Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af traktorsmed » 11 jun 2009 12:43

hej

jeg har lige monteret nyt pille fyr og selv lavet akku tank, men nu for at få fyret til at kører optimalt så har jeg kørt uden om akkutank de første par dage, men idag jeg kom op på loftet og mærkede tanken, den var varm fra bund til top, jeg må have monteret nogle haner forkert eller mangler nogen.
her er mit diagram, det eneste sted jeg kan se den kan fylde tanken med varmt vand er til højre for ladomaten på tegningen, men hvis jeg satte en hane på der ville jeg næsten lukke af fra tank til åbent ekspantion, hvilket jeg ikke tør pga udvidelse....? en anden teori er at den trækker vandet op igennem ekspantions beholderen. det kan da ikke passe at jeg skal have to ekspantions beholdere bare for ikke lave tryk i tanken når jeg kører udenom den????
Vedhæftede filer
uden om akku tank.jpg


Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af Ole S. » 11 jun 2009 14:51

Hej

Hvis det er lavet som på diagrammet kan der jo kun komme varme ét sted fra, nemlig som du selv beskriver, da alle andre haner er lukkede. Men har lidt svært ved at forstå, hvis varmen skulle vandre nedad??

Der må UNDER INGEN OMSTÆNDIGHEDER sidde en hane imellem kedel og åben ekspansion.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af stokerbent » 11 jun 2009 15:07

tror det løber igennem vvb du skal måske overveje en kontra ventil så vandet ikke kan presses fra vvb og op gennem din akku tank til den åbne expansion samt ned i pumpe 2
tror du skal sætte en kontra på mellem laddomat og ind mod akkutanken tror det er der du får presset vandet op igennem

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af traktorsmed » 11 jun 2009 17:24

okay det stoker bent skriver, forstår jeg slet ikke, undskyld er måske lidt langsom....
men vil det være nok at montere en hane på den studs i bunden af akku tank og så holde den såkaldt retur fra ekspantion åben for at tanken kan komme af med lidt tryk/udvidelse af vand selv om den ikke bliver brugt. kan den varme tanken op den vej ned igennem...???
jeg har ingen hane på til ekspantions beholder kun på returen for at drøvle lidt for cirkulationen.

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af Jordsmeden » 11 jun 2009 22:24

Hej

Hvis det er lavet som på diagrammet, og du har halv åben ventil fra akku til eksp. beholder, og der ikke er lukket fra akku til retur, kan du sætte cirkulation igennem din åbne eksp. og akku. da du jo grov set har både en frem og en retur ind i eksp. beholderen.

hvis du lukker fra akku til eksp. vil dette stoppe.

Du vil ikke kunne opbygge tryk i akku da du jo har frit flow gennem din retur streng(bund af tank)

Min akku virker fint uden direkte forbindelse til åben eksp, så jeg vil mene du sagtens kan lukke permanent for hanen mellem akku og åben eksp.


traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af traktorsmed » 11 jun 2009 23:35

jamen det skal prøves i morgen når fejer har været og forhåbentligt godkende mit anlæg. jeg kan ganske udmærket følge dig i din teori, men har bare en lumsk anelse om jeg bliver nød til at få en hane på den retur på akku tank og så istedet åbne for den såkadte retur til ekspantion, så skal varmen hvertfald op gennem ekspantion og ned igen til bund af tank.
kan du kører uden om din akku tank?
nu prøver jeg imorgen hvor vandet er blevet koldt igen, har tappet fra akku tank idag og ladet være med at fyrer.
stokerbent: forresten kan det ikke løbe gennem vvb nu for jeg har sku glemt at åbne for hanerne og slukke for el, efter alt det anlægs byggen om.

Brugeravatar
Jordsmeden
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 249
Tilmeldt: 25 dec 2008 11:42
Mit fyr: Woody 6.11 på dor16 kedel
Areal: 175m2+ 25m2 hobbyrum
Brændsel: R.W piller
Fremviser gerne i postnummer: 8723
Dagligt forbrug: p.t ca 18 kg
Årligt forbrug: 2011: 6000 kg
Geografisk sted: Kragelund/hedensted
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 2 gange

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af Jordsmeden » 12 jun 2009 05:37

Ja efter jeg har sat mit nye sctte dor sæt op. :-)

Tanken er midlertidig pillet helt fra.

traktorsmed
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 19 okt 2008 16:35
Mit fyr: db 16 med LE450 stoker
Areal: 137
Brændsel: fastbrændsel og træpiller
Dagligt forbrug: 17/10-09 ca 16kg

Re: varmer akku tank op - selvom jeg i teorien kører uden om

Indlæg af traktorsmed » 12 jun 2009 18:12

ja nu har det så kørt siden fejer var her i morges, det blev godkendt uden noget vrøvl og vi fik os en god snak. indtil videre har tanken en temp på ca 20 grader over alt så tror måske det kører nu, det jeg har gjort var at lukke for den såkaldte retur fra ekspantion, den skulle nok aldrig have været lavet..... det ved jeg så frem over.
da jeg startede op i morges lod jeg lige inden få godt fat og så prøvede jeg at smide en pind på da den kørte 100% drift, brændeprogrammet tror jeg ikke er meget værd andet end salgs gas, det fungere bedre bare lade den kører og så den selv lukker ned for pillerne, men jeg lavede så den bummert at jeg nåede setpunkt for hurtigt og havde derfor problemer med den var meget tæt på at brænde tilbage.... man skal være sikker på at have et forbrug et stykke tid frem. men det med brænde var kun lige for at prøve det. det skal der eksperimenteres med senere.
ellers har den kørt pause en gang meget kort og ellers lagt mellem 67,7-72,8 grader og mellem 5 og 25% mere eller mindre hele tiden idag, så det er nok allerede for varmt i vejret til at fyrer på den måde.
hvis jeg kan stole på min røgtermostat ligger min røgtemp på 80-90grader ved den meget lave last. og godt 120 ved fuld blus er det ikke meget lavt?


Besvar