Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Orlan fyringsproblemer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Orlan fyringsproblemer

Indlæg af rejnhold » 25 mar 2009 21:53

Hej

Jeg har endelig fået installeret min orlan 40 kw. Nu er der så lidt problemer med fyringen. Jeg tænder op med et lille bål, derefter lidt flere små pinde indtil der er et godt glødelag, hvorefter jeg fylder den op, og starter underforbrændingen - det fungerer også, der er bare sket det et par gange eller 3 at blæseren er stoppet, og stoplampen lyser, selvom der er godt med brænde i - det har resulteret i temmelig meget tjære i brændkammeret, samt at bypassklappen har været svær at åbne pga. tjære. Nogen forslag til hvad jeg gør galt, samt om der er nogen nem måde man kan "brænde" tjæren af - det er lidt ærgeligt i en hel ny kedel.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Orlan fyringsproblemer

Indlæg af pelle » 25 mar 2009 22:04

Hej
For mig at se gør du det heltr rigtige når du fyrer op. men har du akkutank på, skal din kedel ikke stoppe op. Få en snak med forhandleren af den kedel. Det er da muligt der er en deffekt i styringen et eller anden sted.
Det med tjæren i brandkammeret . Det er helt normalt i de gasogen kedler. under normale omstændigheder, brændes noget af og der dannes nyt. Men nede ved hærden skal der ingen tjære være. Der skal være lysegrå pulveraske.

mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Orlan fyringsproblemer

Indlæg af rejnhold » 25 mar 2009 22:15

Ok. Jeg må kigge lidt på det med styringen, så skal jeg vist også have rodet lidt med luften - den kommer ikke helt op og "ringe" kedeltemp. ligger konstant på 72-75 c` ang. hærden så er der grå pulveraske - faktisk forbløffende lidt aske - men det er jo kun rart. Jeg fyrer pt. med elm.

rejnhold
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 65
Tilmeldt: 03 jan 2009 22:05
Mit fyr: Orlan Super 40 kw
Areal: 300
Brændsel: Div.
Fremviser gerne i postnummer: 4720
Geografisk sted: Præstø/Sydsjælland

Re: Orlan fyringsproblemer

Indlæg af rejnhold » 26 mar 2009 17:36

Nu kører den!! VVS-eksperten i Næstved forklarede mig over telefonen hvordan jeg ændrede en tidsindstilling så den er længere tid om at slukke selvom temp. ikke stiger. Så læste jeg også et andet sted, at brændestykkerne skal være på tykkelse med en underarm - det hjalp meget - de stykker jeg brugte var mere lig Hulks underarme.


Besvar