Støbejern eller pladekedel til stoker ?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Støbejern eller pladekedel til stoker ?

Indlæg af Klaus »

Hvad er det bedste og vil der være forskel på om det er en modulerene stoker eller en med oliefyrsprincip ?
Og hvad holder længst ?

holm
Stoker III
Stoker III
17
Indlæg: 80
Tilmeldt: 18 jan 2007 23:32
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Vestjylland
Kontakt:

Indlæg af holm »

Sådan som jeg ser det, må det generelt være et religions spørgsmål. Man køber ud fra hvad man får anbefalet, eller hvad man konkluderer ud fra egne erfaringer som værende det bedste.
Det kan f.eks være den lokale "jern-pusher" er fortaler for et givent mærke/type og derved vælger man denne, eller man trevler diverse fora op på nettet for at finde en model. Endelig er der nok også mange der vælger udelukkende ud fra et økonomisk synspunkt ved anskaffelsen.

Om det så skal være plade eller støbejern vil jeg overhovedet ikke kloge i. Der tror jeg vi skal have nogle folk på banen der ved en hel del mere om den slags (Prikker til Mester-Jacob).

Personligt valgte jeg BAXI ud fra devicen om at "Købe Dansk" for kvalitetens skyld, og fordi jeg fik det anbefalet af 2 smede og en skorstensfejer. Reelt fik jeg 2 valgmuligheder, BAXI eller Twinheat. Sidstnævnte fandt jeg dog for dyr, så BAXI var løsningen for mig. Men da mange af os ikke ved bedre, vælger man vel det man synes bedst om og som man får anbefalet.
Markedet for stokere/pillebrændere har jo ikke været så stort hidtil. For 5 år siden kiggede jeg også på stoker, men da der på det tidspunkt var endnu færre mennesker der brugte denne form for opvarmning, var der heller ikke meget erfaringsudveksling at finde. Så jeg ventede :)

Men vil følge med i debatten om kedel typer, da det jo er rart at høre andres erfaringer, positive som negative. F.eks vil jeg da gerne have specificeret den helt ideelle fyringsmetode op for min pladejerns kedel, så jeg ved hvad jeg skal være påpasselig med i min.
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af petaas »

Hejsa

Pladejernskedler har som regl en bedre effektivitet end støbejernskedler. Skal du kun fyre med træpiller eller olie så er det en god ide med en pladejernskedel. Skal du have andre sjove tingh i din stoker så er det en gode ide med støbejern. Støbejernskedlen er mere robust over for tæringer.
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Klaus »

Tænkte på om nyttevirkningen er ligeså god i en støbejernskedel med en modulerene stoker, ved min 27er med pladejernskedel har samme nyttevirkning ved 27% ydelse som ved 100% ??
petaas
Stoker XI
Stoker XI
17
Indlæg: 525
Tilmeldt: 15 jan 2007 17:59
Mit fyr: Biomax 10 compact
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: St.Ajstrup 9240
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af petaas »

Kan se på DTI hjemmeside at flere pladekedler testes til 89/89 effektivitet f.eks. Tror nok der lav og højlast
Mvh Peter Andreasen
-------------------------------------------------------------------
Biomax 10 compact

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
17
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek »

Hej
efter hvad jeg ved og har set ralle de forskællige steder jeg har set på kedler (som vvs smed) så er det korrekt som petaas på peger ! pladejernskedler er bedre/hurtigere til at optage varmen, men de har så til gengæl ikke så lang en leve tid :( støbejernskedler er utrolig robuste og nærmest ikke til at slide op (se bare på de gl. salamander & ribekedler) men til gændgæl er de så ikke så gode til at op tage varmen hurtigt, yder mere er de fleste støbejernskedler også lidt mere bøvlet at rense da de mange gange har alle mulige kringel kroge og en milliard retrader som man ikke kan komme til for, så efter min bedste overbevisning er der ingen tvivel om at støbefætteren holder længst !
Som holm så fint siger så handler det nok lidt om hvad man bliver intro.. for af den lokale smed og hvad f.eks ens kamarater har af kedel osv.
Hvad man skal vælge hmmm. ja den er svær kan kun sige at hvis jeg havde penge nok købte jeg Reka eller Twinheat !
Med hensyn til om det skal være ala olifyrs prinsipeller om det skal være modulerende + ja så er min overbevisning at det i det lange løb er mest økonomisk med mudolerende drift. som der på et tidspunkt var en der beskrev olifyr prinsipet, man køre fra 0-100 km/t og lader den rulle til den er på nul (set tmp) for der efter igen at køre op til 100 km/t =dårlig økomomi deter billigere at holde en konstant fart og hvis farten skal øges så gør det langsomt, ikke med spederen i bund !
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/
Henrik Jensen
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 30
Tilmeldt: 25 jan 2007 13:28
Mit fyr: Baxi 2.5 600
Areal: 230m2 + 80m2 delvist
Brændsel: pt hvede
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: ca 30kg ultimo dec09
Årligt forbrug: 7t
Geografisk sted: Vestjylland

Indlæg af Henrik Jensen »

Hej,

Et par af de eksempler med utætte kedler beskrevet i
anden tråd skyldes jo ikke tæringer men dårlige svejsninger/dårlig
konstruktion.
Jeg har sidste år nedtaget en 27 år gammel pladejernskombikedel fra HS-tarm, der i sit lange liv vist har brændt lidt af hvert uden at blive utæt. Samme firma som i dag åbentbart har problemer med at få
svejsningerne til at holde i kedler der udelukkende kører med noget så fint brændsel som træpiller.

Jeg har da en forventning om at min nye kedel skulle holde i mange år.
Om ikke lige så langt tid som den gamle men i hvert fald så bare halvt så længe. (også selv om jeg udelukkende svider korn i den)
Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy »

problemet i baxien er det ikke kombinationen af jern og rustfri eller det er rustfri i hele kammeret
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
17
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Indlæg af Klaus »

Har mailet lidt med Karsten fra Liagro som også sælger støbejernskedler .. Han ved ikke om nyttevirkingen er lavere ved modulering men han påpeger der ikke er en eneste godkendt støbejernskedel på DTI ! Han fortæller også støbejernskedler er billigere men ingen bruger dem, måske pga dårlig nyttevirkning og besværlig rengøring ..
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Indlæg af Falck »

Klaus skrev:Har mailet lidt med Karsten fra Liagro som også sælger støbejernskedler .. Han ved ikke om nyttevirkingen er lavere ved modulering men han påpeger der ikke er en eneste godkendt støbejernskedel på DTI ! Han fortæller også støbejernskedler er billigere men ingen bruger dem, måske pga dårlig nyttevirkning og besværlig rengøring ..
Generelt har støbejern en virkning på ca 15% mindre end pladejern, når man taler om piller. :-)
Og husker du at lave en 3vejs shunt er der ingen problemer med holdbarhed.
Men vælger du en støbejern så husk at du skal SLÆBE 15% flere piller over i beholderen.......:-(
MEN skulle jeg fyre med korn, eller koks i stokeren ville jeg nok alligevel vælge en støbejern, da det er det eneste der rigtigt kan holde til den agressive syre der er i røggasserne.
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar