Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af Jens » 07 feb 2009 12:01

Lyder som en økonomisk fornuftig løsning, ingen grund til at købe en ny pumpe, når det eneste du mangler for at have det optimale er et termostatisk relæ, den er garanteret billigere :-)

Med hensyn til gulvvarmepumpe, så vil gevinsten ved en Alpha2-pumpe være størst hvis du har temperatur styrede ventiler på din fordeler. Så vil Alpha-en kunne spare en del, da den vil drosle ned når der lukkes for nogle af gulvvarmekredsene.
Hvis du har manuelt indstillet regulering af dine kredse, så vil gevinsten være væsentlig mindre, da der altid er samme flow, - og der skal altså noget flow til for at holde gulvene varme.
Men billigere vil den da givet være i drift.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen » 07 feb 2009 16:45

Jens skrev:Lyder som en økonomisk fornuftig løsning, ingen grund til at købe en ny pumpe, når det eneste du mangler for at have det optimale er et termostatisk relæ, den er garanteret billigere :-)

Med hensyn til gulvvarmepumpe, så vil gevinsten ved en Alpha2-pumpe være størst hvis du har temperatur styrede ventiler på din fordeler. Så vil Alpha-en kunne spare en del, da den vil drosle ned når der lukkes for nogle af gulvvarmekredsene.
Hvis du har manuelt indstillet regulering af dine kredse, så vil gevinsten være væsentlig mindre, da der altid er samme flow, - og der skal altså noget flow til for at holde gulvene varme.
Men billigere vil den da givet være i drift.
Tak for feedback på mit læsningsforslag! :great:
Jeg er desværre ikke sikker på, hvordan mit anlæg er konstrueret, men der hvor varmen kommer ind kan jeg bare se 2 rør. :oops:
Ingen fordelerrør i sigte, desværre...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Besvar