Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvordan optimeres mit anlæg?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Garrett
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 07 jul 2009 16:25

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af Garrett » 14 jul 2009 20:45

Hej igen.

Først og fremmest tak jeres hjælp indtil videre.

Vedr. solfangere, så er jeg stadig med på ideen. Jeg har dog svært ved, at se hvordan den eksisterende vvb i oliefyret kan fungere sammen med solvarme systemet og kombitanke. Jeg troede, at det skulle være et miks mellem, akku med varmeveksler og vvb i oliefyret.

Jeg har vedhæftet et par billeder tagt her til aften af garagen/fyrrummet. Tegltaget skal skiftes under alle omstændigheder, så der vil jo sagtens kunne laves et stativ til panelerne så de kommer til at stå med ca. 70 grad. og måske vinklet lidt mod vest? taget vender stik syd.

Jeg kan ikke blive enig med med silv, om der skal købes nye paneler, eller om jeg skal en tur til tyskland efter billige sodavand. Hvor skaffer man egentlig 800 dåser fra på 4 uger? SKal man beregne 3M2 pr person med hjemme lavede paneler? Vi er 4 i husstanden. Vil hjemme lavede paneler fungere fint nok, bare arealet er større?

Det er nok ikke de sidste spørgsmål jeg har, så jeg håber, at I har tid til mig.

Fortsat god aften.

mvh

Søren
Vedhæftede filer
garage3.JPG
garage2.JPG
garage1.JPG


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af Ernst Drastrup » 14 jul 2009 23:04

På det første billede, er der noget skygge fra nogle træer, - eller hvad.????
Man skal ikke placere sine fangere i skyggen..
Og de må jo gerne vende mod syd, - er dog ikke så afgørende.
Med hensyn til størrelsen, så siger jeg altid jo større jo bedre. jo mere sparer du i brændsel.
Dog skal det være således, at fangerne kan komme af med varmen.
Og her beregner man ca. 65 - 75 liter akkumulering pr. m2. fanger.
Og lav det altid, så der kan åbnes for f. eks. en gulvvarmespiral i badeværelset, inden du tager på ferie i længere tid i den varme tid.
Der er også mange der har sådan en strøm- back-up-fidus. der lynhurtig leverer strøm til cirkulationspumpen, i tilfælde af strømsvigt.

Et slag på tasken, synes jeg at 90 vacumrør fra Q-PRO vil være meget passende. De vil give ca. 6 kw. i timen i form af varm vand.
Det svarer til ca. 14 - 15 m2. plane fangere, f. eks. af øldåser.
Bemærk, at nogle sodavandsdåser er lavet af stålplade. Det skal helst være aluminiumsdåser.
Varmeledningsevnen i jern er = 56 ....i Aluminium er tallet 175 og i Kobber er tallet 350. Så det er ikke helt ligemeget.

En matrice til at "knalde" dåserne flade med, kan du købe hos en Bent Hymøller i Troldhede ca. 400 kr. pr. sæt.
Jens Peter Mølgaard nede i FRILAND har en "dåsepresser". Men jeg ved jo ikke hvor du bor.
Der går ca. 100 dåser pr. m2.
Man stikker en 10 mm. stålaksel op gennem bunden af dåsen og lader den komme ud af drikkehullet, så lægges dåsen på den nederste matrice og den øverste matrice lægges ovenpå, så får den nogle gode slag med en muggert.
Stålakslen trækkes ud, og nu passer dåsen rigtig godt ind over et 10 mm. kobberrør, og den opnår en rigtig god termisk kontakt til kobberrøret, så varmen nemt kan gå ind i kobberrøret.
Du kan nemt selv lave sådan en fanger.
I dit tilfælde, hvor du skal have pumpe på, kan du lave en ca. 8 meter lang trækasse, så trækker du røret ind i venstre ende, - sætter dåser på, og i højre ende laver du en "returbøjning" og sætter flere dåser på, - kører hjem igen og gør det samme en gang til, så du ender over i højre ende. I venstre ende starter du med et 3/4" fordelerrør, hvor du borer et 12 mm. hul og skærer 1/4" rørgevind i, her sætter du en 1/4" x 10 mm. conexnippel i. Det samme gør du over i højre ende, hvor rørene samles til sidst.
En dåse er 92 mm. bred, når den er trykket flad og så er den ca. 12 cm lang.
Når du har kørt frem og tilbage lige så mange gange som du synes og ønsker, så skal dåserne males matsorte med tavlelak, og lige inden lakken er tør, strøes noget fint kulstøv på lakken. Det gavner optagelsen af de infrarøde stråler, og hindrer tildels refleksion, så varmen optages mest og bedst muligt.
solvarme til Winfred 14. Juli 09.doc
(26.5 KiB) Downloadet 60 gange
Tværsnit af solfangernr. 1.doc
(48 KiB) Downloadet 63 gange
Send venligst en mail, om yderlige oplysninger måtte ønskes. mailernst@mail.dk
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af MichaelK » 14 jul 2009 23:07

Hej


Ikke fordi jeg har megen forstand på solfangere, men
hvorfor dreje solfangerne mod vest?
Stik syd vil vel være det bedste set over hele året?

Til slut kan jeg godt være lidt bekymret for solfangernes
virkningsgrad, med de høje træer du har omkring bygningen.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Garrett
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 07 jul 2009 16:25

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af Garrett » 15 jul 2009 07:09

Hej med jer.

Ja der er nogle træer, der endnu ikke er blevet fældet. Vi overtog huset (og træerne) i Juni, så vi har ikke haft tid til at fælde noget. De skygger der kan ses, stammer fra nogle fyr der står 40 m derfra. Disse skal fældes så snart vi får tid til det. Skyggerne er lange om aftenen. Træerne mod øst (bagved skorstenen) kan vi ikke fælde helt, men kun tynde i. Jeg vil i løbet af dagen se hvordan skygge forholdene er fra den side.

Vil 90 Q-Pro rør ikke blive lidt voldsomt? Det vil give et areal på 15 M2. Så vidt jeg kan se, anbefaler Q-Pro selv 60 rør med 500 L kombitank til 5-6 personer.

Jeg bor i Slagelse, flyttet til fra Brande.

Mvh

Søren

Garrett
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 07 jul 2009 16:25

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af Garrett » 15 jul 2009 19:47

Så har jeg holdt lidt øje med sol og skygge. Det var lidt svært i morges, da der ikke var så meget sol.

Jeg har vedhæftet 2 billeder. Et taget kl 10 og et kl 15. det første er overskyet. Tror I, at det er bedre at placere solfangere langs hegnet? Der er 12M at gøre godt med. Fra hegn til asfalt er der 110 cm, så panelerne vil godt kunne vinkles. De tre store træer skal selvfølgelig fældes. Kunne man sætte fire paneler langs hegn og to på tag, de sidste i en anden vinkel så de tager mere af aftensolen?

Eller skal jeg helt droppe de solpaneler, og så fokusere på pillefyr i stedet?

Mvh Søren
Vedhæftede filer
garage5.JPG
garage4.JPG


Garrett
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 07 jul 2009 16:25

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af Garrett » 15 jul 2009 21:36

Ja, så er jeg tilbage.

Hermed et par billeder med oplysninger om grunden og bygningernes placering. Måske det kan hjælp med til at finde en løsning på placeringen af panelerne?

På IRL billedet har jeg mærket de træer der skal væk med rød, og den grønne cirkel skal der bare trimmes i, så der er lidt mere lys og luft.

Mvh

Søren
Vedhæftede filer
grund.jpg
Grund1.JPG

tnordholt

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af tnordholt » 29 jul 2009 15:32

lige en lille note omkring kemi til rensning af fyr. Et gammelt trick som er meget simpelt og meget effektivt, er at lave en blanding lunkent vand, kaustisk soda og geleringsmiddel. Det sprøjter man på i et ordentligt lag på alle flader der skal renses (fyret skal være koldt), og vupti, efter 30 minutter er alle aflejringer lige til at skrabe af.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvordan optimeres mit anlæg?

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 jul 2009 15:52

For mig at se, så må den bedste placering være på beboelsens tag vest for tilbygningen der går ud mod syd.
Og så skal fangerne ligge helt oppe ved rygningen, for ikke udbygningen kan skygge på den.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar