Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gulvvarme i baglås

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Gulvvarme i baglås

Indlæg af Sonata » 04 nov 2009 21:22

Jeg har et irriterende problem med gulvvarmen på vores ene badeværelse. Oftest virker det fint, men med mellemrum svigter gulvvarmen.

Det er lavet på den gammeldaws måde, dvs. det kører på den almindelige radiatorkreds, med returtermostat.
Returtermostaten sidder i bunden af et skab i rummet ved siden af badeværelset. I samme skab er der to fordelingsrør, hvorfra frem og retur går til de øvrige rum (radiatorer). Det siger sig selv, at der bliver pænt varmt i det lille rum under skabet...

Min teori er derfor, at
1) returtermostaten lukker for cirkulation i gulvvarmen, når gulvet er varmt nok
2) en eller flere radiatorer åbner, hvorved der bliver varmt i rummet under skabet
3) Det stillestående vand i termostaten holdes nu varmt af den omgivende varme luft, og skidtet åbner derfor aldrig igen.

Jeg har prøvet kortvarigt at skrue op for termostaten, og derefter skrue tilbage til normal indstilling, for på den måde at fremtvinge et vandflow - så virker det igen, indtil næste gang situationen opstår.
Det sker typisk når vejret skifter, og det bliver koldt. Gulvvarmen er længere om at reagere end radiatorerne i de øvrige rum, og så har vi balladen.

Det er ikke realistisk at lave om i rørføringen, og rørene er kun tilgængelig i førnævnte meget lille rum under skabet. Der er ikke rigtig plads til mere isolering, og før eller senere vil der blive varmt alligevel.

Findes der en "dims" der kan erstatte den nuværende termostat? Jeg håber, nogen med overblik over VVS-dippedut-markedet kan komme med et par forslag. Min egen idé er en aktuator styret af en rumtermostat på badeværelset. Så er det reelt ikke en returtermostat mere, men det gør vel ikke så meget i et flisegulv? Men findes der noget smartere, så er jeg lutter ører.
mvh Tom
Fyrdata


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af søren ø » 04 nov 2009 21:31

En returventil måler på vandets temperatur og ikke luften. Derfor burde temp. i det lille skab ikke have noget at sige. Du har ret i at den lukker når gulvet, og dermed vandet i slangen er varmt nok, men når den så skal åbne vil den ikke. Har du skiftet den lille pakdåse der sidder inde under selve følerhovedet. En lille sekskantet fætter hvor stiften til føleren sidder. Min teori er at det er den der hænger, og derfor ikke kommer med ud når føleren åbner. Skift den, koster ikke ret meget og du behøver ikke have vandet af anlægget for at gøre det. Der kommer højst en teske fuld vand. I det firma hvor jeg er ansat, skifter vi dem konsekvent istedet for at stå og fedte med at få de gamle til at køre igen.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ole S. » 04 nov 2009 21:33

Hej

Hmm lidt sjovt, jeg har nøjagtig samme problem periodisk. Har dog kunne løse det et stykke hen ad vejen ved at skrue op for termostaten.
Jeg vil også vente spændt og se om der kommer i genial løsning.

Ps. Mine har gjort det fra ny af.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

pipefitter
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 nov 2009 22:30

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af pipefitter » 04 nov 2009 22:57

hej. Din returtermostat sidder for tæt på det fælles returrør. Varmen fra det måske lidt for varme fælles returrør
stiger op i din returventil, så den lukker. Du har måske en lille radiator der er koblet på det samme fælles returrør,
som får returtemp. til at stige kraftigt når der er koldt .
dette kan løses ved at forlænge rør fra fælles returrør til returventil.

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Sonata » 05 nov 2009 09:58

Pakdåse osv. er tjekket, så jeg tror vi er enige om årsagen til problemet - nemlig de andre rør for tæt på.

Jeg er med på, at det kan løses ved at flytte termostaten. Men der er ikke meget plads, så skabselementerne i tekøkkenet skal demonteres før jeg kan komme til at lave noget rørarbejde. Jeg må ærligt indrømme, at så meget vil jeg ikke knokle med at få det til at virke - det er ikke vores primære badeværelse, trods alt. En smart teknisk løsning vil derfor være at foretrække :).

Ellers må jeg jo alligevel prøve med en kombination af isolering og ventilationshuller i soklen under skabet, selv om jeg ikke rigtig tror det er nok.
mvh Tom
Fyrdata


Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af miller » 05 nov 2009 19:17

Hej
Nu er jeg værken vvsèr eller noget andet der har med varme at gøre, men kan man ikke
få en termostat med en slags "fjernføler" som du så sætter udenfor skabet? Så må der da
være varme på, om fordelerrør er varmt eller koldt.
Miller

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Ole S. » 06 nov 2009 09:45

miller skrev:Hej
Nu er jeg værken vvsèr eller noget andet der har med varme at gøre, men kan man ikke
få en termostat med en slags "fjernføler" som du så sætter udenfor skabet? Så må der da
være varme på, om fordelerrør er varmt eller koldt.
Miller
Hej

Så mister man jo desværre hele fidusen ved at montere en returtermostat, der jo netop skal føle på vandet og ikke på omgivelserne.
Vi må ha flere kloge hoveder på banen, med andre muligheder. Problemet må kunne løses. :great:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

Brugeravatar
Sonata
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 28 mar 2008 20:48
Mit fyr: Woody 6.17/Opop 16kW
Areal: 252
Brændsel: HP 8mm
Dagligt forbrug: 30-40 kg (vinter)
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Fjerritslev
Kontakt:

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af Sonata » 06 nov 2009 11:36

Ole S. skrev:Så mister man jo desværre hele fidusen ved at montere en returtermostat, der jo netop skal føle på vandet og ikke på omgivelserne.
Præcis. Jeg vil helst undgå at få gulvet til at opføre sig som en radiator, så brænder man vist fusserne...

Prøver lige at indsætte et billede...
Vedhæftede filer
Pict5036.jpg
mvh Tom
Fyrdata

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af john m » 06 nov 2009 13:27

Hej er der ikke plads til at du flytte returtermostaten lidt væk fra fordelerrøret?
da det er pex er det jo rimeligt nemt at arbejde med.Evt. en slange fra termostat
og ind i enden af fordelerrør så er der jo ikke andet returvand der løber forbi termostaten.

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Gulvvarme i baglås

Indlæg af pille bruger » 06 nov 2009 17:18

Måske fejlen er at selve fjederen i føleren hænger med den tap der skubber på stemplet i pak dåsen.
Afmonter føleren og giv den et pust WD40, og lidt masage :oops:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Besvar