Ekspantionsbeholder

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
danni-nielsen
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 642
Tilmeldt: 20 dec 2006 18:45
Mit fyr: TwinHeat CPI 12
Areal: 350
Brændsel: Træpillersmuld
Fremviser gerne i postnummer: 8970
Årligt forbrug: 9 tons
Geografisk sted: Mariagerfjord

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af danni-nielsen »

Ja det var jo også en mulighed, og nok også den mest sandsynlige.
a-b-c-d-e-f-g-h-i-j-k-l-m-n-o-p-q-r-s-t-u-v-w-x-y-z-æ-ø-å
. ,
Så kan i selv sætte ind hvor der mangler :)

hoejbenn
Stoker V
Stoker V
17
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af hoejbenn »

Jeg havde jo, som sagt, også luret på om ikke det skulle være en frostsikring. Da vi flyttede ind var der kun sparsomt isoletert, lidt gamle dyner og lign. der var omviklet med selvbindergarn! og ekspan. beholderen havde intet. Men det vil sige, at jeg kan droppe returrøret. Beholdern er isoleret med skum, og bliver lige viklet med det glasuld der ligger deroppe, og så den globale opvarmning osv, så mon ikke det går.
MVH
Steen
PS. fandt lige et billede af en beholder, bemærk det elegante udluftningsrør der forhindrer hævertvirkning.
Vedhæftede filer
plugin-Varmesystemer3.jpg
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af kaptajnen »

Jeps, det ser nice ud!

Hvorfor at selve udluftnings Tee'et er et stykke nede kan jeg ikke helt gennemskue om det er bedre og forhindrer mere sprutten af vand ud i en spidsbelastning end at der sad et Tee oppe ved udtaget, men flot håndværk er det i hvert fald!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af Ernst Drastrup »

Det ser ud til den beholder du har, det er én med en varmeslange i, for at ungå frostdannelse.
Du behøver ikke én med varmeslange.
Det er nok at føre stigerøret lodret op langs beholderen, ud for ca. bunden af beholderen sætter du et T. stykke, - i "maven" af dette T. stykke skruer du en vinkel 92 et såkaldt "pibehoved" og det skal pege nedad, ca 10- 12 cm. her går du vandret ind til ca. midten af beholderen, og går videre op i selve beholderens stuts, som sidder i midten af bunden på den.
Det danner en slags vandlås, men i det her tilfælde kaldes det en varmelås. Nu vil varmen ikke gå op i beholderen, men den går op i det lodrette "stigerør" ved selvcirkulation.
Den stuts der sidder oppe i siden ved øverste kant går ud og skal bruges til overløbsledning, som skal føres til synligt gulvafløb.

På samme måde som du lavede varmelåsen, laver du også her på overløbsrøret, først et pibehoved ind i beholderen, så et kort (ca. 10 cm.) nedadgående rør og svinger ud i et T. stykke i et lodretgående rør. I toppen af dette rør, laver man en "spadserestok" en slags returbøjning, som skal gå lidt op ca. 5 cm. over toppen af beholderen. I bunden af T.stykket fortsætter du ned til et synligt gulvafløb.
Sådan står der i beskrivelsen af varmeanlæg.
Stigerøret skal være mindst 3/4" til kedler i størrelser op til 5 m2. varmeflade. Der må ikke findes hverken ventiler eller pumper eller lignende på stigerøret, det skal have en jævn stigning hele vejen op til beholderen, ingen nedadgående rør.

Jeg kan prøve vedhæfte et diagram, hvor sådan en beholder er monteret. Om yderlige oplysninger måtte ønskes, sender du bare en mail til.: mailernst@mail.dk
Jeg forstår ikke denne teknik, at svare på privat besked.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
hoejbenn
Stoker V
Stoker V
17
Indlæg: 152
Tilmeldt: 28 mar 2007 17:14
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Stevns

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af hoejbenn »

Det ser spændende ud!, man får fordelen som ved en lukket eks.behold. nemlig, at der ikke kommer ilt i systemet med tæringer til følge. Mit hus er meget gammelt, og formeret ved knubskydning, Badeværelse og fyrrum er tilbygninger, og afløb fra køkkenevask sker gennem et rør i muren og ned i en kloakbrønd, så det vil være sin sag at føre overløb fra eks.behold. til gulvafløb. Det vil koste blod, sved, og tårer :cry: . Et andet spørgsmål er, om man ifølge det nye bygningsreglement SKAL montere det efter de nye regler? Men det med "låsene" skal prøves :great: .

MVH

Steen

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hva så med at føre overløbsrøret ned på bryggersgulvet, er der ikke en eller anden form for afløb.??
Det skal bare være sådan, at du kan se, hvis der kommer vand ud denne vej, f. eks. ved en defekt v.v.beholder, og du har også brug for det, når du fylder anlægget op.
For din egen skyld synes jeg ikke, du skal føre det ud på taget, som mange gjorde i gamle dage, der skete til tider det, at det frøs, og derved blokerede udløbet, så gik det galt med sprængte radiatorer til følge.
Det er formuleret i vedtægter for mindre varmeanlæg, at overløb skal føres til synligt gulvafløb, og det ved skorstensfejeren udmærket, så måske skal du spørge ham, for han skal jo godkende anlægget inden du tænder op.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af kaptajnen »

Jeg har nu afløb fra ekspansion og overtryksventil på VVB i en spand og det har skorstensfejeren ingen indvendinger imod...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af Ernst Drastrup »

Jeg har også været ude for, at en "perlegrusmekaniker" selv lavede sit varmeanlæg, hvor han satte en spand under overløbsrøret oppe på loftet. En dag, hvor fruen i huset tændte op, glemte hun at lukke den nederste låge på kedlen og fyldte kedlen op med en gang tørt træ, resultatet blev, at kedlen kogte og vandet sprøjtede ud i spanden, som slet ikke kunne rumme alt det vand der kom, med en stor vandskade til følge, som forsikringen ikke ville betale noget til, eftersom det ikke var udført efter reglerne.
Så der er flere ting i denne lille sag.
ERGO, - det bør laves forsvarligt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Ekspantionsbeholder

Indlæg af Ulrik »

Ernst har ret.
Jeg har selv oplevet overkog 2 gange med den gamle stoker.
Og lad mig bare sige at jeg er glad for at det skete i et rum med afløb og hældning til dette.
MvH Ulrik©

Besvar