Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jan_cp

akkumuleringstank

Indlæg af jan_cp » 26 apr 2009 21:10

Hej

Jeg skal til at bygge en akkumuleringstank på min vigas. Jeg har set mange gode tegninger af ombyggede olietanke men er komme i tvivel om den tank jeg har kan bruges og vil virke optimalt. Jeg er i besiddelse af en 2500l cylinderformet tank og har tænkt mig at ligge den ned så den kan stå på de fødder som den har i forvejen. Jeg vil gerner sætte en radiator som varmeveksler i toppen og i bunden til solvarme.

Mit spørgsmål er så om jeg vil få en ordentlig varme opdeling i denne tank selvom den ikke er særlig høj?

Venlig Hilsen Jan


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: akkumuleringstank

Indlæg af mejeristen » 26 apr 2009 21:14

du vil da få en lagdeling i tanken, men det bedste vil nu være at placere den lodret. kan du ikke få den lokale smed til at sætte fødder på den så den kan stå op
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Gæst

Re: akkumuleringstank

Indlæg af Gæst » 26 apr 2009 21:46

hej

jeg kan desværre ikke komme til at stillen den lodret da den skal stå på loftet. men hvordan vil jeg komme til at mærke at den ikke kommer til at stå lodret . Altså vil den være langsommere om at blive varm ? eller vil der være andre ulemper ved at stille den vandret?

Brugeravatar
Bagger
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 472
Tilmeldt: 12 jan 2007 01:18
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 170 + 75kvm værksted
Dagligt forbrug: Ukendt
Årligt forbrug: Ukendt
Modtaget likes: 6 gange

Re: akkumuleringstank

Indlæg af Bagger » 27 apr 2009 00:01

Er det ikke muligt at rejse den op så den står på højkant?

Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: akkumuleringstank

Indlæg af Flunk » 27 apr 2009 08:42

Jeg tror ikke det vil virke med tanken lkiggende.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: akkumuleringstank

Indlæg af kaptajnen » 27 apr 2009 12:12

Det kan nu godt virke med en nedlagt beholder, men det vil være meget bedre at rejse den op. Du kan simpelt hen udnytte lagdelingen bedre, idet der er mere "højde" at tage af. Desuden tager det jo meget kortere tid at opvarme "toppen" af en opretstående beholder...

Nu ved jeg jo ikke, hvor meget solfanger areal du har i tankerne, men jeg har selv en 1200L oval olietank med radiator i top og bund. Dertil kommer der en 200L VVB (kappebeholder), som fødes herfra via selvcirkulation. I alt 1400L vand at opvarme med solen kræver sit solfanger areal. Og i dit tilfælde ca det dobbelte!
Med mine nuværende 6.6m2 kommer jeg nok ikke til at forvarme vandet i bunden af tanken til mere end 40-50 grader på de gode dage, idet jeg har varmt vands prioritering.

Derfor giver det god mening at rejse tanken op således du meget hurtigere får opvarmet det øverste af tanken med solen og derefter lader på den nederste fanger om der skulle være mere sol "til overs"...

Afhængigt af hvor stort et areal du vælger kan du jo vælge at placere den nederste veksler (radiator) et stykke oppe.

Jeg ved at brugeren pelle herinde har 25m2 solvarme under opsejling og dette med en olietank som min med 1200L oval tank med vekslere i top og bund...

Han eller Ernst Drastrup kigger nok forbi til at råde dig yderligere...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 27 apr 2009 20:32

Hej

Hvis du sætter fremløb fra kedlen ind oppe ved top af beholderen og tager centralvarmefremløbet fra stigrøret til den åbne eks. får du hurtig noget varme ind til huset. Og det er rigtigt, det ville jo være det bedste om den kunne komme op på højkant, men derfor , hvis der ikke er andre muligheder, kan den nu godt ligge ned. Det gør nu nok ikke så meget for fyringen i vigas. Men tænker du på solvarme ville det være særdeles godt om den kunne stå op, da bunden af tanken vil være kold og solvarmen derved får en højere effektivitet. Men kan tanken kun ligge ned, så gør det og monter de radiatorer til solvarme. For selvfølgelig skal du da have solvarme. Og som kaptajnen skriver, placer radiatoren i den højde du ønsker solvarmen skal arbejde med.

Hvorfor skal tanken stå på loftet ? Der skal pumpe og shunt til alligevel, ellers tærer kedlen op på kort tid. Hvis det da var med selv. cirkulation for øje. Der er godtnok tegnet med en avta til selvc. forskellige steder på forum. Men ved pumpe og shunt får du først kedlen varmet op. Det var måske nok at foretrække ved en kedel af vores type. Jeg fik for nylig en vigas reservedels kedel. Den havde kørt uden shunt og var lige så tynd som blik og gennem hullet i det øverste brandkammer. Kedlen blev kun tre år.

Du kunne måske også sætte tanken på højkant en anden sted, hvis det er fordi det kniber med pladsen i fyrerummet. Om den skulle stå i en anden rum det gør ikke noget, så skal du bare sørge for at den åbne eks. er over kedlen. og have en udlufter på tanken.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

jan_cp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 26 apr 2009 21:13

Re: akkumuleringstank

Indlæg af jan_cp » 28 apr 2009 19:58

ok det vil sige at jeg godt kan bruge den liggende tank hvis jeg gør som du siger med fremløbet havde dog også tænkt mig at retur fra centralvarme (huset) skulle gå ind øverest i tanken ved siden af fremløb kedel således at tanken bliver varmet oppefra og ned.
Tanken skal stå oppe på loftet fordi det er det eneste sted jeg har plads til den.

Med hensyn til solvarme ville du så anbefale at jeg har en radiator for oven og en forneden eller skal de begge være forneden for at få solvarmen til at være mest effektiv. Jeg tænker mest på mit varmebrus vand når jeg har slukket fyret om sommeren. Altså jeg vil jo gerne have at der var en radiator øverst sådan at min brus vand hurtigt kunne blive varmt af solvarmen om sommeren og når det så var varmt kunne den nederste radiator koble ind og opvarme resten af tanken. PS min tank er 2500liter

Venlig Hilsen Jan

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: akkumuleringstank

Indlæg af pelle » 28 apr 2009 21:23

Hej

Ja, det er en god regel altid at sætte fremløb helt oppe både fra kedel og til centralvarme.

Jeg har set nogle steder at man har placeret fremløb til centralvarmen lidt længere nede. For det første går der noget længere tid inden der kommer varme i radiatorene( akumoleringstanken opvarmes jo fra oven og ned.) Og for det andet får man aldrig glæde af det varme der er aller øverst i tanken.
Ja det er jo godtnok vist at man kan sætte returen ind ved toppen flere steder. og det har jeg også haft på min tank. men en tre-fire timer efter jeg var færdig med at fyre stod viserne, en lidt under top, en lidt over bund og en midt på, synkront. og de fulges ad, ned i temp.
Men du kan da godt sætte returen ind der oppe, tror ikke det har så meget at sige. Men det er nu de erfaringer jeg har gjort.

Jeg har nu sat returen. ca 1/3 op fra bunden og nu stritter viserne fint ud til alle verdenshjørner. Således det varmeste altid er ved toppen. Jeg har dog beholdt den øverste retur, som jeg kan sætte til ved at lukke en ventil og åbne en anden.
Det ville også være smart af dig at forbinde retur og fremløb til huset lige efter tanken, således at der kan blandes noget returvand i fremløbet. Der findes en ventilmed løs føler, enten en rav-l eller en watts ventil der kan klare dette. Så kan du jo sætte ventilen til feks. 65 grader. er det varme vand i tanken på 85 grader køles det ned til 65 grader af returen, der måske ligger på 30-40 grader. Det hele gør at du får mindre forstyrelse i lagdelingen, da en del af retur strømmen smutter med fremløbet. Du får også en mere jævn temp. over døgnet og mindre varmetab i rørene til huset.

Jeg syntes bestemt du skal have en radiator , øverst til solvarmen og en trevejs motorventil der kan styre ned til en radiator i bunden, når det øverste af tank er varmet op.
Er der en dag, hvor der kun er lidt sol, får du alligevel noget varmt vand du kan bruge til noget, da det kun er det øverste af tank der skal opvarmes. Hvis du kun har en radiator ved bunden vil vandet jo ved lidt sol være lunken inden varmen er steget op. Det opblandes jo noget.
Der skal 1 m2 radiator overflade til 5 m2 solfanger areal. Så sådan en lavkonvektor radiator kan godt trække en masse m2, så ingen grund til at have to ved bunden.
Nogle har lidt svært ved at forstå man kan bruge radiatorer som veksler. De er jo lavet til vand/luft, og kan da ikke give så meget varme, men når man lægger dem ind i vand er det noget anderledes. Vand leder ca. 25 gange bedre end luft.

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: akkumuleringstank

Indlæg af kaptajnen » 28 apr 2009 21:45

jan_cp, du har stadig ikke løftet sløret for hvormange m2 solvarme du har tænkt dig at anvende.
Med en liggende 2500L tank skal du i hvert fald op på rigtig mange m2. Især, hvis du også planlægger at sætte en veksler i bunden af tanken!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!


Besvar