den åbner ved stigene temp.

En AVTA er ca 5-600 kr dyrere end en AvTB hvis du køber nyt.

Jeg kender foresten en der har nogle brugte AVTB -er liggende. Du kan da lige sende en Pb så skal jeg sætte dig i forbindelse med vedkommende.

mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 27 nov 2009 15:13

Som jeg ser det kræves der det samme drivtryk for at det skal virke med avta'en. Om vandet lige vender inde i toppen af tanken eller om det vender i et t-stykke lige inden det går ind i tanken, burde ikke give nogen forskel. Eller hvad :-)

Efter min mening burde de to tegninger virker efter samme princip, bare med to forskellige ventiler, men ret mig gerne hvis jeg tager fejl.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 27 nov 2009 18:07

Hej.

Det jeg mener er der skal være en temp. forskel ved toppen og det tror jeg ikke der er hvis du bruger et teestykke deroppe.

Jeg har tegnet lidt. Jeg skyder lidt i blinde. :) Jeg ved jo ikke om der er en studs i toppen af tank.

Men så får du ihvertefald selvc. igang fra toppen og du kan få varme hjem med returen. Bare lav det hele i 1 tommer.

Så tror jeg du kan bruge din shunt, men det vil nok være klogt at sætte en ventil sådan du kan drøvle returen i bunden lidt. Sådan noget kold bundvand er noget tung og smutter hurtigt ned. Det vil nok være smart at have muligheden for at bremse det lidt.

Nå ja. Jeg har glemt at tegne et termometer på ved returen inden kedel. Den var nok rar at have til at stille efter, så man sikrer sig returen ihvertefald er over 55 grader varmt.

Ja, det kan godtvære jeg misforstår det med drivtryk. Tror egentlig vi mener det samme. :)

En shunt åbner efter temp. og ikke efter drivtryk. Der må sidde en fjeder der hopper ud påvirket af en indstillet temp, sådan som jeg forstår det.

selvc med shunt.JPG
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 29 nov 2009 19:53

Tls skrev:Ja jeg har det selv lidt på fornemmelsen at det vil knibe med drivtrykket ned til den termiske ventil. Kan godt se ideen med avta´en men jeg har desværre kun sat to studser i tanken, og den termiske ventil er bestilt.

Jeg kom i tanke på en måde som burde give samme funktion som princippet med avta´en. Hvad siger i til den??

Billede
Jeg har kikket lidt på din tegning igen. Det kan godt være det kan selvc. fra toppen, men husk lige at sætte en hane og termometer på systemet, som jeg har tegnet det. Så temp. kan aflæses og du kan drøvle for returen.
Det kan da kun komme an på en prøve :)

Ang. at vende en avtb til en avta. Da har jeg nok formuleret mig lidt forkert. Det er naturligvis ventilhuset der skal vendes 180 grader og ikke føler element. Sikke noget sludder. :oops:
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 29 nov 2009 22:29

Hej

Ja jeg tror også jeg prøver og skrue det sammen på den måde og så må det komme an på en prøve. Da det er en termisk ventil tror jeg ikke det bliver nødvendigt med en hane til og drøvle med da den jo selv regulere efter afgangs temperaturen. Der kommer nu en hane alligevel da jeg vil have mulighed for og lukke på alle 3 forbindelser til ventilen ved evt servicering. Der kommer også termometer på frem og retur. Jeg har derudover også adgang til et termisk kamera. Med det vil jeg prøve om jeg kan følge cirkulationen når det startes op for først gang. :P


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af pelle » 29 nov 2009 23:35

Hej
Håber det lykkes. Det er altid lækkert med enktle løsninger. Der er ski eksperter nok, der har travlt med at fortælle det ikke kan lade sig gøre.

Jeg har altid sagt." Et forsøg er mere værd en 1000 ekspert antagelser" Så spring ud i det.. :) Det kan aldrig gå værre end galt og det kan kan da laves om. :great:

Ja, spar endelig ikke på termometrene. Jeg har nok 8 på mit anlæg . De er rare at have, da man altid får et "fingerpeg" om hvorledes anlægget skaber sig..

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af leo-pol » 22 dec 2009 23:04

Tls skrev:Hej

Jeg er igang med og installere min nye kedel en passat atmos 35kw. I den forbindelse tilslutes der en akkumuleringstank. Jeg har planer om og lave systemmet med selvcirkulation til tanken da den står på loftet over kedlen. Rørføringen bliver lavet i 2"

Jeg sætter så en esbe termiskventil på for og holde returen på de ca 70 grader. Jeg kom så bare i tanke om der kunne opstå nogle problemer med den termiske ventil da der er ikke er nogen cirk pumpe på.

Jeg vil i den forbindelse gerne høre hvad i har af erfaringer med termiske ventiler og selvcirkulation

På forhånd tak
Mvh Tonni

ville bare lige høre mo der var kommet noget liv i uhyret og om der er kommet nogle konklution på om den esbe termiskventil kan køres på selvcirkulation eller om det er helt godnat...
skal så småt til at sætte mit sammen og gidder næsten ikke at købe en hvis det ikke virker....
mvh leo-pol

Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 23 dec 2009 11:01

Jeg har desværre ikke fået gang i kedlen endnu, men jeg er tæt på at have det skruet sammen. Jeg satser på at skal have det startet op her engang i julen. Jeg skal nok skrive lige så snart jeg har nogle erfaringer fra anlægget. :-)

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af leo-pol » 24 dec 2009 13:44

det lyder godt.... jeg er næmelig tæt på at kun lige skal have det sidste par småting og så skal jeg igang med at sætte sammen...
men mangler bla.lige blandesløjfen.... og vil ikke købe før jeg ved om det virker...

leo-pol

Tls
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 21
Tilmeldt: 10 nov 2009 15:07

Re: Erfaringer med termisk ventil og selvcirkulation

Indlæg af Tls » 02 jan 2010 19:47

Hej og godt nytår

Så fik jeg anlægget startet op, og det lader egentlig til at det virker efter hensigten. Returen kommer hurtigt op på 60 grader og bliver liggende konstant. Fremløbet ligger på ca 90 grader

Jeg har så lagt mærke til at indsugningsspjældet på kedlen er helt lukket og det syntes jeg ikke er helt rigtigt. Hvordan er det på jeres kedler når de kører fuldlast. Jeg er lidt bekymret for at jeg ikke har den optimale forbrænding samt ydelse på kedlen.


Besvar