Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

Jeg har idag 2 pumper i mit system som følger:

Varmt vand (ca 60-70 grader og kører 15min pr time i dagstimerne vha timer, ca 10 år gammel):
Grundfos UP20-07-N 150. Denne karl bruger den nette sum af 50W...

Gulvvarmekreds (30-40 grader, ca 5 år gammel)
Wilo RS25/6-3 P 4510194/01, som bruger:
Trin I: 46W
Trin II: 67W
Trin III: 93W

Heldigvis kører den for langt det meste på trin I, med i sidste uge var det nødvendigt med trin II.

Jeg har længe skelet til at sætte en Grundfos Alpha2 pumpe eller alternativt den lidt ældre Alpha pro på...

Spørgsmålet er så om disse pumper med fordel kunne sættes på gulvvarmekredsen og/eller endda varmt vands pumpen eller er der specielle forhold jeg har overset?
Det måtte da være optimalt at når der blev åbnet for den varme at pumpen gav den gas og leverede varen NÅR der var et behov...
Alternativt havde jeg overvejet at lade returtemperaturen på det varme vand styre pumpen således at der minimum var dennes temperatur ALTID til rådighed i dagstimerne...

Kom frisk med nogle bud på om det kan betale sig at udskifte velkørende pumper...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af Landbo »

Hej kaptajn.

Sad og funderede lidt. Din vvb pumpe tror jeg ikke det kan betale sig at skifte. I stedet for at lade den styre af timeren vil det så ikke være et must at lade den styre af en kedeltermostat i stedet. Så burde du kunne få varmt vand med ekspresfart. Hedestoker har nogle relative billige uden overkogningssikring.

Den anden vil du sikkert kunne spare lidt penge, over tid, ved at skifte til en ny A type.

Mvh. Leif.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af Jens »

Hej

Til det varme vand kunne en Grundfos UP15-14 BT måske være en mulighed, den har en trinløs termostat indbygget. Min kører 1-2 gange i timen i ca 2 minutter, hvis jeg husker rigtigt. Men det afhænger selvfølgelig af hvor varmt, man ønsker vandet i røret klar til brug. Bruger 25 W når den kører.

Fåes også med indbygget timer, men kan ikke huske om den fåes med både timer og termostat.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

Landbo skrev:Hej kaptajn.

Sad og funderede lidt. Din vvb pumpe tror jeg ikke det kan betale sig at skifte. I stedet for at lade den styre af timeren vil det så ikke være et must at lade den styre af en kedeltermostat i stedet. Så burde du kunne få varmt vand med ekspresfart. Hedestoker har nogle relative billige uden overkogningssikring.

Den anden vil du sikkert kunne spare lidt penge, over tid, ved at skifte til en ny A type.

Mvh. Leif.
Jeg havde vist ikke forklaret mig præcist nok. Min VVB sidder ovenpå min akutank og fodres via selvcirkulation. Pumpen sidder ca 12m fra VVB er er desværre nødvendig for at slæbe varmt vand med rettidig omhu over i huset. Eller tager det for lang tid at blive varmt...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

Kan en Alpha2 Pro eller en Alpha Pro anvendes til brugsvand eller kan de ikke holde til det iltede vand ?
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

I denne tråd fandt jeg Monterings- og driftsinstruktion for Alpha2 viewtopic.php?f=19&t=4588&p=47157#p47157

Her står i afsnit 3.2 Pumpemedier...
"I brugsvandsanlæg anbefales det kun at bruge GRUNDFOS ALPHA2
i vand med en hårdhedsgrad under 14 °dH. Hvis vandets hårdhed
overstiger denne grænse, anbefales det at bruge en TPE tørløberpumpe."

Nu har jeg heldigvis blødt vand, men spørgsmålet er om det er en fidus at anvende en så fin pumpe her eller om det er at kaste perler for svin? :oops:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

Og endnu vigtigere.... Vil en Alpha2 overhovedet virke efter hensigten på brugsvand. Jeg mener at den kører i "tomgang=kører (næsten) ikke" når der ikke tappes varmt vand, men lynhurtigt får smidt noget vand ind i huset.

Det er jo ikke meget ved at vente ligeså meget på det varme vand med Alpha2 eller helt uden pumpe!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

Jens skrev:Hej

Til det varme vand kunne en Grundfos UP15-14 BT måske være en mulighed, den har en trinløs termostat indbygget. Min kører 1-2 gange i timen i ca 2 minutter, hvis jeg husker rigtigt. Men det afhænger selvfølgelig af hvor varmt, man ønsker vandet i røret klar til brug. Bruger 25 W når den kører.

Fåes også med indbygget timer, men kan ikke huske om den fåes med både timer og termostat.
Det er noteret, men jeg vil gerne have afklaret om en Alpha2, alpha+ eller Alpha Pro pumpe vil være et alternativt. Sikkert ikke, da jeg ikke har set disse pumpe anvendt til brugsvand. Det kunne da bare være fint at høre om hvorfor da strøm jo koster kassen nu om dage... :oops:
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af Jens »

Ja, ja - styrmand, det er da iorden at du er forelsket i Alpha-pumperne ;-)

Men synes nu du skal kigge lidt nærmere på de andre, - de er specielt designet til præcis det du ønsker med pumpehus i bronze, hvilket jeg tror betyder at der ikke frigives nogen form for partikler til dit brugsvand.

Fåes med ur til ca 1275, med termostat til ca 1489 og med både ur og termostat til 1689, - alle priser fra billigvvs, - kan måske findes billigere andre steder.

Men er jo ikke dyrere end en Alpha2-pumpe, og med hensyn til strøm så bruger de nærmest ingenting, ihvertfald ikke hvis de er med termostat, det tager jo ingen tid at trække det varme vand rundt.
Hvis du vælger det skal være ca 40 grader ved pumpen, så starter den når temp falder under og kører så til det er 45-50 grader. Og så går der altså noget tid før der er behov for at starte igen, ihvertfald hvis der bare er lidt isolering på rørene.

Du får jo styring og det hele indbygget i pumpen, så kan det da næsten ikke blive nemmere :-)
Du skal dog huske at montere et termometer, da justering af ønsket temp på pumpe er en trinløs skala uden grad-angivelse (men er fra ca 30 og opefter)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
16
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: Hvilke cirkulationspumper til VVB og gulvvarmekreds?

Indlæg af kaptajnen »

Ohøj landkrabbe, der! new15

Tak for den saltvandsindsprøjtning, Jens! icon_cheesygrin.gif

Jow det er nok at skyde gråspurve med kanoner at sætte en Alpha2 på det varme brugsvand og dit alternativ lyder da til at være bedre! :great:

Det ender nok med at den eksisterende pumpe får lov at sidde der indtil den ikke kan mere, men at jeg vil sætte et termostatisk relæ til at styre pumpen til at starte op, hvis returen kommer under de ca 40 grader. I serie kan jeg jo placere min timer og jeg har en pumpe, som minder om dit forslag...

Således skal jeg vist nøjes med at satse på Alpha2 eller Alpha Pro til gulvvarmekredsen!
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Besvar